اخبار روز

تغییر روش پرداخت وام کشاورزان


به گزارش مانیبان، سهراب سهرابی درباره میزان خرید تضمینی گندم گفت: طبق گزارشات و جمع بندی هایی که داشتیم، سطح زیرکشت گندم ایران شامل 2 میلیون هکتار گندم آبی و 4 میلیون هکتار دیم گندم است که در مجموع 6. میلیون هکتار و تا امروز آخرین گزارش از خرید 3 میلیون و 550 هزار تن گندم مازاد در سامانه سیفا یا سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران گزارش شده است.

وی افزود: عملیات جمع آوری در استان ها همچنان ادامه دارد. برداشت گندم هم در اقلیم های گرم جنوب و هم در اقلیم گرم و مرطوب کشور آغاز شده و ادامه دارد و در آینده آب و هوای معتدل سرد و اقلیم سرد کشور نیز به این گروه اضافه خواهد شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، ادامه داد: اولین برداشت های هفته اول. فروردین ماه ها در استان های گرم و خشک جنوب کشور داشتیم و آخرین برداشت ها معمولا در آب و هوای سرد کشور است. شهریور ماه خواهیم داشت. میزان گندم تولیدی کشور در سال جاری حدود 15 میلیون تن و میزان خرید بین 11.5 تا 12 میلیون تن برآورد می شود. با این مبلغ خرید به خودکفایی کامل دست خواهیم یافت و تمامی نیازهای کشور چه در حوزه گندم و چه در صنعت را پوشش خواهیم داد.

وی گفت: امسال استان گلستان بیشترین حجم تولید و خرید را خواهد داشت. سال گذشته 550 هزار تن گندم مازاد در استان گلستان خریداری شد. امسال قطعا از یک میلیون و 100 هزار تن خواهد گذشت.

وی افزود: پس از آن استان اردبیل خواهد بود که سال گذشته حدود 270 هزار تن گندم خریداری کرده و امسال مطمئناً دو برابر پارسال خرید خواهد کرد. استان بعدی استان ایلام است که در حال حاضر عملیات جمع آوری آن در حال انجام است و تاکنون خرید خوبی داشته و قطعا خریدهای بیشتری نسبت به سال گذشته انجام خواهد شد. علاوه بر این، استان های غربی کشور مانند کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، شرق، همدان، زنجان، قزوین و خراسان رضوی و خراسان شمالی مطمئنا خرید بیشتری نسبت به سال گذشته خواهند داشت.

سهرابی در خصوص مکانیزم پرداخت نیز گفت: طبق جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم، امسال برنامه پرداخت به این صورت است که ابتدا کشاورز اطلاعات خود را وارد سامانه پهنه بندی می کند و سطح زیر کشت و صلاحیت آن مشخص می شود و سپس برآورد انجام می شود.

وی افزود: سامانه پهنه بندی و سامانه سیفا با یکدیگر مرتبط هستند و پس از تحویل کالا به مراکز خرید تضمینی، این اطلاعات در سامانه سیفا ذخیره می شود و تمامی این اطلاعات از محل سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می گیرد. کشور. و از محل اعتبارات در حال پیشبرد در این راستا، پیش بینی می شود مستقیماً از سازمان یارانه ای خاص به حساب کشاورزان واریز شود که این تغییر جدید است.

وی گفت: چون در گذشته این پول به حساب شرکت بازرگانی دولتی واریز می شد، سپس به حساب بانک کشاورزی می رفت و سپس به حساب کشاورز واریز می شد. اما این کار می تواند سرعت کار را افزایش داده و از انحرافات احتمالی جلوگیری کند و مستقیماً به ذینفع نهایی که کشاورزان هستند پرداخت شود.

مدیر پروژه گندم افزود: حدود 50 درصد از پول کشاورزان تاکنون پرداخت شده و در حال پرداخت است. مابقی پرداخت خواهد شد. زمانبندی توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمان دریافت کننده کمک هزینه تعیین خواهد شد. امروز جلسه ای در رابطه با سازوکار و اقدامات گروه شما در خصوص پرداخت به موقع به کشاورزان خواهیم داشت.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا