اخبار روز

تغییر در فرمول پرداخت یارانه نقدی خانوار از شهریور

کمک نقدی| همزمان با اجرای هدفمندی یارانه ها از سال 1388، مردم به دهک های مختلف درآمدی تقسیم شدند. این اعداد اعشاری تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در اوایل سال 1402 سازمان بهزیستی ایران شاخص ها و معیارهای طبقه بندی خانوارها از جمله سطح درآمد و ثروت را تغییر داد و همچنین گزینه صدک ها را با دهک ها به عنوان معیار شناسایی ذی نفعان جایگزین کرد. کمک نقدی با دقت بیشتری استفاده کنید.

یارانه دهک های اول تا سوم تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی به ازای هر نفر 400 هزار تومان است و 25 هر ماه این مبلغ را دریافت می کنند.

کمک هزینه تشویقی که به صورت وام خرید برای اشخاص حقیقی ارائه می شود، مبلغ سرمایه را به 620 هزار تومان می رساند.

دهک های چهارم تا هفتم به ازای هر نفر 300 هزار تومان یارانه نقدی تعلق می گیرد که 30 هر ماه قابل واریز و برداشت است.

خانوارهای دهک هشتم و نهم مشمول دریافت یارانه 300 هزار تومانی هستند اما یارانه تشویقی دریافت نمی کنند.

مرجع تقلیل خانوار، پایگاه «پایگاه رفاه ایرانیان» است که اطلاعات خانوار شامل تعداد اعضا، مالکیت خودرو و گردش مالی همه اعضای خانواده بر اساس آزمون واسا است و نتیجه این آزمون رتبه است. خانوار در بین تمام خانوارهای کشور

تغییر در رفتار مالی خانوار یکی این یکی از عوامل اصلی تغییر مالیات بر درآمد شخصی است. در برخی موارد، گردش مالی بالا ممکن است به دلایل خاصی قابل اعتراض باشد و مشکلاتی را ایجاد کند که توسط وزارت کار قابل حل است. اما بهتر است خانوارهای معمولی برای حفظ عشر خود از معاملات کلان که ربطی به دخل و خرج آنها ندارد پرهیز کنند و رفتار مالی خود را اصلاح کنند.

در حال حاضر نقص هایی به عنوان مثال در حوزه املاک در معاملات چک وجود داشت، اما برای کاهش تعداد اشتباهات، امکان درخواست تجدیدنظر برای خانوارهای معترض نیز در نظر گرفته شد و اگر متولیان عشر در وزارتخانه باشند. کارگران وظایف خود را انجام می دهند، هر گونه ایراد تغییر را می توان به صورت اعشاری مطرح و پیگیری کرد.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاع رسانی بهزیستی ایران وزارت رفاه: پس از اعمال داده های جدید، برخی خانوارها به دهک های بالا و برخی به دهک های پایین منتقل شدند. هیچ تغییری برای حدود 13 میلیون خانوار وجود نداشت. افرادی که قطعاً از دهک پایین به صدک بالاتر رفتند مشمول دریافت یارانه نبودند.

وی افزود: در دو سال گذشته بیش از 50 درصد مردم به عشریه خود اعتراض داشتند که در به روز رسانی داده ها رفع شد. در برخی از خانواده ها تغییراتی در تعداد افراد وجود داشت. این تغییرات فرمول فنی و پیچیده ای دارد و اندازه خانوار را در محدوده اعشاری و صدک تغییر می دهد.

این مقام مسئول توضیح داد: به عنوان مثال فردی خودرویی داشت که 6 ماه پیش فروخته بود و به دلیل به روز نبودن اطلاعات بانک اطلاعاتی آن خودرو همچنان در اطلاعات رفاهی خانوار دیده می شد و در حال عشریه بود، اما اکنون با خودروی جدید به روز رسانی، بر اساس اطلاعات افراد فعلی و جدید، صدک ها و یک دهم خانوار تغییر کرده است. البته این داستان برعکس هم صادق است و ممکن است فردی در سال گذشته چیزی را از نظر مالی خریداری کرده باشد که این موضوع بر عشر فرد نیز تاثیر می گذارد.

محمدی بیان کرد: همچنین باید توجه داشت که اگر عدد اعشاری فردی در حال حاضر 6 باشد به این معنا نیست که پیوسته است و ممکن است در به روز رسانی 6 ماهه آینده تغییر کند. آرزوی ما این است که داده های این پایگاه هر 6 ماه یکبار به روز شود. وقتی این اتفاق می افتد و شناسنامه اقتصادی مردم به روز می شود، می تواند به سیاست های رفاهی جامعه نیز کمک کند.

علیرضا محمدی توضیح داد: بر اساس قانون بودجه، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی موظف است سالی دو بار (هر 6 ماه یکبار) اطلاعات ثبت شده، دقیق و قابل اعتمادی که از دستگاه های تقسیم بندی و اندازه های مختلف خانوار دریافت می کند، به روز کند. .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آخرین به روز رسانی به اعداد اعشاری در دی این کار در سال گذشته انجام شد، مرحله بعدی در اوایل شهریور انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: یارانه بگیران فعلی طبق آخرین به روز رسانی یارانه دریافت می کنند و افرادی که معترض و ناراضی از پرداخت عشر خود باشند، در زمان به روز رسانی اطلاعات اعتراض آنها بررسی و تغییرات لازم اعمال خواهد شد.

آیا فرمول پرداخت کمک های نقدی تغییر می کند؟

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: طیف عظیمی بدون هدفمندی منابع مالی زیادی از کشور به صورت یارانه دریافت می کند در حالی که سهم تولید ناچیز است.

امین دلیری، تحلیلگر اقتصادی و معاون وزیر اقتصاد و دارایی در دولت یازدهم درباره وزیر آینده وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی. مهر گفت: یکی یکی از مهمترین وزارتخانه ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که مسئولیت اشتغال، آموزش کارگران ماهر، آموزش مهارت های کاری، رفاه، تامین اجتماعی، بیمه کارگران و … را بر عهده دارد. کار سختی دارد، به ویژه در حوزه همکاری که قبلاً یک وزارتخانه مستقل بود

وی افزود: وظیفه وزیر آینده بسیار مهم و پردامنه است و اگر بخواهیم در مورد عملکرد این وزارتخانه در زمینه پرداخت یارانه و ایجاد مشاغل مولد اظهار نظر کنیم، شبهاتی وجود دارد.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: در حوزه اشتغالزایی آن چیزی که اهمیت دارد این است که اشتغال چگونه تعریف می شود و آمار محاسبه می شود طبق تعریف، کارگر باید تمام وقت باشد، کار ساعتی مشمول این نیست دسته بندی

اکنون رویکرد غالب در جنبشی که نتوانست در انتخابات پیروز شود، همراهی با دولت، همکاری و همدلی برای حل مشکلات کشور و عبور از چالش هاست.

دلیری توضیح داد: یکی یکی از وظایف آتی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی بحث اشتغال است. ابزار لازم طبق قانون در دسترس نیست. این موضوع باید با همکاری چند وزارتخانه پیگیری شود. به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری های لازم در حوزه تولید و صنعت صورت نگیرد یا ارز لازم تامین نشود قطعا تاثیر آن در اشتغال محسوس خواهد بود. بنابراین وزارت کار در اینجا نقش عمده ای ندارد.

کمک نقدی

یارانه نقدی در حال تبدیل شدن به یک کالا است

دلیری در ادامه سخنان خود به موضوع یارانه پرداخت و گفت: معتقدم یارانه نقدی نمی تواند خیلی مفید باشد. طیف عظیمی بدون جهت گیری هدفمندی منابع مالی زیادی را به صورت یارانه از کشور دریافت می کند در حالی که سهم یارانه ها در تولید ناچیز است.

وی گفت: وزیر آینده باید بررسی کند که آیا پرداخت این کمک های نقدی به افراد به صلاح کشور است یا خیر؟ چه میزان از منابع کشور به یارانه ها اختصاص یافت؟ با توجه به کمبود منابع مالی و کسری بودجه آیا پرداخت یارانه نقدی ضروری است؟

این تحلیلگر اقتصادی با تمرکز بر دهک های اول تا سوم تصریح کرد: یارانه دهک های پایین درآمدی باید بیشتر باشد اما سایر دهک ها باید این یارانه را در قالب کالاهای الکترونیکی و خرید کالاهای اساسی دریافت کنند. این نه تنها مواد غذایی ضروری را برای خانوارها تامین می کند، بلکه قیمت ها را در جامعه نیز کنترل می کند.

تقویت مشاغل خانگی زنان

این مدیر ارشد وزارت اقتصاد در دولت های گذشته درباره نقش وزیر آینده وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر مدیریت این وزارتخانه بزرگ با توجه به کسری بالای بودجه کشور خوب عمل نکند. ما نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت می توانیم درآمدی برای کشور داشته باشیم

رئیس مجلس سنای پاکستان در پیامی تبریک گفت. مسعود در آغاز کارش پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پاکستان در همکاری با دولت جدید ایران در تقویت صلح و رفاه در منطقه ایستاده است.

وی افزود: اشتغال زنان در خانوار یکی دیگر از بسترهایی است که وزیر آینده باید آن را در اولویت برنامه های اقتصادی خود قرار دهد. بنابراین لازم است وزیر آینده مشاغل خانگی زنان را توسعه دهد./ ایلانا

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا