تغییرات غیرمنتظره در اندازه لکه قرمز مشتری را کشف کنید

مشاهدات جدید تلسکوپ فضایی هابل تغییرات غیرمنتظره ای را در اندازه لکه قرمز بزرگ مشتری نشان می دهد.

ستاره شناسان حداقل 150 سال است که لکه قرمز بزرگ مشتری را رصد می کنند، اما همیشه شگفتی های جدیدی وجود دارد. به خصوص زمانی که تلسکوپ فضایی هابل ناسا از نزدیک به آن نگاه می کند.

طبق گزارش Phys، مشاهدات جدید هابل از لکه قرمز مشتری که در یک دوره 90 روزه بین دسامبر 2023 تا مارس 2024 جمع آوری شده است، نشان می دهد که این نقطه آنقدر که به نظر می رسد پایدار نیست. داده های جدید نشان می دهد که نقطه قرمز مانند یک کاسه ژلاتین می لرزد. تصاویر دوخته شده هابل به اخترشناسان این امکان را داد تا ویدئویی از رفتار لکه قرمز در طول زمان ایجاد کنند.

ایمی سایمون، محقق مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا و محقق اصلی این پروژه، گفت: «اگرچه می‌دانستیم که حرکت لکه در عرض جغرافیایی کمی متفاوت است، اما تا آنجا که می‌دانیم، انتظار نداشتیم اندازه آن نوسان داشته باشد». یک نوسان هنوز شناسایی نشده است. این اولین بار است که تصویر مناسبی از نقطه قرمز داریم. به لطف وضوح بالای هابل، می‌توانیم ببینیم که نقطه قرمز قطعاً به سمت داخل و خارج فشرده می‌شود و با سرعت آهسته و بالا حرکت می‌کند. این بسیار غیرمنتظره بود و در حال حاضر هیچ توضیح هیدرودینامیکی برای آن وجود ندارد.

هابل هر سال مشتری و سایر سیارات بیرونی را به عنوان بخشی از پروژه OPAL به رهبری سیمون رصد می کند، اما این مشاهدات جدید بخشی از پروژه ای بود که به نقطه قرمز اختصاص داشت. سیمون گفت: “اگر به دقت نگاه کنیم، می بینیم که چیزهای زیادی روز به روز تغییر می کنند.” این تغییر شامل مشاهدات نور فرابنفش است که نشان می‌دهد زمانی که نقطه قرمز در چرخه نوسان در بزرگ‌ترین نقطه خود قرار دارد، هسته مشخص طوفان روشن‌تر می‌شود.

محقق “مایک وانگ” (UC Berkeley) و یکی از محققان این پروژه گفت: لکه قرمز با شتاب و کاهش سرعت، بر جریان های باد شمال و جنوب خود فشار می آورد.

تغییرات غیرمنتظره در اندازه لکه قرمز مشتری را کشف کنید

محققان امیدوارند که در آینده، تصاویر واضح تر هابل، پارامترهای بیشتری را شناسایی کنند که علت اصلی نوسان را نشان می دهد.

این تحقیق در مجله The Planetary Science منتشر شده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما