اخبار روز

تغییرات جدید در حقوق کارگران افزایش حقوق کارکنان دولت در سال هشتم شهریور تکمیل شد

برای افزایش حقوق کارگران متوسط، افزایش 20 درصدی در نظر گرفته شد. رئیس سازمان اداری و استخدامی پیش از این با اشاره به اینکه در بودجه 1402 افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان را پیش بینی کرده ایم، گفت: برای مدل های مختلف این افزایش حقوق کارمندان سه سناریو در نظر گرفته شد که مدل دقیق این افزایش را نشان می دهد. حقوق کارمندان هنوز مشخص نیست و در نهایت باید دید در این مورد در مجلس چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد. آخرین اخبار در مورد حقوق کارمندان ما را دنبال کنید

سپرده امنیتی مهم برای کارکنان

اقتصاد 100 – اصلاحیه دوم مصوبه افزایش ضریب حقوق 1402 کارکنان دولت و مستمری بگیران ابلاغ شد. در این اصلاحیه کلیه احکام مربوط به «حداقل حقوق کارگران» حذف و تنها بر حداقل حقوق قانون بودجه (مبلغ 79270800 ریال) تاکید شد.

وی افزود: بر اساس ماده 100 آیین نامه داخلی مجلس، چنانچه 50 نماینده خارج از نوبت درخواست رسیدگی به طرح یا لایحه ای را داشته باشند، کمیسیون ریاست جمهوری موظف است در اسرع وقت نسبت به بررسی طرح یا لایحه در مجلس اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به جزئیات گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت وظیفه عمومی گفت: در این لایحه اصول و جزئیات به تصویب مجلس رسیده است. خرداد یک ماه در کمیسیون اجتماعی به پایان رسید، میزان کار اداری در هفته از 44 ساعت فعلی به 40 ساعت و روزهای تعطیل از یک روز به دو روز افزایش می یابد./ ایسنا

وی تصریح کرد: در صورت وجود بودجه لازم سعی می کنیم بر اساس آیین نامه ای که پیشنهاد می کنیم، بحث مزایای جانبی که از سوی شورای حقوق و دستمزد به دستگاه ها اعطا می شود، عادلانه اجرا شود.

علی باباییکارنامی این خبر را در حالی اعلام کرد که بر این باور بود که این افزایش البته باید شامل کارگران نیز شود که منوط به برگزاری جلسه شورای عالی کار است.

وی تاکید کرد: در تصمیم گیری درباره دستمزد کارگران این بحث مطرح شد که افزایش 27 درصدی دستمزد پاسخگوی تورم و معیشت جامعه نیست و حتی بر اساس آمارهای رسمی معیشت کارگران و یقه سفیدها در آن نقشی ندارد. با توجه به تورم کنونی کشور و دولت باید به فکر معیشت جامعه به ویژه اقشار ضعیف باشد.

وی ادامه داد: استدلال حامیان افزایش 27 درصدی حقوق و دستمزد این بود که دولت می تواند تورم را کنترل کند. اما اکنون پنج ماه از سال گذشته و تورم کنترل نشده و به حدی رسیده است که کنترل نشده است، به ویژه در کالاهای اساسی مردم و کسانی که مدعی افزایش دستمزد کارگران امروز بودند، مواجه شدند. با تورم باید پاسخگوی وضعیت جامعه و معیشت کارگران باشیم

به نظر می رسد این بدعتی است که توسط دولت سیزدهم ایجاد خواهد شد. اینکه حقوق کارمندان و بازنشستگان دو بار در سال تغییر می کند. سال گذشته، در مهرماه، دولت لایحه‌ای را به مجلس فرستاد که به موجب آن حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری ​​برابری می‌کند. در این لایحه پیشنهاد شد با توجه به اینکه در قانون بودجه سقفی برای افزایش حقوق کارکنان کشوری و همچنین مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی پیش بینی شده است، مجوز افزایش تا حدودی حقوق آنها توسط دولت تا در صورت صلاحدید مجلس از ابتدای شهریور ماه درآمد کارکنان دولت اندکی افزایش یابد.

بر این اساس، افزایش درصدی برای کارمندان دولت یک گام در نظر گرفته شد. برای کسانی که جزو کم درآمدها هستند، این افزایش فقط کمتر از 20 درصد است، هر چه بیشتر باشد، درصد کمتر است.

این پیشنهاد سرانجام در هشتم ماه 1401 به تصویب مجلس رسید و رئیس شورای نگهبان در چهاردهم آبان ماه مصوبه مجلس را برای تناسب حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​ابلاغ کرد.

مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران درباره این مصوبه گفت: دولت از ابتدا. شهریور وی گفت: حقوق ها باید افزایش یابد که باید در اولویت اول مجلس باشد مهر اینجا ذخیره شد

برهمین اساس سیدمحمد حسینی معاون امور ریاست جمهوری تاریخ اجرای مصوبه همسان سازی تناسبی حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران را در مهرماه اعلام کرد و گفت: در برخی موارد حقوق تا سقف 5 درصد افزایش می یابد. برخی از نیروهای مسلح، مانند پلیس، تا 20٪. درصد نیز در حال افزایش است.

در نتیجه این مصوبه حقوق تمامی مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​900 تا 2 میلیون تومان افزایش یافت. افزایش حقوق کارمندان دولت نیز حدود یک میلیون تومان بود که جدا از این مبلغ، حقوق اولاد کارمندان نیز 100 درصد افزایش یافت. در سال 1401 حق فرزند 417000 تومان بود که دو برابر شد و به حدود 840000 تومان رسید. افزایش 50 درصدی برای زوجه در نظر گرفته شد. مجموع این عوامل منجر به افزایش 2.5 تا 3 میلیون تومانی حقوق کارکنان دولت شد.

در این خصوص در روزهای پایانی آبان 1401 مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه زمان احیای حقوق کارگران و مستمری بگیران فرا رسیده است، اظهار داشت: اصلاحات آبان و مابه التفاوت در ماه 96 پرداخت می شود. حقوق یکسان آبان پرداخت ماهیانه است. همچنین قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و احیای حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​16. آبان این موضوع طی نامه ای از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به اطلاع سید ابراهیم رئیسی رسیده است.

این در حالی است که حداقل افزایش حقوق کارکنان دولت در بودجه 1402 نماینده مجلس 20 درصد تعیین شده است. طبق مصوبه مجلس حداقل حقوق 7 میلیون و 920 هزار تومان تعیین شد. این به این موضوع مربوط می شود که در قانون بودجه 1401 میانگین افزایش حقوق 10 درصد تعیین شده بود، هرچند دولت افزایش تدریجی حقوق کارگران را پیش بینی کرده بود. از آنجایی که مقرر شد افزایش حقوق بین 5 تا 29 درصد/متغیر/0 تکرار باشد. ساپتزو باید باشد، حداقل حقوق کارمندان در لایحه بودجه امسال مندرج در بودجه 4 میلیون و 500 هزار تومان بوده است طبق قانون حداقل حقوق 5 میلیون و به 600 هزار تومان رسیده است.

لطیفی در خصوص اقدامات سازمان اداری و استخدامی برای تحقق عدالت در پرداخت حقوق کارکنان کشوری گفت: رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: گزارش مفصلی از برنامه ها و اقدامات انجام شده در این زمینه تهیه کرده ایم که به آن خواهیم پرداخت. به زودی ارائه شود

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا