اخبار روز سینما جهان

تعارضات درونی یک نوجوان ۱۳ ساله

«Inside-Outside 2» ادامه قسمت اول این انیمیشن استریم است که در سال 2015 منتشر شد و فروش فوق العاده ای داشت. این فیلم نیز مانند قسمت اول این فرنچایز محصول مشترک کمپانی های والت دیزنی و پیکسار است که از پادشاهان این ژانر به شمار می روند. این در حالی است که پیکسار سه دهه پیش از شرکت بسیار قدیمی دیزنی پدید آمد و برای مدت طولانی زیرمجموعه آن بود و همیشه متعلق به دیزنی بود، اما مهارت مهندسان، برنامه ریزان و کارکنان این استودیو در ساخت و ارائه بیشترین کارتون‌های مدرن به گونه‌ای است که بسیاری از محصولاتی که به‌عنوان اثر مشترک این دو شرکت ساخته و روانه بازار شده، دست‌پخت هنرمندان پیکسار بوده و دیزنی تنها نقش نظارتی داشته و روند تولید این آثار را مدیریت می‌کند. قسمت دوم «Inside Out» آخرین نمونه از این روند است.

از کارگردانان اولین بار گرفته تا صداپیشگان ماهر

به گزارش ایران، «Inside Out 2» به کارگردانی کلسی مان ساخته شد و این اولین تجربه ساخت فیلم بلند این هنرمند آمریکایی است. فیلمنامه این فیلم را مگ لوفاو و دیو هلشتاین نوشته اند و کلسی مان نیز در تدوین داستان نقش داشته است. مانند هر انیمیشن دیگری سهم و نقش صداپیشگان در موفقیت این فیلم زیاد است و این علی رغم تصمیم سازندگان این فیلم، امی پولر و همچنین فیلیس اسمیت، لوئیس بلک، دایان لین و کایل مک لاکلان، مانند قسمت اول، به جای برخی از شخصیت ها، شخصیت های اصلی صحبت کرده اند و چند نفر تازه وارد به گروه صداپیشگان از جمله مایا هاوکی، تونی هیل، لیزا لاپیرا و گریس لو پیوستند.

کسب درآمد انبوه

این انیمیشن نوآورانه و متفکرانه به قدری محبوب بوده که در دو هفته اول پخش خود از فروش 360 میلیون دلاری در آمریکا و کانادا عبور کرده و با سرعتی چشمگیر پس از گذشت 3 هفته از اکران خود از مرزها عبور کرده است. مرز 1 میلیارد دلار در سراسر جهان کارشناسان معتقدند این فیلم قبل از پایان اکران عمومی خود در جهان به مرز 1.5 میلیارد دلار خواهد رسید و سپس با افزایش تدریجی آمار فروش فیلم در حوزه اکران خانگی و درآمد آن در شبکه کابلی از 1.7 میلیارد دلار تا پایان سال 2024 و ممکن است تبدیل به پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینما شود.

شاد و پرشور یا عصبانی و سرکش؟

نسخه جدید «Inside Out» مانند قسمت اول بر روی شخصیت اصلی که یک دختر نوجوان 13 ساله به نام رایلی است تمرکز دارد و یک بار دیگر عناصر و رویکردهای متفاوتی را در وجودش نشان می دهد که هم شامل شادی و هم می شود. عناصر ترس، خشم و ناراحتی. و به این ترتیب سازندگان این فیلم شخصیت نوجوانی را ترسیم کرده اند که با هر لحظه همراه است یکی او با رویکردهای درونی خود دست و پنجه نرم می کند و ثبات چندانی در شرایط و کار او وجود ندارد. رایلی در نسخه جدید ویژگی دیگری دارد و آن برداشت شخصی او از چیزی است که وجود او را شکل داده و از مجموعه خاطرات، باورها و دیدگاه های او شکل گرفته است. هر یک از عناصر تشکیل دهنده وجود رایلی در تضاد با عناصر دیگر هستند تا به تنهایی وجود او را تسخیر کنند و او را به نمایشگاهی از ویژگی هایش تبدیل کنند.

رهبر این عناصر رویکرد «خوشبختی» است که با ابداع و استفاده از مکانیزمی که سایر حواس را در تار و پود درونی رایلی به حاشیه می برد و او را ناکارآمد می کند، سعی دارد رایلی را به موجودی شاد و خوش بین تبدیل کند. به این ترتیب عنصر «خوشبختی» می خواهد از رایلی نوجوانی بسازد که فقط شیرینی های این دنیا را ببیند و نه بدبینی و تلخی را که می تواند چهره ای همیشه ناشاد و عصبانی از او بسازد و صورتش را سرخ سرخ کند. در عین حال، عناصر منفی تازه شکل گرفته مانند «نگرانی» و «حسادت» به رایلی حمله می کنند.

در این میان حضور رایلی در کمپ هاکی روی یخ و مسابقات در سطح مدرسه در این رشته ورزشی محل مناسبی برای مشخص شدن نتیجه درگیری های درونی و کشمکش های ذهنی این شخصیت است و در همین عرصه است که مشخص می شود او پرشور است. و خوشحال می خواهد بماند یا می خواهد سر در غم و عصبانیت بیفتد.

باری برای نشان دادن سردرگمی نوجوانان

نتیجه افشاگری های درونی رایلی هرچه که باشد، استقبال جهانیان از نسخه جدید «درون به بیرون» و نظر مثبت متخصصان این حرفه و اکثر منتقدان سینمایی باعث شده است که به این فیلم با تحسین و سر و صدا نگاه شود. دیزنی و پیکسار به این باور رسیده اند. که اگرچه کارتون هایی که بر اساس سنت های این ژانر پر از حرکت و برون گرایی هستند طرفداران خاص خود را دارند، اما اگر جسارت ساخت و به تصویر کشیدن انیمیشنی باشد که مسیری متفاوت را طی کند و درباره احساسات درونی انسان باشد و تردیدهای او و تمرکز بر درون نگری، در اینجا نیز امکان دستیابی به موفقیت هنری و دستیابی به سود اقتصادی کلان وجود دارد. سایت Rotten Tomatoes، معتبرترین سایت رتبه بندی فیلم در جهان، امتیاز 90 از حداکثر 100 را بر اساس رای 270 منتقد به این کارتون متفکر و متاکریتیک، دیگر سایت محبوب فیلم، امتیاز 76 را داده است. از حداکثر 100. به این فیلم کمک کرده است.

مویرا مک دونالد، منتقد سینمای سیاتل تایمز نیز نوشت: کار صداپیشگان این فیلم عالی است و اگرچه اتفاقات بیشتر در وجود یک نوجوان و حول محور احساسات درونی او شکل می گیرد، اما درون گرایی جالبی است. و بینندگان در هر سنی از تماشای آن لذت خواهند برد. لذت خواهد برد اوون گلیبرمن از مجله قدیمی و معتبر ورایتی نیز از صداپیشگی مایا هاوکی تمجید کرد و خاطرنشان کرد که این فیلم فارغ از اینکه کارتونی باشد یا نباشد یکی از بهترین فیلم های سال های اخیر درباره درگیری های داخلی نوجوانان و مردم است. که در چنین سنی به نوعی سردرگمی رسیده اند و نمی دانند. چگونه با خود رفتار کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا