اخبار روز

تصویر نادرستی از صلح طلبی دولت مالزی / از حمله نیروهای دولتی مالزی به مراسم شیعیان شکل گرفته است.

بر این اساس “جمعیتاحترام به اعتقادات و شعائر دینی دیگران از موضوعاتی است که باید مورد توجه همه مردم قرار گیرد و این موضوع یکی یکی از اهداف سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد است. بر اساس متن منشور سازمان ملل متحد، باید علیه هر اقدامی که ناقض حقوق بشر باشد و صلح و امنیت بین المللی را به خطر اندازد، اقدام کرد. با این حال، هر ساله اخبار غم انگیزی از برخی دولت ها به گوش می رسد که حقوق مردم خود را زیر پا می گذارند و محدودیت هایی را برای آنها اعمال می کنند.

به طور کلی، عموم مردم فکر می کنند که مالزی یک کشور صلح آمیز است که در آن همه به ایدئولوژی های یکدیگر احترام می گذارند. اما برخلاف تصور، در این کشور اسلامی احترام به عقاید دیگران آنطور که تصور می شود نیست و برای فرقه های خاصی مانند شیعه امامیه محدودیت هایی وجود دارد.

در زیر «محمد کامل زهیری» رئیس مرکز الرضا در سلنگور و رئیس جامعه مدنی شیعه امامیه در مالزی در گفت و گو با خبرگزاری ابنا از محدودیت های فرقه ای و تبعیض علیه شیعیان در این کشور می گوید.

آیا شیعیان مالزی در انجام مناسک دینی دارای تبعیض و محدودیت خاصی هستند؟

بله، متأسفانه در مالزی تبعیض و محدودیت های خاصی برای شیعیان در انجام مناسک دینی وجود دارد. این در حالی است که چنین تبعیض ها و محدودیت هایی برای پیروان ادیان دیگر وجود ندارد.

منشأ تبعیض فرقه ای علیه شیعیان چیست؟

در حال حاضر تبعیض فرقه ای علیه شیعیان در مالزی به دلیل فتوایی است که آموزه ها و اعتقادات شیعیان را در ایالت های مالزی ممنوع و بی احترامی می کند. این فتوا از سال 1996 اعلام شده است.

مسلمانان مالزی چقدر به اهل بیت (ع) ارادت دارند؟

مسلمانان مالزی عموماً اهل تقوا و معتدل هستند و برای اهل بیت پیامبر (ص) به ویژه حضرت فاطمه (س)، امام حسن (علیه السلام)، امام حسین (علیه السلام) و امام جعفر صادق (علیه السلام) احترام خاصی قائل هستند. و حدود نود هزار زن در مالزی به نام فاطمه; البته شناخت مسلمانان مالزی نسبت به اهل بیت (ع) بسیار محدود است و آنها اکثراً اولاد و همسران پیامبر (ص) را اهل بیت (ع) می شناسند.

آیا عاشورای امسال نیز مانند سال های گذشته حمله به حسینیه شیعیان مالزی بود؟

خوشبختانه امسال هیچ حمله ای به مراسم ختم سیدالشهدا (ع) صورت نگرفت و فقط تعدادی از نیروهای اسلامی در یک ایالت برای بازجویی به منزلی رفتند. امسال به دو دلیل به مراسم عزاداری شیعیان در عاشورا حمله نشد. نخست اینکه بیشتر ایام عزاداری ایام عاشورا در مکان های نامشخصی برگزار می شد تا از اختلال در مراسم ابی عبدالله الحسین (ع) جلوگیری شود. دوم، دولت جدید مالزی در انتخابات ایالتی مربوط به ماه محرم با دقت به سه موضوع از جمله سلطنت، مذهب و نژاد پرداخت.

چرا مالزی به عنوان یک کشور اسلامی با شیعیان خصمانه رفتار می کند و دلیل حساسیت دولت مالزی نسبت به شیعیان چیست؟

سیاست های مذهبی و حتی اقتصادی مالزی با سیاست های برخی کشورهای عربی که جنبه تکفیری دارند، مرتبط است. با این حال، امور اقتصادی، مذهب و سیاست بین‌الملل به هم مرتبط هستند. از آنجایی که اکثریت مسلمانان مالزی معتدل هستند، لازم است برای جلوگیری از گرایش مردم به ادیان دیگر، تبلیغات انجام شود.

در مورد فعالیت وهابی ها و تکفیری ها در مالزی کمی توضیح دهید. این گروه ها از چه زمانی در مالزی رشد کرده اند و چه اقداماتی برای مقابله با ترویج فرهنگ شیعه انجام داده اند؟

سابقه تکفیری ها و وهابی ها به سال 1920 برمی گردد که عامل مالی نقش بسزایی در نفوذ وهابیت در این منطقه داشت. ایالت پرلیس به ویژه برای سلفی ها و وهابی ها در مالزی «دارالصنه» است. اما آنها ادعای نام وهابیت را برای خود ندارند. سلفی ها و وهابی ها در مکان ها و نهادهای مختلف به عنوان مبلغان مذهبی، اساتید دانشگاه، سخنرانان، شخصیت های اجتماعی یا سیاستمداران ظاهر می شوند و اغلب از طریق سخنرانی در رسانه ها، سایت ها و نشریات علیه شیعیان اقدام می کنند.

علاوه بر فتوای تحریم شیعیان و حملات مختلف به مراسم محرم، اقدامات وهابیان علیه شیعیان شامل دستگیری و محاکمه می شود.

گزارش شده است که از سال 1990 تاکنون 809 تروریست توسط پلیس مالزی دستگیر شده اند که بیشتر آنها از اعضای گروه های تکفیری (داعش، القاعده، جماعت اسلامی، دارالاسلام، ابوسیاف و…) بوده اند. . همچنین 92 تکفیری مظنون به مشارکت در فعالیت‌های نظامی سوریه بین سال‌های 2013 تا 2015 در مالزی دستگیر شدند.

در آوریل 2015، 17 تروریست داعش توسط پلیس مبارزه با تروریسم به دلیل برنامه ریزی برای آدم ربایی، حمله به مکان های استراتژیک، تشکیل دولت داعش، غارت سلاح و سرقت از بانک ها دستگیر شدند. در آن زمان کانون بنده و الرضا نیز با تهدید تروریست ها مواجه بود، اما الحمدلله تهدیدها و اقدامات خطرناک تروریستی در سال های کرونا متوقف شد. علاوه بر نیروهای امنیتی، علمای اهل سنت مالزی نیز با عناصر وهابی و تکفیری مقابله کردند.

به عنوان یک مبلغ، چگونه فعالیت فرقه وهابی در مالزی را روشن می کنید؟

در طول سالیان متمادی حملات مختلفی به شیعیان و تشریفات و مراکز تدفین در مالزی به دلیل عوامل مختلف و نفوذ وهابیت و تکفیری ها صورت گرفته است.

اگرچه رسانه‌های داخلی و رسانه‌های بین‌المللی گهگاه به بازتاب منفی این اخبار می‌پرداختند. اما در مجموع در آشنایی مردم با اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و برانگیختن حس کنجکاوی آنان مؤثر بودند. علاوه بر این، تحقیقات مؤسسات علمی و غیرعلمی و حتی بازجویی ها نیز در معرفی مکتب منطق مدار، عدالت خواه و صلح طلب خاندان شیعه فاطمی، علوی، حسنی، حسینی، رضوی و مهدوی آل محمد (ص) مؤثر بود. بر او باد).

البته روشنگری درونی ما توسط خودمان و دیگران انجام می شود. همچنین برخی از پیروان اهل بیت (علیهم السلام) در پاسخ به هجمه‌ها و تبلیغات فراوان علیه تشیع، کتاب‌های مهمی از جمله ترجمه دکتر دکتر را به خود اختصاص دادند. کتاب تیجانی سماوی به زبان مالزیایی “Thumamma Ahtadayto” ده ها هزار نسخه در مساجد و مساجد چاپ شد. و شخصیت ها اهدا شد تا مردم بخوانند و تحت تاثیر تبلیغات دروغین علیه شیعیان قرار نگیرند.

به نظر شما بهترین راه برای توانمندسازی گروه های شیعه در مالزی چیست؟

اولاً باید به این نکته توجه داشت که ما یک جامعه شیعه هستیم نه یک گروه شیعه. ما باند یا خدای ناکرده گروه تروریستی نیستیم. طبق قانون اساسی مالزی، مذهب شیعه در کنار مذاهب حنفی، مالکی و حنبلی یکی از مذاهب رسمی این کشور است. تنها مانع بر سر راه شیعیان سوء تفاهمی است که در سال 1375 به وجود آمد و باید برطرف شود. در سال 1996، کمیته ملی فتوای آموزه های شیعه – چه امامیه و چه زیدیه – را ممنوع کرد و اسلام سنی را به عنوان «مذهب اسلامی رسمی» در آن کشور به رسمیت شناخت. بر این اساس، کمیته ملی فتوا، جامعه مسلمانان شیعه را از گسترش دین خود منع کرد و به نیروهای امنیتی مالزی اجازه داد تا به تجمعات شیعیان حمله کنند. در این مرحله در سال 1984 کمیته ملی فتوای شیعیان جعفری و زیدی را به رسمیت شناخت و آن را جایز دانست.

روزی به معاون وزیر بازرگانی بین‌المللی مالزی گفتم که خشم صدها میلیون برادر مسلمان شیعه در سراسر جهان به دلیل تاریکی که فتوای تصویب شده در سال 1996 ایجاد کرده، شرم آور است. این مشکل قطعاً در مسائل اقتصادی هم تأثیر دارد، زیرا برای شیعیان دین و قداست دینی بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و در حال حاضر شیعیان حرف اول را در دنیا می زنند، بنابراین این وضعیت باید اصلاح شود.

به هر حال مواهب الهی جامعه شیعه باید واسطه ای باشد تا نعمت های عالم بالا و عنایت معنوی و مادی خداوند به بندگان برسد و کشمکش بین اهل سنت و شیعه از بین برود. همانطور که خداوند در آیه 46 سوره انفال می فرماید: «از خدا و رسولش اطاعت کنید و مجادله نکنید و شکست نخورید و شجاعتتان زیاد شود و شکیبا باشید. همانا خداوند با صابران است.» و از خدا و رسولش اطاعت کنید! و نجنگید، مبادا ضعیف شوید و قدرت (و شوک) شما از بین برود! و صبر و استقامت داشته باش که خداوند با استقامت کنندگان است!»

آیا برنامه خاصی برای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) در مالزی دارید؟

اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله از امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها تا حضرت بقیع الله المهدی علیه السلام . ) مردمی الهی هستند، معدن نور و رحمت جهانیان.

ما در دوران غیبت برنامه های متعدد و ویژه و ویژه ای را در اقصی نقاط جهان بر حسب نیاز و خواست برگزار و اجرا می کنیم، البته برای رسیدن به اهدافمان باید صبور باشیم، چون ماهیت کار فرهنگی همین است.

قطعاً در برنامه های ما نقص هایی وجود دارد. اما الحمدلله ما تنها نیستیم و اهل بیت (ع) را داریم. تو نور و راهنما هستی. در ضمن ما فقیه را در دوران غیبت داریم. باید قدردان این نعمت باشیم و تک تک سخنانشان را بشنویم و با توجه به نیاز جامعه و منطقه و کشور هوشیار و آگاه باشیم.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا