به گزارش مانیبان، رمضانعلی سنگدوینی درباره برنامه دولت و مجلس برای حل بی تعادلی بنزین در کشور گفت: یکی یکی از مهم ترین جملات برنامه هفتم توسعه؛ بهینه سازی مصرف انرژی و سوخت یعنی روزانه بین 120 تا 140 میلیون لیتر بنزین مصرف کنیم که رقم بالایی است و قبل از هر اقدامی باید این روند کنترل شود، حالا بحث ناهماهنگی نیست، کمبود سوخت داریم. زیرا هر چقدر هم که بنزین تولید شود، مصرف می شود.

و افزود: اکنون 50 درصد مردم خودرو دارند و بسیاری بیش از یک خودرو دارند. خودروهایی که در هر 100 کیلومتر بین 10 تا 15 لیتر سوخت مصرف می کنند و این رویه مهم ترین موضوعی است که باید برای رفع مشکل بنزین اصلاح و ساماندهی شود.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: صندوقی را در بودجه به عنوان صندوق بهینه سازی مصرف انرژی و سوخت تعریف کرده ایم و 2.5 میلیارد تومان برای بهبود مصرف به آن اختصاص داده ایم.

وی با تاکید بر اینکه خودرویی که در هر 100 کیلومتر 15 لیتر بنزین مصرف می کند باید از چرخه تولید کشور خارج شود، تصریح کرد: در جلسه اخیر با مدیران پالایشگاه ها و معاون پالایش و پخش وزیر نفت عنوان شد که پالایشگاه ها محدودیت تولید دارند و بیشتر از این نمی توان کرد. در حالی که برنامه افزایش تولید در دستور کار قرار دارد، مسئله اصلی این است که ابتدا باید سمت تقاضا را ساماندهی کنیم زیرا افزایش عرضه تنها باعث مصرف بیشتر می شود، راه دیگر این است که علاوه بر بنزین، سبد سوخت را متنوع کنیم. از CNG به میزان بیشتری استفاده کنید. با ورود به چرخه سبد سوخت باید از ظرفیت LPG که در کشور تولید می شود نیز استفاده کنیم.

سنگدوینی بیان کرد: مشکل ما این است که به غیر از بنزین، از نظر تولید گاز نیز مشکل داریم و این باعث می شود در آینده نتوانیم خوراک پالایشگاه ها برای تولید بنزین را تامین کنیم، ضمن اینکه نیروگاه ها نیز با تامین سوخت مواجه خواهند شد. چاره ای جز بهینه سازی مصرف انرژی نداریم.

وی ادامه داد: باید تنوع مصرف انرژی را افزایش دهیم، کیفیت خودروها باید افزایش یابد و دولت در مورد قیمت بنزین تصمیم درستی بگیرد، لایحه ارائه کند و مجلس بررسی کند البته الان. زمان اجرای آن نیست چرا که اگر قیمت بنزین افزایش یابد، جدول و اقتصاد متضرر می شود. مردم مشکل خواهند داشت، قیمت همه کالاها افزایش می یابد. در نتیجه طبقه پایین جامعه توانایی مالی برای زندگی ندارند. بنابراین راه حل اساسی اصلاح این زنجیره است.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکل تامین بنزین در تعطیلات گذشته و افزایش سفرها به شمال کشور یادآور شد: از این نظر باید مشکل ذخایر استراتژیک را حل کنیم و ذخیره سازی داشته باشیم اما راه حل صحیح کنترل است. مصرفی که در یک روز 140 میلیون لیتر و به طور متوسط ​​130 میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می شود که نشان دهنده این است که مسیر درستی را طی نمی کنیم، به این معنا که مشکل اساسی تری نسبت به عرضه داریم. مشکل اصلی عدم مصرف بهینه است.

وی با بیان اینکه اکنون واردکننده بنزین شده ایم، ادامه داد: البته برخی از پالایشگاه ها برنامه هایی برای افزایش تولید دارند اما مشکلاتی هم دارند از جمله اینکه تقاضای پالایشگاه ها زیاد است و طبق گفته های بخش. پالایشگاه های خصوصی در این بخش برای افزایش تولید بنزین نیاز به مجوز صادرات فرآورده های نفتی اضافی دارند.

سنگدوینی تاکید کرد: امروز پالایشگاه ها 162 میلیارد تومب از دولت طلب دارند، البته دولت در حوزه خودرو نیز به آنها بدهکار است که باید حل شود، این مشکلات به نحوی حل شود و در کنار هم باید بتواند حل کند. مشکل کمبود سوخت هدف اصلی آن بهینه سازی مصرف است. برای افزایش قیمت، ابتدا باید ساختار را اصلاح کنیم. ما نمی توانیم قیمت را افزایش دهیم و سفره مردم متضرر می شود، باید ساختاری ایجاد شود که اگر درآمد از افزایش قیمت ها حاصل شود به نفع مردم باشد و به جیب اقشار کم درآمد برود.

وی همچنین به مشکل عدم تعادل در سایر منابع انرژی از جمله گاز اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر بنزین در زمینه سایر منابع انرژی مانند گاز طبیعی نیز عدم تعادل داریم که اکنون یک میلیارد متر مکعب گاز داریم. تولید در روز . که همه آنها را می سوزانیم و هیچ اقدامی برای افزایش راندمان وسایل گازسوز اعم از بخاری یا نیروگاه انجام نداده ایم. با این روش شرایط در کل سخت می شود، زیرا از یک سو مخازن ذخیره سازی پارس جنوبی در حال خالی شدن هستند و همچنان در زمینه افزایش فشار عقب هستیم.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: مشکل تولید و مصرف بالای گاز به این معناست که در آینده نتوانیم خوراک پالایشگاه ها برای تولید بنزین را تامین کنیم و نیروگاه ها نیز با مشکل تامین سوخت مواجه خواهند شد. در این شرایط، تنها راه برای بهینه سازی مصرف سوخت، تنوع بخشیدن به مصرف انرژی است.” و افزایش کیفیت خودروها را نداریم.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما