اخبار روز سینما

تصمیم جدید یونسکو در پرونده ماسوله ارسال فایل بدون در نظر گرفتن سهمیه سالیانه

پس از بازگشت پرونده منظر فرهنگی ماسوله به یونسکو به دلیل کمبود محتوا و مستندات، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آخرین وضعیت پرونده ایران در یونسکو را اعلام کرد.

پی ام آپلود به نقل از ایسنا، در اطلاعیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده است: پس از مذاکراتی که در جریان رسیدگی به پرونده منظر فرهنگی ماسوله در کمیته چهل و پنجمین میراث جهانی و طرح سوالات مطرح شده در خصوص کمیته میراث جهانی با حفظ سهمیه ایران برای ارسال مجدد پرونده «ماسوله» به یونسکو بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های سهمیه سالانه، در بند 61 اصلاحیه راهنمای اجرایی کنوانسیون میراث جهانی این امکان را برای کشورها اعلام کرد. از این پرونده ها در موارد مشابه مانند ماسوله (وضعیت معوق) بدون در نظر گرفتن سهمیه سالانه کشورها استفاده کنید.

بنابراین ایران پرونده ماسوله را در سال جاری بدون محدودیت سهمیه ای به یونسکو ارجاع می دهد.

در جریان مذاکرات هیات ایرانی در نشست کمیته میراث جهانی، رایزنی های فنی و تخصصی موثر و خوبی با ایکوموس در مورد پرونده ماسوله صورت گرفت و مقرر شد ایران قبل از ارائه پرونده از همکاری با ایکوموس بهره مند شود. »

پرونده منظر فرهنگی ماسوله در چهل و پنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو که هم اکنون در شهر ریاض عربستان سعودی تشکیل جلسه می دهد، به دلیل مخالفت ایکوموس، رای ثبت جهانی یونسکو را دریافت نکرد و «به تعویق افتاد». پیشنهاد کشورهای عضو این بدان معناست که یونسکو فرصتی دوباره به ایران داده است تا ایرادات مطرح شده از سوی ایکوموس (شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی) در این مورد را برطرف و مجدداً برای بررسی به یونسکو ارسال کند.

منظر فرهنگی ماسوله از سال 1386 در فهرست انتظار میراث جهانی یونسکو قرار دارد و بنا به اعلام وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی، شرایط قابل قبولی برای ثبت نام در فهرست میراث جهانی از نظر حفاظت و مدیریت داشته است. لذا بر اساس نظر و تصویب شورای ملی ثبت آثار که به سال 2023 موکول شد، پرونده پیشنهادی «منظر فرهنگی ماسوله» در جلسه 1400 یونسکو به دبیرخانه مرکز میراث جهانی یونسکو ارسال شد. کمیته میراث

طبق قوانین کمیته میراث جهانی یونسکو، هر کشوری می تواند تنها یک پرونده میراث طبیعی یا تاریخی را برای بررسی در هر جلسه کمیته ارائه کند. با تصمیم جدید یونسکو، ایران اکنون این فرصت را دارد که علاوه بر حفظ سهمیه سالانه خود، پس از اصلاح و رفع نواقص، پرونده ماسوله را مجدداً به یونسکو ارسال کند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا