اخبار روز

تغییرات نهایی در حقوق بازنشستگان؛ فصل جدید تغییر دستمزد و حقوق آنها در مردادماه!/ جزئیات

حقوق ۳ سال پایانی بازنشستگان در حقوق آنها اعمال خواهد شد.

به گفته پی ام آپ، آیا حقوق بازنشستگان در حال افزایش است؟ جزئیات تغییرات در روش محاسبه حقوق بازنشستگان اعلام شده است. به‌طور منطقی و صحیح، میانگین ۳۰ سال حقوق یا درآمد، به‌عنوان مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان و البته با توجه به نرخ روز، باید استفاده شود. در برنامه هفتم، تغییرات در روش محاسبه حقوق بازنشستگان و تأثیر حقوق سه سال آخر خدمت آن‌ها در حقوق بازنشستگی گنجانده شده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: تغییراتی در روش محاسبه حقوق بازنشستگان و تأثیر حقوق سه سال آخر خدمت آن‌ها در حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم قرار دارد، با این حال، طبق پیشنهاد وزارت کار، برنامه‌ای برای اعمال تغییرات در این زمینه پیشبینی شده است.

میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و کار در پاسخ به این سوال که آیا فرمول و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان را تغییر می دهد یا خیر؟ وی گفت: پیشنهاد اعمال این تغییرات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده و در این باره بحث هایی صورت گرفت.

رئیس سازمان اداری و کار افزود: البته روش منطقی و صحیح این است که میانگین حقوق 30 ساله را مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان و البته بر اساس نرخ روزشمار قرار دهیم. در گذشته چون از نظر فنی محاسبه این عدد برای همه بازنشستگان مشکل بود، میانگین دو سه سال اخیر در نظر گرفته می شد. اما الان با پیشرفت تکنولوژی این کار به راحتی قابل انجام است البته باید دید قانون اجازه می دهد؟

رئیس سازمان اداری و استخدامی بیان کرد: اولاً، باید بگوییم که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بود پیشنهادی را در این زمینه ارائه دهد و آن را در برنامه هفتم جایگزین کند.

در ماده “۶۷” لایحه برنامه هفتم توسعه که اخیراً منتشر شده است، آمده است: “میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه، برابر است با یک سی‌ام از میانگین حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در پنج سال آخر پرداخت حق بیمه، ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه. این در صورتی است که میانگین حقوق یا دستمزد سی و پنج سی‌ام مذکور را بیشتر نباشد. همچنین، یک دوم از مجموع قدر مطلق درصد افزایش سالانه حقوق یا دستمزد در سه سال آخر، به حقوق یا مستمری محاسبه شده روی آن افزوده می‌شود.”

در صورت تصویب این ماده از برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان بر اساس میانگین حقوق در پنج سال آخر خدمت آن‌ها محاسبه خواهد شد، و البته درصد افزایش ضریب سالانه در سه سال آخر نیز به آن اضافه خواهد شد. در حالی‌که در ماده “۸۲” قانون برنامه ششم توسعه، نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان به میانگین دو سال آخر دریافتی ‌آن‌ها منتهی می‌شود و دارای کسور بازنشستگی است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا