برای برخی افراد، سفر مهمتر از مقصد است. این افراد معمولا ترجیح می دهند با ماشین شخصی خود سفر کنند تا از لحظه لحظه سفر لذت ببرند. اگر شما یکی از آن افراد هستید

باید بگوییم که در این مقاله راهنمای شما زیباترین جاده های ایران را به شما معرفی می کند. پس بار سفر خود را ببندید و با خیال راحت به قلب این جاده ها برسید.

1- جاده کرج به چالوس

این جاده از شهر کرج شروع شده و پس از 163 کیلومتر به چالوس می رسد. جدا چالوس که یکی یکی از بهترین و زیباترین جاده های ایران و تنها جاده گردشگری شناخته شده ایران است. فاصله 163 کیلومتری کرج تا چالوس کاملا دیدنی و هیجان انگیز است. دیدن این زیبایی ها لذت سفر را در کنار لذت رسیدن به دریای خزر دو چندان می کند. این جاده که به جاده 59 نیز معروف است، قدمتی تقریبی 90 ساله دارد و هنوز هم به دلیل کوهستانی بودن مسیر، شاهکاری بی نظیر در ایران و جهان محسوب می شود.

پیچ‌های تند، مه، دره‌ها، صخره‌های ناهموار کوهستانی، جنگل‌های در هم تنیده و وسیع، فراز و نشیب‌های متناوب، رودخانه‌ها، آبشارها، دریاچه‌ها، سدها و صنایع دستی طبیعت بکر و زیبایی این جاده را تشکیل می‌دهند.

از مکان های دیدنی اطراف این مسیر رویایی می توان به سد امیرکبیر، آبشار روستای سپهسالار، آبشار نوجان و خور، غار یخی مراد، قله گرچان، روستای هریجان و آبشار، ولشت و کندوچال اشاره کرد. در تعطیلات و روزهایی مانند نوروز، این جاده بسیار شلوغ می شود. بنابراین اگر می خواهید از زیبایی این جاده نهایت لذت را ببرید، سعی کنید سفر خود را در روزهای غیر تعطیل برنامه ریزی کنید.

2- راه اسلامی به خلخال

(تصاویر) زیباترین جاده های پاییزی ایران برای کسانی که عاشق رانندگی، جاده سازی و سفر هستند

روش اسلامی برای خلخال یکی یکی از زیباترین جاده های شمال ایران است که از شهر اسلم در استان گیلان شروع و به شهر حلال در جنوب استان اردبیل می رسد. از این طریق یکی یکی از سرسبزترین و پرباران ترین جاده های ایران است که به دلیل ارتفاع زیاد هوای سرد و کوهستانی در آن حاکم است.

بنابراین، حتی در روزهای گرم تابستان دارای آب و هوای خنک است. بنابراین اگر قصد گذر از این مسیر را دارید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. در ابتدای این مسیر در دو طرف جاده با انبوهی از درختان مواجه خواهید شد. در طول مسیر، دشت های سرسبز را در دامنه کوه های پوشیده از برف خواهید دید.

جاذبه های جنگلی این مسیر تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است. بزرگترین جاذبه این مسیر گردنه الماس است که در 60 کیلومتری اسلام قرار دارد. می توانید در کلبه های چوبی این منطقه اقامت کنید و از طبیعت زیبا لذت ببرید. بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به آنکلت از طریق مسیر اسلامی است.

داخل اردیبهشت ماه ماه دشت ها را پر از شقایق های زیبا و درختان شکوفه می کند. این جاده تقریباً 70 کیلومتر طول دارد. از دیگر جاذبه های این شهر می توان به روستای ناو، ییلاق دشت، دریاچه نئور و آبشار نرگار اشاره کرد. این جاذبه های طبیعی و بکر، فاصله کمی با جاده دارند و از طریق جاده های فرعی می توان به آنها رسید.

3- مسیر زیارتی اورامان تخت

(تصاویر) زیباترین جاده های پاییزی ایران برای کسانی که عاشق رانندگی، جاده سازی و سفر هستند

یکی یکی دیگر از بی نظیرترین و دیدنی ترین جاده های ایران جاده حج به اورامان تخت است. این جاده زیبا استان کردستان را به روستایی در استان کرمانشاه متصل می کند. وجود انواع پوشش گیاهی منحصر به فرد در طول مسیر، خانه های روستایی پلکانی در یک طرف جاده و کوه های پوشیده از بوته های سرسبز در سمت دیگر، این مسیر را تشکیل می دهند. یکی این جاده به یکی از بهترین و زیباترین جاده ها برای رانندگی تبدیل شده است. در مسیر خود به سمت خانه‌های پلکانی، می‌توانید رودخانه‌های متحرکی را ببینید که حتی از دور چشم‌انداز زیبایی را ارائه می‌دهند.

طبیعت بکر و جاده پر پیچ و خم حج تا اورامان تخت قطعا سفری باشکوه و فراموش نشدنی برای شما خواهد بود. بسیاری از گردشگران برای عبور از این جاده مسیری طولانی را طی می کنند و از فضای دلنشین و بی نظیر این جاده لذت می برند. بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این جاده است.

در این دو فصل مسیری پر از گل های وحشی را خواهید دید. زیبایی هایی که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. از این طریق یکی یکی از مرتفع‌ترین جاده‌های ایران است و اغلب در زمستان به دلیل بارش برف سنگین بسته می‌شود.

4- جاده ساحلی چابهار به بریس

(تصاویر) زیباترین جاده های پاییزی ایران برای کسانی که عاشق رانندگی، جاده سازی و سفر هستند

جاده ساحلی چابهار به بریس یکی این جاده که بین روستاهای بریس و چابهار قرار دارد، یکی از باشکوه ترین جاده های ایران است. یکی یکی از جاذبه های این جاده قرار گرفتن آن در ساحل دریای عرب است. همین موضوع زیبایی این جاده را دو چندان کرد. سواحل صخره ای، تالاب لیپار، کوه های مینیاتوری و جنگل حرا از بهترین جاذبه های گردشگری اطراف این جاده هستند. اگر به این سمت رفتید حتما از جنگل حرا دیدن کنید. این جنگل در 120 کیلومتری چابهار شهرت جهانی دارد.

برای دیدن این جنگل زیبا باید با قایق به دل آب های خلیج فارس بروید. درختان این جنگل عجیب ریشه در آب دارند و با پایین آمدن سطح آب شاهد بیرون آمدن جنگل از آب خواهید بود.

این درختان در فصل تا گلو در آب فرو می روند. در این صورت منظره بسیار عجیبی نمایان می شود. انگار درختان روی آب شناورند. در این جنگل حیات وحش بی نظیری را خواهید دید. در فصل مهاجرت فلامینگوها، عقاب ها و بسیاری از پرندگان دیگر زیر این درختان لانه می کنند. توصیه می کنیم فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

5- جاده شهدات به نهبندان

(تصاویر) زیباترین جاده های پاییزی ایران برای کسانی که عاشق رانندگی، جاده سازی و سفر هستند

جاده شهداد کرمان – نهبندان که دو استان کرمان و خراسان جنوبی را به هم وصل می کند به عنوان زیباترین جاده کویری ایران شناخته می شود. دشت های شنی، تپه های ماسه ای رنگارنگ و وجود سراب ها در جاده ها و آسفالت، تجربه ای بی نظیر را ارائه می دهد. این جاده از میان بزرگ‌ترین کلوخه‌های جهان که به «کلوخ‌های شهداد» معروف هستند، می‌گذرد که به آن «کاخ‌های پری» می‌گویند. یکی یکی از زیبایی های منحصر به فرد این جاده است. توصیه می شود مانند تمام مسیرهای کویری این مسیر را در سردترین شش ماه سال طی کنید.

6- جاده مرزی ارس جلفا

(تصاویر) زیباترین جاده های پاییزی ایران برای کسانی که عاشق رانندگی، جاده سازی و سفر هستند

جاده مرزی ارس جلفا یکی یکی از جاده های مرزی ایران است که در شمال غرب کشور و بین استان های آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد. این جاده از منطقه ارسباران شروع و به جلفا ختم می شود و رودخانه ارس به موازات آن است. در یک طرف این جاده کوه های مرتفع و در طرف دیگر جنگل های انبوه وجود دارد.

سواحل رودخانه آرس یکی از زیباترین مناظر این مسیر است. در طول مسیر برخی از زیباترین جنگل های هیرکانی ایران دیده می شود. ناگفته نماند که توقف در اکثر نقاط این جاده به دلیل نزدیک بودن به مرز ممنوع است. از دیگر جاذبه های نزدیک این جاده می توان به ذخیره گاه طبیعی مراکان در نزدیکی جلفا اشاره کرد. زیبایی این جاده در اواخر بهار و تابستان دو چندان می شود.

7- جاده شهرکرد به ایذه

(تصاویر) زیباترین جاده های پاییزی ایران برای کسانی که عاشق رانندگی، جاده سازی و سفر هستند

جاده شهرکرد به ایذه یکی یکی دیگر از جاده های زیبای کشور عزیزمان است که استان خوزستان را به اصفهان و چهارمحال و بختیاری متصل می کند. یکی از زیباترین زیبایی های طبیعی این جاده دشت هلن است. منطقه ای حفاظت شده با زیباترین دره ها، دشت ها، روستاها، کوه ها و رودخانه ها در دل خود.

این دشت محل سکونت عشایر این استان نیز هست و با عبور از اینجا در ماه های بهار شاهد حضور عشایر در گوشه و کنار آن خواهید بود. همچنین رودخانه مواج کارون در این منطقه جاری است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. از دیگر جاذبه های نزدیک این جاده می توان به ذخیره گاه دهدز، تالاب چغاخور و کوه زیبای کلار اشاره کرد. وجود دریاچه کارون و سد آن در اطراف این جاده محیطی جذاب برای پیاده روی و گشت و گذار ایجاد کرده است. بهترین زمان برای بازدید از این جاده بهار و پاییز است.

8- جاده شیراز به کازرون

(تصاویر) زیباترین جاده های پاییزی ایران برای کسانی که عاشق رانندگی، جاده سازی و سفر هستند

جاده شیراز به کازرون تقریباً 140 کیلومتر طول دارد یکی یکی از زیباترین و بهترین جاده های استان فارس است. یکی یکی از دلایل اصلی زیبایی این جاده وجود «دشت ارژن» در آن است. این جاده در 60 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. دشت ارژن که در دامنه رشته کوه های زاگرس قرار دارد با طبیعت زیبا و چشم اندازهای بی نظیرش توجه بسیاری از گردشگران را به این منطقه جلب می کند. آبشار ارژن که به آبشار چراب نیز معروف است در پنج کیلومتری این دشت قرار دارد. این آبشار در زمستان یخ می زند و وجود کریستال های یخ زیبایی آن را دو چندان می کند.

از دیگر نقاط دیدنی این دشت می توان به تالاب و دریاچه ارژن اشاره کرد. مهمترین ویژگی این منطقه وجود گونه کمیاب گوزن ایرانی در «دشت برم» نزدیک دشت ارژن است. این دشت که مرکز رشد جنگل های بلوط ایران و خاورمیانه است در فهرست ذخایر زیست کره ایران یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

دریاچه پرشان در نزدیکی کازرون یکی این یکی دیگر از جاذبه های این جاده است. فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه این ماه بهترین زمان برای بازدید از جاده های شیراز، کازون و دشت ارژن است. در این فصل دشت پر از لاله های وارونه می شود و منظره ای باشکوه ایجاد می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :