دانشمندان لاشه یخ زده و مومیایی شده یک کرگدن پشمالو جوان را که ده ها هزار سال پیش توسط شکارچیان خورده بود در یخ های سیبری کشف کردند.

به گزارش فرادید، سمت راست بدن این کرگدن پشمالو به خوبی حفظ شده است و تکه‌هایی از پوست و خز آن در طول هزاران سال دست نخورده باقی مانده است، اما سمت چپ آن ساعات قبل یا بعد از مرگ خراش‌ها و زخم‌ها را به همراه دارد.

به گفته محققان آکادمی علوم روسیه و آکادمی علوم جمهوری سخا: “از قسمت بالایی ران تا سطح تیغه شانه آسیب جدی وجود دارد.” حفره داخلی بدن آشکار شد و بیشتر روده ها رفته بودند.”

به نظر می رسد سمت چپ لاشه زخمی توسط شکارچیان خورده شده باشد. بقایای سخت پوستان کوچکی که در خز جاسازی شده اند نیز نشان می دهد که کرگدن پشمالو (Coelodonta antiquitatis) در آب کم عمق مرده است.

بررسی رادیوکربن نشان داد که این کرگدن پشمالوی جوان مرده و بیش از 32000 سال پیش منجمد شده است.

کرگدن پشمالو در طول آخرین عصر یخبندان، بین 460000 تا 12000 سال پیش، در تاندرای قطبی زندگی می کرد. این حیوانات بزرگ و دومین گیاهخوار بزرگ در اکوسیستم استپ پس از ماموت های پشمالو (Mammuthus primigenius) بودند. کرگدن‌های پشمالو مانند ماموت‌ها به لطف خزشان به خوبی با آب و هوای سرد سازگار بودند، اما دانشمندان هنوز اطلاعات کمی در مورد این حیوانات ماقبل تاریخ دارند.

کشف نادر یک کرگدن پشمالو تقریبا دست نخورده به محققان کمک کرده تا برخی از این شکاف های دانش را پر کنند.

دانشمندان این لاشه را در آگوست 2020 در سواحل یخی رودخانه تیرختیاخ در شمال شرقی جمهوری سخا روسیه کشف کردند. تیم‌ها نام این حیوان را «کرگدن حبشی» گذاشتند که به نام منطقه‌ای که در آن یافت شد، بقایای آن را به آکادمی علوم جمهوری سخا فرستادند، جایی که در حال حاضر در فریزر مخصوص نگهداری می‌شود.

محققان به طور موقت لاشه را ذوب کردند و دندان‌های کرگدن پشمالو را بررسی کردند و همچنین نمونه‌هایی از پوست، خز و بافت نرم را برای تجزیه و تحلیل گرفتند. یکی آنها شاخ های او را اندازه گرفتند و متوجه اندازه تپه بزرگ پشت او شدند که ظاهراً پر از چربی است.

(عکس) زیر یخ سیبری

تصویر کرگدن پشمالو (Coelodonta antiquitatis)

طول شاخ این حیوان 24 سانتی متر بود و معمولاً دارای 3 تا 4 نقطه تیره بود که مطابق با تعداد سال های زندگی یک کرگدن است. ارتفاع لاشه تا شانه تقریباً 130 سانتی متر بود. به طور کلی، این اطلاعات نشان می دهد که این کرگدن پشمالو در زمان مرگ 4 تا 4.5 ساله بوده و به بلوغ جنسی نرسیده است.

خز آن تیره تر از کرگدن پشمی کوچکتر است که در سال 2014 در همان منطقه کشف شد. این بچه کرگدن که ساشا نام داشت، حداقل 10000 سال منجمد شده بود و با موهای ظریف و تقریباً بلوند پوشیده شده بود. با این حال، کرگدن‌های پشمالوی بالغ که از یخ بیرون کشیده شده بودند، خز بزرگ و قهوه‌ای تیره داشتند.

خز کرگدن حبشی به دلیل ترکیب موهای سفید، بژ و قهوه‌ای رنگ قهوه‌ای یکنواختی دارد، خز گوش‌ها و پاها تیره‌تر و خز پشت، شکم و پاهای عقب روشن‌تر است.

به ویژه، کرگدن حبشی دارای قوز 13 سانتی متری در پشت خود پر از توده چربی است. دانشمندان قبلاً هرگز چنین چیزی را در لاشه کرگدن پشمالو ندیده بودند. قوزهای چربی در حیوانات قطب شمال نسبتاً رایج است زیرا حیوانات برای غلبه بر سرما و ذخیره انرژی برای روزهای سخت تکامل یافته اند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما