اخبار فناوری و تکنولوژی

هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری ها به پزشکان کمک می کند!/جزئیات

همشهری‌آنلاین نوشت: هوش مصنوعی توانایی پیش‌بینی این را دارد که متوجه شود یک فرد تا ۱۰ سال آینده به حمله قلبی دچار می‌شود یا خیر. مطابق با مطالعه جدید محققان دانشگاه آکسفورد، این فناوری می‌تواند هزاران نفر را از مرگ نجات دهد و در عین حال درمان حدودا نصف بیماران را سرعت ببخشد.

این مطالعه که توسط بنیاد قلب بریتانیا (BHF) انجام شد، بررسی کرد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند دقت سی‌تی اسکن قلب را که برای تشخیص شریان‌های مسدود یا باریک استفاده می‌شود، بهبود بخشد.

پروفسور چارالامبوس آنتونیادس، رئیس قلب و عروق در BHF و مدیر مرکز تصویربرداری آکسفورد، گفت: “مطالعه ما نشان داد که برخی از بیمارانی که با درد قفسه سینه به بیمارستان مراجعه کردند و معمولاً اطمینان داشتند که مشکلی وجود ندارد و به خانه رفته بودند، . در یک دهه آینده، حتی اگر هیچ علامتی از بیماری قلبی عروقی نداشته باشند. دچار حمله قلبی شدند.

بر اساس این مطالعه، ارائه تصویری دقیق از احتمال خطر می تواند تأثیر مثبتی بر پزشکان در درمان بسیاری از بیماران قلبی داشته باشد. محققان داده های بیش از 40000 بیمار را که تحت سی تی اسکن معمول قلب در هشت بیمارستان در بریتانیا قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که میانگین پیگیری 2.7 سال بوده است. ابزار هوش مصنوعی بر روی 3393 بیمار دیگر در یک دوره تقریباً 8 ساله آزمایش شد و قادر به پیش بینی دقیق خطر حمله قلبی بود. سپس امتیازات خطر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی برای 744 بیمار به پزشکان ارائه شد و در نتیجه، 45 درصد از برنامه های درمانی توسط پزشکان تغییر یافت.

آنتونیادس افزود: “ما امیدواریم که این ابزار هوش مصنوعی به زودی در سراسر سیستم مراقبت های بهداشتی بریتانیا اجرا شود و به جلوگیری از هزاران مرگ و میر قابل پیشگیری در اثر حملات قلبی سالانه در بریتانیا کمک کند.” آنها دریافتند افرادی که دچار تنگی شدید عروق خود می شوند، بیشتر در معرض حمله قلبی جدی هستند، اما دو برابر تعداد بیماران بدون تنگی قابل توجه حملات قلبی داشتند که گاهی اوقات می تواند کشنده باشد.

پروفسور سر نیلش سامانی، مدیر پزشکی BHF، گفت: «این تحقیق نقش ارزشمند فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی را در شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر حمله قلبی در آینده هستند، نشان می‌دهد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا