اخبار روز

تسکین درد پانکراتیت مزمن با کمک ژل جدید

یک ژل آنتی اکسیدانی نوید آینده ای را می دهد که در آن بیماران مبتلا به پانکراتیت مزمن بتوانند بدون درد یا عوارض دیابت زندگی کنند.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه نورث وسترن ماده بیولوژیکی آنتی اکسیدانی جدیدی ایجاد کرده اند که می تواند روزی تسکین درد مورد نیاز افراد مبتلا به پانکراتیت مزمن را فراهم کند.

طبق گزارش Science Daily، قبل از برداشتن پانکراس در بیماران مبتلا به پانکراتیت مزمن شدید و دردناک، جراحان ابتدا خوشه های بافت تولید کننده انسولین به نام “جزایر لانگرهانس” را جمع آوری کرده و به عروق کبد پیوند می زنند. هدف از پیوند حفظ توانایی بیمار برای کنترل سطح قند خون بدون تزریق انسولین است.

این فرآیند به طور ناخواسته 50 تا 80 درصد جزایر لانگرهانس را از بین می برد و یک سوم بیماران پس از جراحی به دیابت مبتلا می شوند. 70 درصد بیماران سه سال پس از جراحی نیاز به تزریق انسولین دارند که با عوارضی مانند افزایش وزن، افت قند خون و خستگی همراه است.

در این پروژه جدید، محققان دانشگاه نورث وسترن به جای کبد، جزایر پانکراس به نام “امنتوم” را پیوند زدند. امنتوم یک بافت چربی بزرگ و مسطح است که روده ها را می پوشاند.

برای ایجاد محیطی سالم برای جزایر، محققان آنها را با یک ماده زیستی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به امنتوم متصل کردند. این ماده بیولوژیکی با قرار گرفتن در معرض دمای بدن به سرعت از مایع به ژل تبدیل می شود.

در آزمایشات روی موش و پستانداران غیر انسانی، این ژل با موفقیت از بروز استرس اکسیداتیو و پاسخ های التهابی جلوگیری کرد و بقا و عملکرد جزایر پیوندی را به طور قابل توجهی بهبود بخشید. این اولین بار است که از ژل آنتی اکسیدانی مصنوعی برای حفظ عملکرد جزایر پیوندی استفاده می شود.

“Guillermo Ameer” (Guillermo Ameer) رهبر این تحقیق گفت: “اگرچه پیوند جزایر لانگرهانس در سال‌های اخیر بهبود یافته است، نتایج درازمدت به‌دست‌آمده به وضوح نیاز به راه‌حل‌های جایگزین دارد.” ما یک ماده مصنوعی پیشرفته ایجاد کرده‌ایم که یک ریزمحیط حمایتی برای عملکرد جزایر لانگرهانس فراهم می‌کند.

زمانی که این ماده روی حیوانات آزمایش شد، با به حداکثر رساندن عملکرد سلول های جزایر و بازگرداندن سطح قند خون به حالت عادی، با موفقیت کار کرد. ما همچنین کاهش واحدهای انسولین مورد نیاز را در حیوانات مشاهده کردیم.

«ژاکلین برک» (ژاکلین برک)، محقق ارشد این پروژه گفت: امیدواریم با این روش جدید، بیماران دیگر مجبور نباشند بین زندگی با درد پانکراتیت مزمن یا عوارض دیابت یکی را انتخاب کنند. یکی انتخاب کنید

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا