نگر علی در گفت و گو با ایمان آریستو، مدیرعامل شبکه نوآوری سیاره به بررسی وضعیت اکوسیستم استارتاپی ایران و چالش های پیش روی آن پرداخته ایم. در این میان نکاتی در مورد مهاجرت تیمی و اهمیت سرمایه گذاری جسورانه در این زمینه بیان شد.

مدیرعامل شبکه نوآوری سیاره بر این باور است که دایره محدود سرمایه گذاران جسور در اکوسیستم استارتاپی کشور بزرگترین چالش استارتاپ ها و شتاب دهنده هاست و پس از آن شاخص های اقتصادی کشور، ذهنیت جوانان و نخبگان مهاجر همه از جمله چالش های موجود است. چالش های بعدی شتاب دهنده ها و اکوسیستم استارتاپی کشور.

اعتقاد ارسطو نیز یک یادداشت وی در بازتاب آنلاین چالش های پیش روی شتاب دهنده ها را به معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اشاره کرد. وی معتقد است که اعطای اعتبارات توسط معاونت علمی شفاف و منظم نیست و فرآیند صدور مجوز یک بوروکراسی دولتی نیست.

دلیل کاهش شتاب دهنده های استارتاپی چیست؟

ایمان آریستو در خصوص کاهش ورودی استارتاپ ها از سوی شتاب دهنده ها گفت: کاهش ورودی استارتاپ ها و توسعه نوآوری پیامد و پدیده ای است که به دلایلی رخ داده است. همانطور که رفاه نتیجه علل است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکوسیستم استارتاپی کشور در وضعیت رونق قرار ندارد. این سرمایه گذاری های جسورانه در سال های اخیر در کشور ما کاهش یافته است. در حال حاضر در کشور چندین مؤسسه دولتی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در این اکوسیستم سرمایه گذاری می کنند و تعداد انگشت شماری از شرکت های بخش خصوصی به دلیل معافیت های دولتی و تعدادی از شرکت های بخش خصوصی به دلیل نگرش سهامداران اصلی و هیئت مدیره نسبت به سرمایه گذاری در بخش نوآوری در حال سرمایه گذاری هستند. جدی گرفته شده اند.

وضعیت ما در دهه 90 بهتر از امروز بود

ارسطو ادامه داد: اگر این دایره را خلاصه کنیم بسیار محدود می شود در حالی که در کشورهای دیگر این دایره بسیار بزرگتر است و در کشور ما از نظر منابع مالی در دهه 90 وضعیت پررونق تری داشتیم. تزریق سرمایه جسورانه در این زمینه. تزریق سرمایه‌های جسورانه انگیزه‌ای برای جوانان فعال در این حوزه است که می‌توانند با ایده‌های جدید به این بستر بیایند و از طریق کارآفرینی از این سرمایه‌ها استفاده کنند.»

وی در ادامه افزود: مسائلی مانند شاخص های اقتصادی کشور، وضعیت روحی و روانی جوانان و نشاط جامعه و همچنین وضعیت مهاجرت نیز در این زمینه تاثیرگذار است و این مهم است.

مهاجرت استارتاپ چیز بدی نیست

مدیر عامل شبکه نوآوری سیاره معتقد است که راه اندازی یک استارتاپ و فکر کردن به مهاجرت ذاتا چیز بدی نیست. وی در همین زمینه گفت: این مهاجرت مانند مهاجرت فوتبالیستی است که در مجامع بین المللی می درخشد و کشورش را ترک می کند و کشورش را از حضور محروم می کند اما در مجامع مطرح بین المللی فعالیت می کند و همچنان به افتخار کشورش ادامه می دهد.

وی در ادامه افزود: ما شاهد مهاجرت نخبگان و فعالان استارتاپی هستیم اما نباید به این وضعیت منفی نگریست که باید از آن جلوگیری کرد. ما در بیشتر کشورها مهاجرت استارتاپ ها و نخبگان را داریم و باید فکر کنیم.» اگر فردی بخواهد در عرصه بین المللی کار و فعالیت کند، چگونه می تواند مزیت های خود را در کشور به دست آورد و چگونه می تواند رابطه خود را با کشور حفظ کند. و او از تعاملات مالی با کشور محافظت می کند؟

نرخ ورود و خروج نخبگان در کشور تنظیم شود

ارسطو ادامه داد: بنابراین دیدگاه ما باید این باشد که بسیاری از فعالان استارتاپی به فکر مهاجرت هستند و باید به این فکر کنیم که چگونه رابطه آنها با کشور و تعاملات مالی آنها با کشور حفظ شود و آیا این ارتباط قطع شده است یا خیر. همچنین به این فکر کنید که چگونه باید از نخبگان کشورهای دیگر استفاده کنیم و جلوگیری از مهاجرت نخبگان و بستن راه آنها موضوع واقعی نیست و باید نرخ ورود و خروج نخبگان را در کشور تعدیل کنیم.

ایران زادگاه نخبگان و استعدادهای بسیاری است

وی در ادامه افزود: ایران با توجه به عوامل ژنتیکی و فرهنگ مردم خاستگاه نخبگان و استعدادهای بسیاری است و در نتیجه تعدادی نخبه همواره در جامعه ما پرورش می یابند و مردم به این فکر می کنند که با چه کسانی مهاجرت کنند. “ما باید تماس را حفظ کنیم و مراقبت کنیم. بیایید فعالیت نخبگان دیگر کشورهای دیگر را نیز تشویق کنیم.»

ارسطو در خاتمه گفت: ما جوانان با استعداد و نخبه ای در کشورهای همسایه داریم که با همه محدودیت ها و مشکلاتی که جامعه ما با آن مواجه است به کشور ما می آیند. ما نخبگان زیادی در کشور عراق، افغانستان و همسایگان شمالی داریم که از نظر فرهنگی با ما مرتبط هستند و به عنوان مثال کشور افغانستان از جوانان نخبه در سهم خود بهره می برد و ترکیه و سایر کشورهای همسایه نیز از نخبگان به طور مساوی بهره می برند. به اشتراک بگذاریم و ما باید «حضور این افراد را در کشورمان تسهیل کنیم».

2272272

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما