به گزارش مانیبان به نقل از بازتاب آنلاین: پژوهشگر و تحلیلگر اعتیاد گفت: قیمت فروش تریاک در شرق و غرب کشور بسیار متفاوت است و قیمت آن در تهران نیز با سایر شهرهای کشور متفاوت است. تریاک در شرق کشور گرانتر است.

سعید صفاتیان، پژوهشگر و تحلیلگر اعتیاد گفت: قیمت تریاک را دقیق نمی دانم اما در مجموع طی دو سال اخیر دو برابر افزایش یافته و گفته می شود به 200 میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: تریاک خودرو نیست، مثلا پژو در همه شهرهای کشور قیمت مصوب و مشخصی دارد. قیمت فروش تریاک در شرق و غرب کشور بسیار متفاوت است و قیمت آن در تهران نیز با شهرهای دیگر کشور متفاوت است. تریاک در شرق کشور گرانتر است. در حال حاضر کشت تریاک به برخی شهرها قاچاق می شود. کشور ما شرایط مساعدی برای تولید تریاک و در صورت کشت دارد. یکی برخی از بهترین تریاک های جهان را تهیه می کند و در صورت تمایل دولت می تواند میزان تریاک مصرفی معتادان بالای 60 سال کشور را با قیمت کمتری تولید و عرضه کند.

صفاتیان تصریح کرد: در حال حاضر 60 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور تریاک مصرف می کنند که 10 درصد این آمار افراد بالای 60 سال را شامل می شود. تریاک نسبت به سایر مواد مصرفی معتادان مانند حشیش، هروئین و غیره قیمت بالاتری دارد، اما با سیاست های فعلی افغانستان در زمینه تولید تریاک، این وضعیت در 2-3 سال آینده تغییر خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر سازمان ملل گزارش می دهد که مصرف کنندگان مواد مخدر به مواد روانگردان روی می آورند. زیرا ارزانتر است و ظاهراً انسان را سریعتر مست می کند و در دسترس تر است و این گزارش ها از افزایش تولید مواد روانگردان در کشورهایی مانند عراق، سوریه و … نیز صحبت می کند. تولید تریاک، تولید حشیش افزایش یافته است.

به گفته این کارشناس، اعتیاد به مواد روانگردان دشوارتر از اعتیاد به مواد مخدری مانند تریاک است و عوارض روحی و روانی بسیار بیشتری دارد. فردی که تریاک مصرف می کند بیشتر دچار عوارض جسمی مانند نارسایی کلیه و … می شود و فردی که مواد روانگردان مصرف می کند ممکن است به دلیل عوارضی مانند توهم ناشی از مصرف مرتکب قتل یا تصادف شود و بسیار خطرناکتر است. .


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما