اخبار روز

ترکیه هواپیمای اف 16 آمریکایی را رهگیری کرد / یوروفایتر تایفون توجه ترک ها را به خود جلب کرد / عکس

امیر مسعود عابدینترکیه به دنبال توافقی برای ساخت برخی از قطعات جت های جنگنده، کاهش اندازه قرارداد دفاعی برنامه ریزی شده 23 میلیارد دلاری با ایالات متحده برای بازسازی دومین ناوگان بزرگ جنگنده های F-16 ناتو است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، از سال 2021، آنکارا برای نوسازی ناوگان قدیمی F-16 خود و بهبود قابلیت های رزمی خود با دستیابی به صدها بمب و موشک، 40 فروند F-16 آخرین نسل از لاکهید مارتین و 79 کیت تلاش کرده است.

نگاهی به جنگنده F-16 مسلح

در ابتدای سال میلادی جاری، آمریکا پس از مدت ها اختلاف، فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه را تایید کرد. واشنگتن پس از موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو با این فروش موافقت کرد. تصویب پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو توسط پارلمان ترکیه در 23 ژانویه لحظه مهمی بود.

طبق گزارش ها، این کشور در تلاش است تا میلیاردها یورو را که می خواست به صنعت هوانوردی داخلی سرازیر کند، پس انداز کند. نیروی هوایی ترکیه باید تا سال 2030 اف-16 و تجهیزات بهبود یافته را دریافت کند. نشانه های قوی حاکی از آن است که آنکارا به طور جدی در حال بررسی یوروفایتر تایفون است که آلمان مانع از دستیابی ترکیه به آن شده است. ترکیه از آلمان خواست تحریم یوروفایتر را لغو کند.

ترکیه برای اولین بار در نوامبر 2023 زمانی که یاشار گولار وزیر دفاع ترکیه مذاکرات با اسپانیا و بریتانیا را تایید کرد، تمایل خود را برای خرید 40 فروند جت یوروفایتر تایفون اعلام کرد.

ترکیه هواپیمای اف 16 آمریکایی را رهگیری کرد / یوروفایتر تایفون توجه ترک ها را به خود جلب کرد / عکس

نگاهی به یوروفایتر تایفون

آلمان تاکنون اعلام کرده است که تمایلی به لغو این ممنوعیت ندارد، زیرا تنش‌ها بین دو کشور بر سر محکومیت ترکیه از اسرائیل و موارد دیگر ادامه دارد. آلمان موضع قاطع خود را در مورد حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس تکرار می کند.

ترکیه در واکنش به خرید هواپیماهای جنگنده رافال توسط یونان و خرید هواپیماهای اف-35 در آینده، مشتاق است قراردادهای جت جنگنده را تضمین کند. در ژانویه 2021، آتن با امضای قراردادی با Dassault Systèmes برای 18 جت جنگنده رافال، توانایی های نظامی خود را تقویت کرد. هدف یونان تقویت دفاع خود در برابر درگیری جاری با آنکارا بود. با این حال، کمی بیش از یک سال بعد، وزیر دفاع یونان، نیکولاس پاناگیوتوپولوس، قرارداد دیگری را برای خرید شش رافال دیگر امضا کرد و مجموع را به 24 رساند.

در حالی که ترکیه به توسعه نسل پنجم هواپیمای KAAN خود ادامه می دهد، کارشناسان بر این باورند که دستیابی به یوروفایتر و ارتقای ناوگان F-16 آن، نیروی هوایی این کشور را تقویت می کند، به ویژه با توجه به چالشی که از جانب جنگنده های یونانی ایجاد می کند.

منبع: اشتراک در

54322

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا