اخبار روز

فاش شدن تخلف بزرگ دفاتر اسناد رسمی!

به گزارش پی ام آپ، نرخ حق الامتیاز دفاتر اسناد رسمی از ۲۴ اسفند ماه سال گذشته در اکثر اسناد و خدمات ثبتی که در دفاتر اسناد رسمی با تقاضای بالایی مواجه هستند، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، اما دفاتر اسناد رسمی ۸ برابر نرخ اجاره رسمی از شهروندان دریافت می کنند.

این اتفاق در حالی رخ داد که به نظر می‌رسید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تحت تأثیر اصرار شدید دانشکده سردفتران، بین دو راهکار «اجرای صحیح مصوبه تقسیم اسناد و دستورالعمل‌های ابلاغی» را انتخاب کرد. وصل کردن”. درآمد دفاتر اسناد رسمی» که منجر به افزایش حق امتیاز معاملات کم درآمد از طریق خود تنظیمی می شود. رکود تورم سه سال اخیر چاره ای جز افزایش قیمت حق خدمت در ادارات باقی نگذاشت که موفق به کسب موافقت مقامات عالی قوه قضائیه شدند.

در نهایت نامه ای با امضای معاونت امور اسنادی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ضمیمه جدول اصلاح حق التحریر و ابلاغ اجرای آن در دفاتر اسناد رسمی صادر شد که در آن اکثر مقررات تنظیمی خدمات ثبت اسناد و مدارک در دفاتر اسناد رسمی به دو برابر مبلغ قبلی افزایش یافت، اما در این بین و در کمال تعجب هزینه تشکیل سند اجاره که اساساً در جدول اصلاحی مذکور لحاظ نشده بود، به یکباره 8 برابر گران تر شد.

این خطای جدی ناشی از قرار دادن اسناد اجاره در «اسناد موضوع جدول الف-3» یعنی معاملات ملکی بوده است. باعث شد هزینه ثبت این اسناد چندین برابر افزایش یابد. زیرا مبالغ واقعی اجاره که مبنای محاسبه بهای تمام شده سند می باشد، با مبالغ غیر واقعی بسیار کم و یا به اصطلاح ارزش معاملات ملکی با فرمولی نادرست جایگزین شد.

البته وقوع این خطا به اندازه ادامه آن تعجب آور نیست; زیرا وقوع این خطا امری پنهانی نیست و اصلاح آن در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد، فرآیند پیچیده و دشواری به نظر نمی رسد، اما خودداری کانون سردفتران از پیگیری موضوع و عدم اصلاح آن. اقدامات سازمان ثبت احوال در این زمینه شبهاتی را دامن زده است.

صرف نظر از اینکه بر اساس برخی گزارش ها، اسناد اجاره اوقاف و سازمان اوقاف در تهران و برخی شهرستان های کشور اغلب به برخی دفاتر اسناد رسمی خاص می رود، در صورتی که دفاتر نظارتی هزینه این اسناد را اصلاح نکنند. ، میلیاردهای اضافی دریافتی این گروه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

قصور مراجع مسئول و امتناع از اصلاح این اشتباه زمانی رخ داد که چند روز پس از ابلاغ این حق الزحمه نادرست در اسفند ماه 1401، کانون سردفتران استان آذربایجان شرقی با انتشار پیامی، اقدام مسئولانه ای مبنی بر لزوم انجام این کار انجام داد. اصلاح و ایجاد تغییرات جهت کاهش هزینه تنظیم اسناد اجاره در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد به دفاتر اسناد رسمی ارجاع شد. ضمناً اداره کل ثبت یک استان در دو نوبت موضوع را به سازمان ثبت اسناد گزارش کرده است. اما تا زمان تهیه این گزارش خبری مبنی بر اصلاح فرمول محاسبه هزینه ها به نفع مردم دریافت نشده است!

سابقه محاسبه اشتباه و اضافه 8 برابری دریافتی سامانه ثبت و عدم اقدام مسئولان برای اصلاح آن نیز از نظر نظارتی قابل توجه است؛ زیرا طبیعتاً بهانه ای برای اجتناب از تعقیب کیفری در اختیار برخی از دفاتر اسناد رسمی کیفری قرار می دهد.

باید در نظر داشت که بخش زیادی از محدوده جغرافیایی شهرهای زیارتی کشور مانند مشهد مقدس را اراضی وقفی تشکیل می دهد. مشکلی که باعث شده مردم برای تهیه اسناد اجاره مسکن خود به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و در هر بار جابجایی یا تمدید اجاره بهای مربوطه را از جیب خود بپردازند و سامانه ثبت نام هزینه اضافی قابل توجهی را محاسبه نکند. این اسناد خسارات سنگینی به مستاجران وارد کرده است.

اما انتظار می رود سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سریعا این اشتباه را اصلاح و سامانه تحت مدیریت خود را اصلاح کند تا از ضرر بیشتر مردم جلوگیری شود.

کانون سردفتران و دفاتر اسناد رسمی به عنوان نهاد متولی و ناظر بر اعمال دفاتر اسناد رسمی و همچنین تغییر دستی نرخ حق الامتیاز اسناد مشمول افزایش توسط دفاتر اسناد رسمی قبل از اعمال آن بدون مانع در الکترونیک تلقی شود. سیستم. ، آرزو می کنم با حداقل شعور کاری به اشتباه هزینه ها را کم کنم، اضافه شدن را نیز وظیفه خود دانسته و در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، اصلاح خود را پیگیری کرد که در این زمان از این تکلیف قانونی و شرعی طفره رفت.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا