طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی یکی از اهداف کلیدی دولت سیزدهم از سال 1401 در کشور آغاز شد که این طرح با هدف تامین مسکن اقشار مختلف جامعه به ویژه اقشار نیازمند و کم درآمد طراحی و اجرا شده است. از این نظر اطلاعات جدیدی از وضعیت زمین این پروژه و تعداد متقاضیان ارائه شده است.

به گزارش مانیبان، با اشاره به اقتصاد آنلاین، ثبت نام و وضعیت متقاضیان، به گفته مسئولان تاکنون حدود 6 میلیون نفر در سامانه طرح مسکن حمایتی ثبت نام کرده اند. از این تعداد، تقریباً 4 میلیون نفر مشمول این طرح شده اند و حدود 1 میلیون نفر به عنوان متقاضیان مؤثر شناسایی شده اند. از این رقم حدود 750 هزار نفر موفق به پرداخت مبلغ اولیه شده اند.

مسعود بیات منش معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در فرآیند فیلترینگ متقاضیان حدود یک میلیون و 800 هزار نفر واجد شرایط شناسایی شدند که از این تعداد یک میلیون نفر موثر و در حال حاضر 380 هزار واحد هستند. ساختمان های مسکونی در حال ساخت است و 20 هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.

تامین منابع مالی و پیشرفت پروژه ها برای تامین منابع مالی لازم برای ساخت مسکن برای 250 هزار متقاضی موثر باقی مانده، مذاکرات و برنامه ریزی های لازم در حال انجام است. بیات منش از تاخیر در تامین این منابع خبر داد و خاطرنشان کرد: روند ساخت این واحدها نیز با تامین مالی آغاز می شود. وی همچنین اظهار داشت: طی 5 سال گذشته تلاش های زیادی برای عملیاتی شدن پروژه های مسکن مهر انجام شده و به زودی مراحل اجرایی بیشتری آغاز خواهد شد.

واگذاری زمین به متقاضیان مدیرکل راهداری و شهرسازی استان تهران نیز به روند واگذاری زمین اشاره کرد و اعلام کرد که واگذاری پروژه ها به متقاضیان بر اساس شرایط و اولویت ها انجام می شود. طبق اعلام آنها، اولویت با خانواده هایی است که بعد خانوار بزرگتر هستند و در صورت یکسان بودن بعد جمعیتی، اولویت با افرادی است که قبلا در طرح ثبت نام کرده اند.

عملیات آماده سازی در سمنان در استان سمنان عملیات آماده سازی 260 هکتار از اراضی مربوط به اجرای طرح نهضت ملی مسکن آغاز شد. مدیر کل راه و شهرسازی این استان گفت: زمین این شهرک به یک هزار و 720 متقاضی واگذار می شود و این عملیات با نظارت شهرداری سمنان و سازمان همیاری شهرداری های استان انجام می شود. همچنین شهرک 205 هکتاری این منطقه برای سکونت بیش از 30 هزار نفر در نظر گرفته شده است.

اقدامات در مهاباد، فرماندار ویژه مهاباد همچنین از جانمایی 56 هکتار زمین برای الحاق به حوزه شهری و رونق ساخت و ساز خبر داد و گفت: این زمین ها در اختیار متقاضیان واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن قرار می گیرد. علاوه بر این، الحاق 200 هکتار زمین دیگر به محدوده شهری در حال بررسی است.

طرح نهضت ملی مسکن در حوزه منابع مالی و تخصیص زمین با چالش هایی مواجه است. اما تلاش های زیادی برای رفع مشکلات موجود و تسریع در روند ساخت و ساز در حال انجام است. متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه طرح جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir ثبت نام و اطلاعات بیشتر را کسب کنند. در نهایت امید است با تداوم اقدامات دولت این طرح به اهداف خود در تامین مسکن نیازمندان دست یابد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما