تخصیص حقوق 1403 کارگر مشخص شد


به گزارش مانیبان، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت روز گذشته در نشست خبری خود در خصوص حقوق منطقه ای گفت: موضوع اصلی حقوق منطقه ای است. یکی این یکی از ظرفیت های قانونی است که در ماده 41 قانون کار چندین دهه وجود داشته و موافقان و مخالفانی داشته است.

به گفته وی، طبق مذاکرات شورای عالی کار، حقوق منطقه ای در دستور کار سال آینده نیست و اجرایی نمی شود و تا سال 1403 نیز تقسیم بندی های مورد نظر انجام نشده است.

در همین رابطه علیرضا میرغفاری نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح موضوع حقوق مناطق باعث شد جلسات مربوط به حقوق و سبد معیشتی به حاشیه برود و اکنون که «حقوق منطقه ای ابلاغ شده است. از کارفرمایان انتظار داریم هر چه سریعتر با وزیر کار مکاتبه کنیم تا جلسات حقوق و دستمزد برگزار شود و وقت تلف نشود.

وی ادامه داد: با احتساب شرایط اقتصادی کمترین تقاضای حداقل دستمزدها این است که تخصیص حقوق سال آینده مشخص شود و از این رو از شورای عالی کار تقاضا داریم جلسه حقوقی با محوریت تعیین سبد معیشتی و دستمزد واقعی را تشکیل دهد. کارگران سال نو.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه طرح حقوق منطقه ای باعث تاخیر در پرداخت حقوق 1403 شد، اظهار داشت: دلایل ما برای بحث حقوق منطقه ای این بود که طبق ماده 41 قانون کار، وجود دارد. دو معیار برای تعیین حقوق کارگران یکی اینکه حقوق برابر با سبد معیشت و بر اساس بند 2 ماده 41 قانون کار تعیین می شود که سال هاست مورد غفلت قرار گرفته و مورد توجه قرار نگرفته است و ثانیاً ساختار حقوق منطقه ای که باید مورد مذاکره قرار گیرد. زیرا سازمان ها به ویژه در سطوح استانی و شهری از توان کافی برخوردار نیستند.

میرغفاری افزود: در حال حاضر زیرساخت ها و شرایط اجرای حقوق منطقه ای در کشور وجود ندارد و این امر نیازمند کار گسترده کارشناسان است.

پیش از این در آخرین جلسه شورای عالی کار در بیست و نهم بهمن ماه با حضور وزیر کار برگزار شد، حقوق منطقه ای باید بحث می شد یکی دستور جلسه باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و گزارشی در این خصوص ارائه شود، اما به گفته نمایندگان کارگری، کل جلسه صرفاً در مورد اصلاح آیین نامه انتخاب اعضای مراجع حل اختلاف بوده و حقوق منطقه ای مطرح نشده است.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد: جلسات شورای عالی کار از هفته آینده برای تعیین حداقل دستمزد کارگران برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه بحث حقوق کارگران یکی از وظایف شورای عالی کار است، گفت: این شورا سه جانبه است و متشکل از 3 نماینده کارگران، 3 نماینده کارفرمایان و 3 نماینده دولت و وزیر تعاون به عنوان رئیس جلسه که باید از هفته آینده آهسته آهسته آغاز شود جلسات شورای عالی کار برگزار می شود البته جلسات کارشناسی آن در حوزه روابط کار برگزار می شود و در آن شاخص ها بررسی می شود و امیدواریم که که بتوانیم تصمیمی درست و منصفانه بگیریم.

مرتضوی بیان کرد: گاهی فکر می کنند دولت یا وزیر کار حداقل دستمزد را تعیین می کند در حالی که نه دولت و نه وزارت کار حداقل دستمزد را تعیین نمی کنند، بلکه شورای عالی کار است که این کار را انجام می دهد. البته در این جلسه اشخاص حقوقی نیز حضور دارند و امیدواریم با شاخص های به دست آمده بتوانیم در این قسمت تصمیم معقول و منطقی بگیریم.

پیش از این نمایندگان گروه کارگری از امکان منطقه ای شدن حقوق 1403 خبر داده بودند که اگر قرار است حقوق سال آینده منطقه ای شود باید سبد معیشت ملاک عمل قرار گیرد و حداقل دستمزد با دستمزد معیشتی برابری کند. سبد که در سطح ملی تعیین می شود.

اکنون با اعلام روز گذشته سخنگوی اقتصادی دولت، موضوع حقوق منطقه ای از تعیین حقوق کارگران برای سال آینده مستثنی شده است و بر این اساس همانند سال های گذشته حداقل حقوق براساس اصل 41 تعیین و تصویب می شود. قانون کار و مشخص نیست که آیا این کار در سال های آینده مجددا انجام خواهد شد، این موضوع مطرح می شود یا خیر.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *