اخبار روز

تخصیص اقدامات عدالت برای بازماندگان روشن شد


به گزارش مانیبان، عدالت برای بازماندگان این سردرگمی اجرا می شود که با وجود تاکیدات قانونی بودجه 1401 و 1402، پس از سه سال بلاتکلیف مانده و بسیاری در انتظار آن هستند.

اختصاص سهام به بازماندگان که مطالبه بسیاری از بینندگان باشگاه خبرنگاران جوان است و در این خصوص آقای عابدی گفت: من راننده تاکسی هستم و از دهک 3 هستم اما سهام ندارم. در حالی که بسیاری از شهروندان با شرایط بهتر اقداماتی دارند.

خانم قاسمی افزود: من و همسرم کارگر محسوب می‌شویم، یک پسر با بیماری خاص داریم، اما سهام نداریم، منتظریم تا این سهام به ما اختصاص یابد.

خانم ولی زاده نیز گفت: عضو یکی ما یکی از مؤسسات حمایتی و سرپرست خانواده هستیم، اما نه من و نه فرزندانم سهام عدالت نداریم، در حالی که برای اختصاص این سهام به ما خواستار اعطای سهام عدالت به بازماندگان هستند.

بقایای سهام سرمایه در سال 1402 شناسایی شد.

اقدامات باقیمانده که شناسایی آنها به گفته وزیر اقتصاد و دارایی در سال 1402 انجام شده است. خاندوزی در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مشمولان جدید سهامداری شناسایی و 4 میلیون و 700 هزار نفر تایید شدند.

اما چرا اعطای سهام به بازماندگان در سال 1402 برخلاف الزامات قانونی بودجه اجرا نشد؟ در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص عنوان کرد: با توجه به اینکه بر سر مبنای حقوقی سبد سهام که باید به افراد غیرعضو داده شود اختلافات حقوقی وجود داشت. مقرر شد ابتدا موانع قانونی رفع و سپس سبد سهام برای غیرعضوها تصویب شود.

پس از این نیز در خرداد باشگاه خبرنگاران جوان در این ماه برای پیگیری آخرین جزئیات اعطای سهام به بازماندگان به سراغ احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی رفت و در این خصوص گفت: مفاد جدید برای تصویب باید دوباره آماده شود. موضوع، یعنی اکنون با توجه به اینکه قانون بودجه امسال با بودجه 1402 متفاوت است، باید مراحل آن در کمیسیون دولت تصویب شود.

همان انتظار بازماندگان عدالت که اخیرا حام موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی بیان کرد: یکی یکی از مشکلات اصلی ما عدم تمایل مدیران به انجام اقدامات دولتی در کشور است و آنها با اقدامات تاخیری برای بازماندگان مواجه شده اند. متاسفانه شرکت سهام عدالت یک سخنگوی واحد ندارد و هر روز با مشکل جدیدی در پرداخت سهام عدالت به بازماندگان مواجه هستیم.

پارلمان به اعطای عدالت به بازماندگان ادامه می دهد

وی افزود: امیدواریم با استقرار دولت و مجلس جدید مشکل بازماندگان اقدامات مرتفع شود. امروزه دولت ها با چالش ارائه اموال مواجه هستند. انتظار ما از دولت جدید این است که تصویب اقدامات را نهایی کند و مصوبات آنها را در مجلس اجرا کنیم.

در ادامه جعفر قادری یکی دیگر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اظهار داشت: تامین عدالت برای بازماندگان یکی از وظایفی است که انشاءالله دولت بتواند در این زمینه اجرا کند و داریم و ادامه خواهیم داد. برای رسیدگی به این موضوع در مجلس».

به گفته مهدی حاجی وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام در رسانه ملی، در سال 1383 سهام در 6 دهک و 18 گروه که حدود 50 میلیون نفر را شامل می شود، توزیع شده است.

لازم به ذکر است در حال حاضر دفتر ثبت سهام وجود ندارد و مردم باید در این خصوص هوشیار باشند. در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا اعطای سهام به بازماندگان به ایستگاه نهایی می رسد یا خیر. باشگاه خبرنگاران جوان این شماره را پیگیری خواهد کرد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا