اخبار روز سینما

تحلیل فصل اول و دوم سریال تاریخی مذهبی عشق کوفی. عشق به وقت شام

سرانجام با کمک یک سازمان خارج از تلویزیون، این رسانه توانست سریال تاریخی مذهبی «عشق کوفی» را برای پخش در ایام محرم آماده کند. سریالی به کارگردانی حسن آخوندپور که با سرمایه گذاری سازمان اوج تولید شده است. تاکنون دو قسمت از این سریال پخش شده است که به بررسی محتوا و ساختار آن پرداخته ایم.

به گزارش پی ام آپ، پخش «اشق کوفی» همزمان با آغاز ماه محرم از شبکه سه آغاز شد، این سریال پس از «مختارنامه» طلسم ساخته نشدن سریال تاریخی عاشورایی را شکست، حالا باید منتظر ماند و دید این سریال که به صورت هفتگی روی آنتن می رود چقدر موفق خواهد بود. در ادامه مطالب و ساختار قسمت اول و دوم این مجموعه را از دو منظر بررسی کرده ایم.

محتوا | داستان «عشق کوفی» از آنجا شروع شد که چند راهزن متوجه دختری به نام نائله (شبنم قربانی) شدند. هلال (با بازی سعید شریف) در نقش کماندار کاروان جان او را نجات می دهد و سرانجام مشخص می شود که این دختر قرار بوده با شمر ازدواج کند. حالا که زن دارد! این افتتاحیه برای یک سریال تاریخی خوب و متفاوت است که نویسندگان (فائزه یارمحمدی و یزدان محمد کاظمی) از آن برای جذب مخاطب در داستان استفاده کردند. در دو قسمت اول «اشق کوفی»، ذهن مخاطب عمدتاً معطوف به این حادثه و پیامدهای آن است و در کنار آن، داستان وضعیت علویان در شهر کوفه، خلافت یزید در سوریه و… روایت می شود. رد و بدل شدن نگاه های عاشقانه بین نائلا و هلال نشان می دهد که داستان عاشقانه سریال در قسمت های بعدی جسورتر خواهد بود. طبیعتاً قسمت روایت تاریخی بیشتر می شود.

شبنم قربانی که پیش از این چهره اش را در آثاری چون «ملکه گدیان»، «آفتاب پرست» و «بازنده» برای عموم شناخته شده بود، در سریال «عشق کوفی» نقش «نائله» را بازی می کند.

ساختار | حسن آخوندپور در کارنامه خود ساخت فیلم های کوتاه، تلویزیونی و بلند سینمایی را در کارنامه خود دارد و «عشق کوفی» اولین تجربه او در ساخت سریال است. این کارگردان توانسته فضایی تاریخی بسازد و مخاطب به راحتی در حال و هوای شهر کوفه در سال 61 هجری قمری قرار بگیرد. میزان روایت داستان در دو قسمت اول بالاست و اگر به همین منوال پیش برود، مخاطب شاهد سریالی شایسته خواهد بود. در کمال تعجب اولین قسمت های «عشق کوفی» تصاویر متفاوتی از نادر سلیمانی، حسین سلیمانی و لعیا زنگنه است که برای اولین بار بر روی جلد شخصیت های تاریخی عرب کوفی ظاهر شده اند. اجرای او در ابتدا موفق بود و باید منتظر قسمت های بعدی باشیم. شبنم قربانی و سعید شریف برای اولین بار به ایفای نقش می پردازند و گویا کارگردان بیهوده به آنها اعتماد نکرده است. شاید این دو جزو برگه های برنده «عشق کوفی» باشند.

«عشق کوفی» به کارگردانی حسن آخوندپور و نویسندگی فائزه یارمحمدی و یزدان محمد کاظمی در سازمان رسانه ای اوج تولید شد. شبنم قربانی، سعید شریفیال، لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، حسین سلیمانی، سیدجواد هاشمی و…

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا