تب دنگی یک اپیدمی در تهران است. بیماری دنگی مانند کرونا کشنده نیست

مسعود مردانی و مینو محرز، متخصصان عفونی و گرمسیری در گفتگو با تجارت نیوز تاکید کردند: تب دنگی در حال حاضر به تهران سرایت کرده است و قطعا طی ماه های آینده افراد مبتلا در سراسر کشور مشاهده خواهند شد.

این روزها اخبار ضد و نقیضی از شیوع تب دنگی در کشور به گوش می رسد. اکنون افراد تشنه سود به نام این بیماری کسب و کاری راه انداخته اند و مشغول فروش انواع داروها و روغن ها هستند. البته هیچ کدام از اینها در پیشگیری از این بیماری موثر نیستند و عاملی برای درمان آن نیستند.

هنوز هیچ درمان موثری برای تب دنگی یا تب دنگی در سراسر جهان وجود ندارد. بر اساس آمار وزارت بهداشت جهانی، سالانه بیش از 400 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می شوند، اما سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از بارش های سیل آسا روند ابتلا به این بیماری وجود داشت. . باران در گذشته برای همگان موهبت و موهبت الهی محسوب می شد، اما امروزه با تخریب طبیعت توسط انسان، تغییر اقلیم و سیل، بیماری هایی از این دست در حال افزایش است.

همانطور که سازمان بهداشت جهانی در روزهای اخیر نسبت به افزایش شیوع وبا در برخی کشورها هشدار داده است، مشکل تب دنگی نیز به چالش جدیدی برای مردم تبدیل شده است. شاید تنها نکته امیدوارکننده در مورد این بیماری این باشد که از فردی به فرد دیگر مسری نیست. این مشکل همچنین باعث می شود افراد کمتری مبتلا شوند و البته بدتر شدن وضعیت افراد مبتلا تهدیدی برای زندگی نیست، مگر در موارد نادری که افراد دارای بیماری های زمینه ای هستند.

تب دنگی یکی این یکی از بیماری های نوظهور در سراسر جهان است

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفتگو با تجارت نیوز گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی بیماری دنگی یا تب دنگی است. یکی این یکی از بیماری های نوظهور در جهان است که توسط حشرات منتقل می شود. در سال‌های اخیر، پس از همه‌گیری در برزیل که در آن افراد زیادی جان خود را از دست دادند، این موضوع به شکل دیگری مورد توجه قرار گرفت.

وی می افزاید: در واقع سازمان بهداشت جهانی تشخیص داده است که این بیماری در همه کشورها می تواند شیوع پیدا کند و مردم را مبتلا کند به همین دلیل اقدامات زیادی برای مقابله با این بیماری در دستور کار قرار گرفته است. در ایران این بیماری بیشتر یک بیماری وارداتی است. در واقع موارد محلی تب دنگی در کشور ما بسیار کم است، اما با توجه به بارش های سیل آسا در خلیج فارس در سال جاری، شرایط برای ورود این بیماری به کشور فراهم شد.

مردانی در بخشی دیگر از سخنان خود می گوید: «از سال های قبل تا فروردین امسال تعداد مبتلایان به تب دنگی 75 نفر بود که همگی به دلیل سفر به کشورهای دیگر به این بیماری مبتلا شدند. اما از ابتدای سال تاکنون این تعداد به بیش از 150 نفر افزایش یافته است و دلیل آن تردد مسافران به امارات است.

وی ادامه می دهد: به خصوص پس از وقوع سیل در امارات، کسانی که به این کشور سفر کرده بودند با این بیماری بازگشتند، نکته مهم این است که امارات چیزی در این مورد گزارش نکرده است و همانطور که پس از بازگشت از امارات اولین مورد بود. در ایران شناسایی شد و برای همه مشخص شد که این بیماری در امارات به یک اپیدمی تبدیل شده است.

مسعود مردانی در پاسخ به این سوال که آیا تب دنگی به تهران رسیده است یا خیر و این خبر ضد و نقیض چقدر می تواند صحت داشته باشد، پاسخ می دهد: بله، تب دنگی در تهران نیز شیوع پیدا کرده است، زیرا اکثر مردم برای تعطیلات به مناطق شمالی سفر کرده اند. آن نیز رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر استان‌های بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و بندرگناو بیشترین آسیب‌دیدگی را دارند.

تب دنگی به اندازه ویروس کرونا مسری نیست

مردانی می گوید: از آنجایی که تب دنگی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و تنها عامل انتقال آن پشه است، این بیماری تنها زمانی منتقل می شود که پشه ناقل و همچنین فرد دیگری را نیش بزند میزان این بیماری به اندازه کرونا بالا و کشنده نخواهد بود.»

آب راکد باید کنترل و تمیز شود

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری راه های پیشگیری از شیوع این بیماری را برشمرد: «مهم ترین وظیفه وزارت بهداشت و درمان در این شرایط، کنترل ناقل (به معنای عامل انتقال بیماری) است. نظارت و پاکسازی تالاب ها و مناطق سیل زده و همچنین آب های ایستاده که همگی محل پرورش این پشه هستند، ضروری است.

او اضافه می کند:یکی یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت و انجام داد این است که به شهرها و استان هایی که افراد آلوده یا پشه آئدس وجود دارد سفر نکنید. علاوه بر این، افراد باید به محض ظاهر شدن علائم بیماری به پزشک مراجعه کرده و تحت مراقبت قرار گیرند. زیرا با این بیماری 99 درصد بهبود می یابند و تنها 1 درصد می توانند بمیرند.

پشه آئدس از پاکستان به ایران وارد شد

مینو محرز، یکی دیگر از متخصصان عفونی و گرمسیری درباره نحوه ورود پشه آئدس به ایران به تجارت نیوز گفت: پشه آئدس سال ها پیش از طریق لاستیک پنچر وارد سیستان و بلوچستان شد، اما به دلیل عدم وجود بیماری این پشه توسط وی گزیده شد. . برای انتقال ویروس، انتقال انجام نشد. اما اکنون با ورود افراد بیمار به کشور و حضور این پشه، هر روز بر تعداد افرادی که ممکن است مبتلا شوند افزوده می شود.

تب دنگی یکی نتیجه تخریب طبیعت است

محرز در بخشی دیگر از بیانات خود می گوید: سال ها این بیماری به کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای آفریقایی محدود می شد، اما فاجعه ای که بشر برای طبیعت به ارمغان آورد و باعث تغییرات اقلیمی عظیم در سراسر جهان شد، عاملی بود “انتقال این پشه ها به همه کشورها.”

وی ادامه می دهد: از آنجایی که این بیماری علائم محدودی دارد، به سرعت گسترش می یابد زیرا اغلب با سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه گرفته می شود و البته وضعیت فرد مبتلا چندان جدی نمی شود.

ابتلای مجدد به تب دنگی می تواند خطرناک باشد

رئیس سابق مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره خطر ابتلا به این بیماری می گوید: اگر فردی برای بار دوم یا سوم مبتلا شود، می تواند خطرناک باشد و فرد در بیمارستان بستری شود.

وی در پایان، مبارزه وزارت بهداشت و درمان برای از بین بردن پشه آئدس را مهم‌ترین راه پیشگیری از همه‌گیری این بیماری دانست و گفت: در هر صورت این بیماری نمی‌تواند امواج مهلکی مانند کرونا ایجاد کند قطعاً تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش یابد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :