اخبار روز سینما

تبعیض در صدور مجوز سایت بازتاب آنلاینی

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

چرا امروزه برخی از گروه ها می توانند مجوز بگیرند و برخی دیگر نه؟

تلاش برای گسترش فضای لازم برای هنرهای زیبا و البته مقابله با تهاجم فرهنگی به کمک هنر اصیل همیشه قابل تقدیر است. اما در این میان نظرات تبعیض آمیز بر اصل ماجرا تاثیر می گذارد.

مجوز رویدادهای موسیقی، همیشه یکی یکی از موضوعات قابل بحث در کشور ما بوده و هست. در این ایام محرم و صفر، نمایش های تئاتری، اکران فیلم و گالری های تجسمی به فعالیت عادی خود ادامه می دهند.

اما موسیقی فضای متفاوتی را تجربه کرده است. به عنوان مثال، قبل از اوایل دهه 90، برگزاری کنسرت های موسیقی در ماه رمضان کاملاً ممنوع بود. نهی که تقریباً منطقی جز شب های قدر و ضرب و شتم و شهادت امیرالمومنین علی (علیه السلام) نداشت.

بعدها با تلاش حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تدریج این محدودیت ها رفع شد و امروز شاهدیم که در ماه مبارک رمضان کنسرت های موسیقی طبق روال قبل در ساعات بعد از افطار یا قبل از آن برگزار می شود. . افطاری و استقبال خوبی از این اجراها خواهد بود

البته در ماه مبارک رمضان و چند روز مانده به ایام شب های قدر و ضربت خوردن و شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام، دوستداران موسیقی تمامی اجراها را لغو می کنند.

اما تجربه نشان داده است که تصمیمات صحیح و منطقی مدیران فرهنگی و هنری کشور با حفظ شأن و منزلت مناسبت های مذهبی، فضا را برای تداوم فعالیت های هنری فراهم می کند.

تصمیم اتخاذ شده در خصوص رفع محدودیت های اجرا در ماه مبارک رمضان، ماه مبارک رمضان را برای دوستداران موسیقی پربرکت و پر رونق کرده است.

حالا خبر رسیده برای ادامه بیشتر اتفاقات هنری اتفاق دیگری افتاده است. تا پیش از این هر گونه اجرای موسیقی صرف نظر از محتوای آن در ماه های محرم و صفر ممنوع بود. از چند سال گذشته کنسرت های ویژه ای در ایام محرم و صفر برگزار می شود. بعدها اجراهای متناسب با حال و هوای محرم و صفر هم مجاز شد و تجربه موفقی بود. در سال های اخیر اجراهای ارکسترال زیادی در ماه های محرم و صفر برگزار می شد.

این بار نمایش رستم و سهراب به تهیه کنندگی محمود شبیری و حسین پارسایی و خوانندگی علی زندوکیلی قرار است در ایام پس از محرم اجرا شود. در این نمایش، موسیقی نقش مهمی را ایفا می کند، بنابراین بخش مهمی از تبلیغات این رویداد بر روی خواننده آن، علی زندوکیلی متمرکز است.

این اقدام می تواند گام مهمی برای گسترش هنرهای اصیل و اصیل باشد. البته همه اینها به شرطی است که مراسم فضای مناسبی برای ایام ماه صفر داشته باشد.

گویا مرکز هنرهای نمایشی تصمیم به صدور مجوز برای رویداد «رستم و سهراب» گرفته است. البته این اقدام تا زمانی به ثمر می‌نشیند که برای رویدادهای مشابه همین رویکرد در نظر گرفته شود و در این زمینه تبعیضی صورت نگیرد. یعنی می توان پروژه ای مثل «سیصد» یا «پیروز و پریزاد» یا حتی «یهودا و شیدا» ​​را در روزهای مورد نظر به شرط داشتن شرایط لازم انجام داد.

برای مثال پروژه «سیساد» به موضوع کشتار ایرانیان در دوران مغول می پردازد و فضایی مجلل و جنبه های نمایشی برجسته دارد. مضمون این رویداد که مقاومت ایرانیان در برابر حمله مغول است، نزدیک به حال و هوای روزهای صفر و قابل صحنه سازی است.

قطعات موسیقایی اجرا شده در پروژه «سیصد» در این ایام محرم و صفر از صدا و سیما پخش می شود. یعنی موسیقی «سیصد» موزیکال لازم را با حال و هوای این روزها دارد.

همین موضوع در مورد وقایع «پیروز و پریزاد» و «یهودا و شیدا» ​​نیز باید بررسی شود و در صورت داشتن شرایط لازم به آنها اجازه اقدام داده شود.

اما صدور مجوز برای رویدادهای موسیقایی در ماه صفر به شرط مجلل بودن و عدم مغایرت با حال و هوای این ماه اقدامی مثبت تلقی می شود. اما این رویدادها نباید مورد تبعیض قرار گیرند. زیرا چنین بینشی باعث اختلافات عمیق می شود و حتی می تواند اصل این عمل را تحت الشعاع قرار دهد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا