اخبار روز

تا سال 2030، بحران های طبیعی در سراسر جهان 40 درصد افزایش خواهد یافت

عضو هیئت علمی علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دانشگاه گفت که بحران های طبیعی در سراسر جهان تا سال 2030 تا 40 درصد افزایش می یابد که عمدتاً به تغییرات آب و هوایی مرتبط است.

به گزارش ایسنا، ششمین جلسه کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرها با هدف بررسی موضوعات مرتبط با اعضای کارگروه نحوه اجرای سیاست های استان های معین و پیشرو و ارائه آن برگزار شد. این گزارش کمیته های پنج گانه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است. بر اساس بررسی آخرین یافته های مدیریت بحران در ایران و جهان، نحوه تعامل کلانشهرها، هم افزایی و هماهنگی بیشتر در چرخه مدیریت بحران مورد بررسی قرار گرفت.

این همایش به موضوعاتی چون گزارش روسای کمیته های پنج گانه، اجرای سیاست های برخی استان ها و مدیران و مسئولان مدیریت بحران کلانشهر تهران و همچنین تحلیل و بررسی چالش ها و چالش ها می پردازد. موضوعات پیشنهادی اعضای کمیسیون، مدیریت ریسک تجمعات، لزوم اجرای سیستم مدیریت HSE در کلان شهرها، ارزیابی و مدیریت ریسک حوادث و بحران ها و همچنین مدیریت ریسک شهری و سایر موضوعات مرتبط به کمیته های فنی این کمیسیون بررسی و تجزیه و تحلیل شد.

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران استان تهران با حضور در جمع اعضای کمیسیون در این جلسه به تشریح ساختار ویژه سازمان، سیستم ها و امکانات مورد استفاده در مرکز اورژانس پایتخت، خطرات تهران و برنامه های سازمان با آنها برای مقابله با خطرات.

شرح عملکرد سامانه هشدار سریع زلزله و سامانه برآورد سیل، اقدامات اجرایی برای رفع خطر چاله در تهران، شرح فعالیت های انجام شده در قالب راه اندازی کمپ حفاظت فیزیکی، شرح فعالیت های انجام شده، حوزه آماده سازی و استقرار، نحوه اجرای EOC و استقرار در محل فعال شده در جلسات جمعی، بازطراحی ماموریت ها و ساختار خانه های دائمی سرای محلات، پدافند غیرعامل، تشکیل و تشکیل جلسات اتاق فکر و 15 کمیته فنی و طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران از موضوعاتی بود که در نشست مشترک با اعضای کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه حمیدرضا خانکه از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به بررسی موضوع ارزیابی و مدیریت ریسک حادثه پرداخت و با اشاره به اینکه خطر ناشی از یک اتفاق بد در یک فرد آسیب پذیر در منطقه است. محیط زیست، او دیدگاه های مختلف در مورد خطرات و اثرات آنها را مطالعه کرد. وی این موارد را به تفکیک تحلیل کرد و یادآور شد: اگر جامعه ای بتواند با شرایط اضطراری روزمره خود کنار بیاید، می تواند با بحران های بزرگ نیز به خوبی کنار بیاید.

وی در ادامه گفت: تا سال 2030 بحران های طبیعی جهانی 40 درصد افزایش می یابد که عمدتا مربوط به تغییرات آب و هوایی است.

خانکه افزود: توسعه ای که مبتنی بر ریسک نباشد پایدار نیست. این موضوع مهم است و هر برنامه توسعه ای باید ریسک داشته باشد. شما باید دانشگاه ها را در این زمینه دخیل کنید و دانشگاه هویت تزئینی نداشته باشد. همه جلسات بین المللی می گویند که ما باید تاب آوری خود را افزایش دهیم، اما خود را محدود به تاب آوری نکنیم. ما باید به فکر ارتقا باشیم و فقط در دام مقاومت نیفتیم. نکته دیگر افزایش درک ریسک است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحران های مزمن زمانی به وجود می آیند که زیرساخت ها ضعیف باشد و اجازه بازگشت به حالت عادی را ندهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا