اخبار روز

واریزی 10 میلیون تومانی برای کارگران در دوهفته آینده!/جزئیات

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به این موضوع حداقل عیدی کارگران ۱۰میلیون و۶۰۰ هزار تومان و حداکثر عیدی کارگران ۱۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است گفت: کارفرمایانی که از نقدینگی برخوردارند عیدی را با حقوق بهمن ماه پرداخت می‌کنند.

کلیه کارفرمایان کارگاهی مشمول قانون کار موظفند به هر یک از کارگران خود یک سال کار معادل شصت روز آخرین حقوق خود را به عنوان مرخصی و پاداش پرداخت کنند.

به گزارش منیبان به نقل از تسنیم، مبلغ پرداختی به هر یک از کارکنان نباید بیش از 90 روز حداقل دستمزد روزانه قانونی باشد.

تبصره 1 – مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در مغازه کار کرده اند باید بر اساس شصت روز حقوق و به نسبت روزهای کار در سال محاسبه شود. مبلغ پرداختی برای این مفهوم برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف مقرر در ماده واحده این قانون تجاوز کند.

تبصره 2 – در کارگاه هایی که طبق روال جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می کنند عرف کارگاه معتبر خواهد بود. ولی یکی از سوالات متداول کارگران این است که عیدی کارگران چه زمانی است؟

فتح الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره زمان عیدی و پاداش پایان سال کارگران گفت: کارفرمایانی که نقدینگی دارند و توانایی پرداخت عیدی به کارگران خود را دارند  بهمن ماه باید پاداش های ماهانه، عیدی و پایان سال را به کارکنان خود بپردازید.

بیات اعلام کرد: عیدی 1403 کارگرانی که در بهمن یا اسفند 1402 طبق مصوبه امسال شورای عالی کار، حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1402 به ترتیب ۱۰۶.۱۶۵.۶۸۰ ریال و ۱۵۹.۲۴۸.۵۲۰ ریال است. همچنین مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در مغازه کار کرده اند باید بر اساس 60 روز حقوق و به نسبت روزهای کار در سال محاسبه شود و مبلغ پرداختی برای هر ماه نباید بیش از یک دوازدهم سقف تعیین شده قبلی باشد.

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی گفت: معمولاً عیدی و پاداش پایان سال کارگران براساس قرارداد کار در اسفند ماه پرداخت می شود؛ به این ترتیب با احتساب تعطیلی بانک ها و شروع تعطیلات عید و برخی حسابرسی ها تا 20 اسفند ماه های عیدی به حساب کارگران مشمول قانون کار و مستمری بگیران تامین اجتماعی واریز می شود اما برخی کارفرمایان آن را به روزهای پایانی سال و با حقوق موکول نکرده اند و همراه با حقوق بهمن واریز می‌کنند.

بیات مدعی است که مانعی برای واریز عیدی و پاداش پایان سال برای کارگران در بهمن ماه نیست. وی  گفت: کارفرمایانی که توان مالی و نقدینگی لازم را دارند از بهمن ماه همراه با حقوق و دستمزد کارگران عیدی و پاداش پایان سال را هم می‌پردازند.

به گفته وی بسیاری از ادارات، سازمان ها و شرکت ها بهمن ماه به کارگران عیدی پرداخت می کنند. زیرا از نظر برخی ممیزی ها، تراکنش های مالی و تراکم بانکی برای کارفرمایان بهتر است و بسیاری از خانواده های کارگری آرامش خاطر بیشتری برای تهیه مایحتاج عید و اقلام مورد نیاز خود دارند.

این مقام مسئول کارگری درباره میزان عیدی کارگران نیز گفت: هرچند مصوبه مجلس میزان عیدی کارگران را مشخص کرده و دو ماه حقوق پایه حداقل و سه ماه حقوق پایه را حداکثر پیش بینی کرده است  اما میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و شغل آنها متفاوت است. کارگران با توجه به سنوات و تعداد روزهای کار و کسانی که یک سال در آخرین کارگاه یا محل کار مشغول به کار بوده و ارتباط خود را با محل کار قطع نکرده اند و بیمه نامه را پرداخت کرده اند حق دریافت عیدی دارند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا