دانستنی ها

تامین سلامت مغز افراد بالای 60 سال با این روش پیاده روی

در یک مطالعه جدید، دانشمندان دریافتند که در افراد میانسال و مسن، ۴۰ دقیقه پیاده روی در روز ممکن است به بازسازی ماده سفید در مغز کمک کند که بخش هایی از مغز و نخاع را به رشته های عصبی متصل می کند. این مطالعه نشان داد که سالمندانی که به طور منظم راه می‌رفتند در امتحانات شناختی و تست‌های حافظه عملکرد بهتری داشتند.

به گزارش دیجیاتو، در یک آزمایش، محققان دانشگاه ایالتی کلرادو وضعیت مغز افراد بالای 60 سال را بررسی کردند تا ببینند آیا فعالیت بدنی تأثیر مثبتی بر توانایی مغز آنها برای بازسازی ماده سفید دارد یا خیر. ماده سفید مغز یک بافت سفید است. یکی این شامل بزرگترین و عمیق ترین قسمت های مغز است و بخش هایی از مغز و نخاع را به رشته های عصبی متصل می کند. ماده سفید سالم منجر به حافظه بهتر، حل مشکلات بهتر و افزایش توانایی های شناختی می شود.

در این مطالعه، دانشمندان دریافتند که 40 دقیقه پیاده روی حداقل 3 بار در هفته می تواند به بازسازی و بازیابی ماده سفید مغز کمک کند و فرد مسن را به وضعیت شناختی بهتری برساند. 247 شرکت کننده سالمند در این مطالعه که در مجله “NeuroImage” منتشر شده است، وارد شدند.

هر یک از شرکت کنندگان بین 60 تا 80 سال سن داشتند. آنها راست دست بودند و فعالیت بدنی متوسطی در هفته داشتند. از آنجایی که محققان می‌خواستند مطمئن شوند که شرکت‌کنندگان با وجود فعالیت‌های محدود هنوز سطوح مناسبی از توانایی‌های شناختی دارند، آنها را به 3 گروه تقسیم کردند.

در گروه اول، شرکت کنندگان فعالیت های ورزشی کششی انجام دادند. در برنامه های ورزشی خود، فعالیت هایی را انجام می دادند که نیاز به حرکت کمی داشت.

افراد گروه دوم سه بار در هفته و هر بار 40 دقیقه پیاده روی کردند. در گروه آخر، شرکت کنندگان تمرینات انعطاف پذیری و رقص را سه بار در هفته انجام دادند. بنابراین برنامه های ورزشی بیشترین فعالیت بدنی و ذهنی را شامل می شود.

قبل از شروع دوره و 6 ماه پس از این فعالیت ها، اسکن مغزی شرکت کنندگان برای بررسی سلامت و عملکرد ماده سفید در مغز آنها انجام شد. بدیهی است که افراد در هر 3 گروه از وضعیت جسمانی بهتری برخوردار بودند، اما وضعیت ماده سفید مغز در گروه های مختلف متفاوت بود.

دانشمندان دریافتند که افرادی که در گروه پیاده روی بودند، بهترین وضعیت ماده سفید مغز را در مقایسه با دیگران داشتند. آنها همچنین در تست های حافظه و تست های شناختی عملکرد بهتری داشتند.

محققان بر این باورند که گروه رقص به خوبی گروه پیاده روی عمل نکردند. زیرا بر خلاف گروه راهپیمایی که به طور منظم اجرا می کردند، شرکت کنندگان گروه رقص زمان زیادی را در یک مکان ثابت ایستاده و صرفاً دستورات مربی را دنبال می کردند. به عبارت دیگر فعالیت بدنی آنها کمتر از افراد شرکت کننده در گروه پیاده روی بود.

نتایج گروه دیگری که تمرینات کششی انجام دادند عجیب بود. مشخص شد که ماده سفید مغز در این گروه کوچکتر است. آنها همچنین در برخی از تست های روانشناختی ضعیف عمل کردند.

دکتر آگنیشکا برژینسکا یکی یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: “تاکنون تحقیقات زیادی در مورد ماده سفید مغز انجام نشده است. بسیاری از دانشمندان معتقدند که ماده سفید مغز نقش منفعل دارد و فعال نیست. با این حال ما اکنون بدانید که این ماده تاثیر بسزایی بر عملکرد مغز دارد.

تا چند دهه پیش، دانشمندان معتقد بودند که مغز در طول زندگی تغییر نمی کند. آنها معتقد بودند که پس از دوران کودکی، مغز تغییر نمی کند و سلول های جدیدی برای سازگاری با شرایط جدید تولید نمی کند. محققان قصد دارند در مطالعات آینده این آزمایش را در جوانان تکرار کنند و دریابند که آیا پیاده روی در افراد جوان باعث تازه شدن ماده سفید مغز نیز می شود یا خیر.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا