اخبار روز

تاریخ واریز 1 میلیون تومب علاوه بر معوقه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان


به گزارش مانیبان، جمعی از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری از واریز نشدن یک میلیون تومبای تعدیل تناسبی خبر دادند و گفتند: طی دو سه روز پس از پرداخت مستمری این ماه، یک میلیون دبن تعدیل متناسب به حساب بازنشستگان واریز شد. ، اما نصف تا ماه گذشته، یک میلیون توکن از مقدار تناسب هنوز واریز نشده است.

اختاز آنلاین در مطلبی نوشت: پیش از این معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری از واریز ماهیانه یک میلیون تومان بابت تناسب تا صدور احکام اصلاحی علی الحساب خبر داده بود.

وی اعلام کرده بود با واریز اعتبار از سازمان برنامه و بودجه برای اجرای این طرح مشکلی وجود ندارد و با تامین منابع مالی این اقدام انجام می شود.

یکی یکی از مهمترین خدمات سازمان تامین اجتماعی پرداخت مستمری به حدود پنج میلیون بازنشسته مشمول این بیمه است. همانطور که اشاره کردیم دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران از طریق سامانه تامین اجتماعی بدون مراجعه حضوری با کدمالی امکان پذیر است. مستمری بگیران می توانند با مراجعه به سامانه تامین اجتماعی با استفاده از راهنمای تصویری زیر فیش حقوقی خود را مشاهده و دریافت کنند.

مستمری بگیران برای ورود به سامانه ابتدا باید عبارت «سامانه تأمین اجتماعی» یا «tamin.ir» را در مرورگر اینترنتی خود جستجو کرده و دقیقاً وارد این صفحه شوند.

پس از ورود به سامانه، از میز خدمت در پایین صفحه، گزینه حقوق و دستمزد مستمری بگیران که یکی از خدمات اینترنتی سازمان تامین اجتماعی به آدرس eservices.tamin.ir است را انتخاب کنید.

در این مرحله لازم است نام کاربری و رمز عبوری که هنگام ثبت نام در سامانه انتخاب کرده اید وارد کنید تا وارد صفحه مربوط به دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران شوید.

کلیه مستمری بگیران پس از درج کد ملی و رمز عبور خود می توانند به راحتی فیش حقوقی خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند.

واریز 3 میلیون تومان به حساب غرامت مستمری بگیران

آنچه بهادری جهرمی از آن صحبت کرد، مربوط به واریز «سه میلیون تومبه علی الحساب معیشت و تناسب بازنشستگان» است که طبق اعلام دولت به همه بازنشستگان و بیش از 12.6 میلیارد به تأمین اجتماعی پرداخت شده است. سازمان امنیت به تنهایی آماری از صندوق بازنشستگی کشوری و کل پرداختی های این صندوق به بازنشستگان کشوری وجود ندارد. میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت علی الحساب ماه ها فروردین تا خرداد ماه بازنشستگان بالا رفته بود.

نگاهی اجمالی به یکسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم و ششم توسعه

اگرچه گفته می شود منابعی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه سال 1403 پیش بینی شده است، اما یک ماه از اجرای این مهم می گذرد و اکنون اخبار پراکنده ای از ودیعه علی الحساب به گوش می رسد. این در حالی است که مصوبات 9 دی 1402 مجلس حاکی از آن است که با تصویب بند الحاقی 1 ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه; نمایندگان با تعدیل حقوق بازنشستگان در اجرای برنامه هفتم توسعه موافقت کردند که بر اساس آن حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق مستمر و پاداش مشروط به کسر کارکنان مشابه و همتراز می رسد.

جستجوی قانون برنامه هفتم توسعه که اخیراً توسط محمد مخبر، رئیس کابینه ریاست جمهوری ابلاغ شده است، ما را به فصل پنجم با عنوان «اصلاح صندوق بازنشستگی» می برد که در بند «ر» آمده است: «به منظور برقراری انصاف در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان و همچنین تناسب حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق مستمر و پاداش مشروط به کسر کارکنان مشابه و همتراز، دولت موظف است تا پایان سال جاری اقدامات لازم را انجام دهد. این افزایش از سال 1403 معادل 40 درصد در سال اول و 30 درصد در سال دوم و سوم خواهد بود که این تفاوت تا 90 درصد خواهد بود.

در قانون بودجه سال 1403 بودجه ای بالغ بر 30 میلیون و 809 هزار و 930 ریال برای کمک به پرداخت حقوق بازنشستگان پیش بینی شده است.

همچنین در برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی موظف شد در اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را بر اساس قوانین مربوطه تعدیل کند. از جمله بندهای برنامه ششم می توان نتیجه گرفت که برای انجام آن باید سالانه حداقل 10 درصد از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شود.

همچنین در ماده 30 برنامه ششم توسعه، حقوق بازنشستگان هر صنف/گروه شغلی یا درجه/رتبه مصوب و نظایر آن صرف نظر از سال بازنشستگی متناسب با سنوات خدمتی است که از 90 درصد سال شروع می شود. میانگین حقوق کسر بازنشستگی برای کارکنان با 30 سال سابقه خدمت در همان صندوق نباید کمتر باشد. این افزایش حقوق باید به طور جداگانه در لیست حقوق بازنشستگان لحاظ شود.

اما ظاهراً این بحث فقط در قالب ماده، بند و تبصره مطرح می‌شود و بازنشستگان به اتفاق متعجب هستند که چرا ماده 30 برنامه ششم توسعه به عنوان تکلیف قانونی اعمال نشده است؟ موضوعی که باعث شده تا بحث انصاف در پرداخت حقوق بازنشستگان با اما و اگرهایی مواجه شود و بازنشستگان از آن به عنوان عامل افزایش تبعیض و شکاف حقوق بازنشستگان و کارگران برابر تعبیر کنند. با این حال به نظر می رسد این ماجرا همچنان ادامه دارد و حالا باید دید دولت چهاردهم که سکاندار آن در مناظره های انتخاباتی بر رفع سوء مدیریت بودجه تاکید کرد، به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا