اخبار روز

تاریخچه شهری با مرتفع ترین منطقه عابر پیاده جهان (+ عکس)

به گزارش ایمنا، شهر پونتبدرا در اسپانیا تقریبا 25 سال پیش با خلاص شدن از شر خودروها و بازپس گیری خیابان ها و میادین خود برای ساکنان خود انقلابی را آغاز کرد و مردم را در برنامه ریزی شهری در اولویت قرار داد. اکنون پس از گذشت ربع قرن، این طرح اجرایی شده و شاخص های اجتماعی، بهداشتی، زیست محیطی و پایداری این شهر بهبود یافته است، یک الگوی شهری شناخته شده در سطح جهان.

روند بازپس گیری شهر برای عابران پیاده

برای درک تحولی که در پونته ودرا رخ داده است، لازم است شروع پروژه در سال 1999 بررسی شود. این شهر مرکز استان گالیسیا با جمعیتی نزدیک به 85000 نفر بود و تصمیم جسورانه‌ای برای کاهش اثرات زیست‌محیطی حمل‌ونقل شهری با ممنوعیت تردد خودروها در خیابان‌ها و ساختن شهر قابل زندگی‌تر و مناسب‌تر برای عابران پیاده گرفت.

در گام اول، پیاده‌روها در مرکز شهر ساخته شد و 500 جای پارک نیز به تدریج با این تغییر سازگار شد. پیاده روها تعریض شدند، فضاهای مشترک برای انواع حمل و نقل ایجاد شد، چراغ های راهنمایی حذف شدند و خیابان ها در دسترس عابران پیاده قرار گرفتند. علاوه بر این، در جاده هایی که تردد خودروها مجاز بود، حداکثر سرعت به 30 کیلومتر در ساعت و حتی 10 کیلومتر در ساعت محدود شد.

ترافیک موتوری در حال حاضر از طریق تکنیک های طراحی مانند باریک کردن جاده ها، میدان های فشرده و موانع فیزیکی کنترل می شود. در مجموع، 1.3 میلیون متر مربع از پونته ودرا به گذرگاه عابر پیاده تبدیل شده است و ترافیک در مرکز شهر از 80000 وسیله نقلیه به طرز چشمگیری کاهش یافته است. تعداد وسایل نقلیه در سال 1999 به تنها هفت هزار وسیله نقلیه کاهش یافت.

خودروها را می‌توان در پارکینگ‌های رایگان تنها در فاصله 15 دقیقه پیاده‌روی از مرکز شهر پارک کرد، و اگر سفر به مرکز شهر با خودروی شخصی لازم باشد، مثلاً برای سوار کردن افراد کم‌توان یا برای بارگیری و تخلیه بار، پارکینگ زمان محدود به 15 تا 30 دقیقه افزایش می یابد

تاریخچه شهری با مرتفع ترین منطقه عابر پیاده در جهان

نتایج استراتژی شهری پونتبادرا

تردد وسایل نقلیه موتوری در شهر نسبت به سال 1999 بسیار کمتر است و گزارش ها حاکی از آن است که این کاهش در مرکز تاریخی و تجاری شهر 92 درصد، در رینگ داخلی شهر 77 درصد و در کل شهر 53 درصد است. اقتصاد محلی نیز از این استراتژی سود برده و فروش فروشگاه ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

یکی یکی از محبوب ترین ابتکارات شهر، راه اندازی یک برنامه مبتنی بر مکان است که ساکنان را تشویق می کند تا مسیرهای پیاده روی شهر را کشف کنند و مزایای پیاده روی را تجربه کنند. این اپلیکیشن مسافت ها و زمان های تخمینی پیاده روی بین نقطه شروع و نقاط اصلی شهر را که بر اساس میانگین سرعت پنج کیلومتر در ساعت محاسبه شده است در اختیار کاربران قرار می دهد. به این ترتیب در راهکار فعلی از هر سه سفر در شهر دو سفر پیاده انجام می شود.

تاریخچه شهری با مرتفع ترین منطقه عابر پیاده در جهان

این شهر شاهد کاهش 66 درصدی آلایندگی خودروها، کاهش 67 درصدی مصرف سوخت و تلفات تصادفات از 69 مورد در سال 1998 به صفر در دهه گذشته بوده است. در سال 2014، سازمان ملل پونته ودرا را به دلیل تعهدش به توسعه شهری بدون موانع، اجتماعی و پایدار به عنوان قابل زندگی ترین شهر اروپا معرفی کرد و مرکز طراحی فعال شهر برای طراحی شهری مردم محور و ترویج سبک زندگی سالم را به رسمیت شناخت. نمونه های دیگری از پیاده روسازی شهری در سرتاسر دنیا وجود دارد که در زیر بهترین آنها ارائه شده است.

تاریخچه شهری با مرتفع ترین منطقه عابر پیاده در جهان

اسلو، نروژ

اسلو استراتژی متفاوتی نسبت به پونته ودرا برای حذف خودروها از خیابان ها اتخاذ کرده است و به جای ممنوعیت کامل خودروها، تمام فضاهای پارک از مرکز شهر حذف شده است تا از استفاده از وسایل نقلیه شخصی در این قسمت از شهر جلوگیری شود.

بیش از 700 جای پارک در منطقه مرکزی اسلو با مسیرهای دوچرخه سواری، فضای سبز و مکان های استراحت جایگزین شده است. به موازات این استراتژی، بهبودهای قابل توجهی در سیستم حمل و نقل عمومی انجام شد که در نتیجه بخش بزرگی از پایتخت نروژ از وسایل نقلیه پاک شد. وسیله نقلیه شخصی است.

تاریخچه شهری با مرتفع ترین منطقه عابر پیاده در جهان

بیرمنگام، انگلستان

بیرمنگام از زمان پیوستن به اعلامیه وضعیت اضطراری آب و هوایی در سال 2019، به سایر شهرهای جهانی در اجرای طرح هایی برای محدود کردن دسترسی خودروها به مرکز شهر خود پیوسته است. یکی یکی از جنبه‌های کلیدی طرح بیرمنگام تشویق کسب‌وکارها و دفاتر به حذف مکان‌های پارکینگ است تا شورای شهر بتواند هزاران خانه بسازد. ساخت پیاده رو در نقاط مختلف دو خیابان شهر از اوایل سال 2024 آغاز شد و پیش بینی می شود تا پایان سال 2024 به پایان برسد.

تاریخچه شهری با مرتفع ترین منطقه عابر پیاده در جهان

گنت، بلژیک

در سال 1996، شهر گنت طرحی را برای تبدیل 25 هکتار از مرکز شهر به منطقه بدون خودرو اجرا کرد. در آن طرح، او به نگرانی های زیست محیطی، از جمله تراکم شدید ترافیک، ایمنی دوچرخه سواران و عابران پیاده و کیفیت هوا پرداخت. کسانی که نیاز به حمل و نقل روزانه به داخل شهر دارند و ماشین خود را خارج از مرکز شهر پارک می کنند، می توانند از سرویس رایگان شاتل در پارکینگ استفاده کنند.

تاریخچه شهری با مرتفع ترین منطقه عابر پیاده در جهان

سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا

برای اولین بار در 120 سال گذشته، سانفرانسیسکو استفاده از وسایل نقلیه شخصی را در ضلع شرقی خیابان های مرکز شهر ممنوع کرد. این حرکت بخشی از استراتژی شهر برای افزایش ایمنی عمومی و دگرگونی مهم ترین گذرگاه شهر است. این پروژه 600 میلیون دلاری نوید حذف خودروها و ایجاد یک بلوار آینده نگر را می دهد که علاوه بر مسیرهای اختصاصی اتوبوس، تراموا و عابر پیاده، دارای خطوط دوچرخه و اسکوتر در سراسر شهر خواهد بود.

تاریخچه شهری با مرتفع ترین منطقه عابر پیاده در جهان

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا