محققان معتقدند بازی در گل و خاک نه تنها برای کودکان یک فعالیت غیربهداشتی است، بلکه سیستم ایمنی آنها را نیز تقویت می کند.

به گزارش ایرنا، سایت مدیکال اکسپرس در گزارشی اعلام کرد: مادران فکر می کنند احتمالاً باید تمام سطوح خانه خود را ضدعفونی کنند و یا فرزندان خود را با ژل های آنتی باکتریال به مدرسه بفرستند تا دست های خود را تمیز نگه دارند. اما از نظر علمی، حتی قرار گرفتن در معرض آلودگی اندک احتمالا برای سلامت کودکان مفید است.

شواهد نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض میکروب های موجود در خاک می تواند به کودکان کمک کند تا سیستم ایمنی قوی تری داشته باشند و حتی خطر ابتلا به آلرژی و بیماری های خود ایمنی را در آنها کاهش دهد.

گل تنها مخلوطی از آب و خاک نیست. برعکس، این یک اکوسیستم پیچیده پر از میکروارگانیسم ها است. یک گرم خاک توانایی میزبانی 10 میلیارد میکروارگانیسم از هزاران گونه مختلف را دارد.

طیف گسترده ای از باکتری ها، قارچ ها و سایر میکروب ها در گل و خاک نقش مهمی در سلامت ما ایفا می کنند و کلید چیزی هستند که ایمونولوژیست ها آن را “آموزش ایمنی” می نامند. آموزش ایمنی فرآیندی است که در آن سیستم ایمنی می آموزد بین پاتوژن های مضر و مواد محیطی بی ضرر تمایز قائل شود.

در دوران کودکی، سیستم ایمنی بدن وقتی در معرض طیف وسیعی از میکروب‌ها قرار می‌گیرد، سازگاری می‌یابد و تعادل را یاد می‌گیرد، به این معنی که در برابر مهاجمان مضر واکنش تهاجمی نشان می‌دهد. اما با مواد بی ضرر مانند گرده یا ذرات غذا خود را خسته نکنید. نبود این نوع تمرین می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.

با توجه به “فرضیه بهداشت”، با تبدیل شدن جوامع به شهری و سالم تر، سیستم ایمنی بدن ما از چالش های میکروبی که برای توسعه مناسب نیاز دارند محروم می شود. این می تواند باعث شود که سیستم ایمنی بیش از حد حساس شود و مواد بی ضرر مانند گرده یا گرد و غبار را با مهاجمان خطرناک اشتباه بگیرد. این حساسیت می تواند به شکل بیماری های آلرژیک مانند آسم، اگزما یا تب یونجه رخ دهد.

عدم قرار گرفتن در معرض میکروب ها، به ویژه در اوایل دوران کودکی، می تواند احتمال ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری های دوران کودکی را افزایش دهد، زیرا سیستم ایمنی بدن به درستی برای مقابله با پاتوژن های روزمره آموزش ندیده است.

این جزئیات توضیح می دهد که چرا کودکانی که در محیط های استریل مانند شهرها بزرگ می شوند و ارتباط چندانی با حیوانات و طبیعت ندارند تا 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند آسم و آلرژی های غذایی هستند. سیستم ایمنی با قرار گرفتن در معرض میکروبی طبیعی به چالش کشیده نمی شود و در نتیجه می تواند به محرک های بی ضرر واکنش بیش از حد نشان دهد.

بازی با گل بسیار بیشتر از یک فعالیت کثیف در فضای باز است و به کودک اجازه می دهد تا تجربیات حسی اولیه مانند لمس کردن، بوییدن و دستکاری بافت های مختلف را به دست آورد. این تجربیات رشد مغز را تحریک می کند و انعطاف پذیری عاطفی را افزایش می دهد.

فعالیت های حسی (مانند بازی در گل که حواس کودک را تحریک می کند) باعث کاهش استرس در کودکان می شود. یکی یکی دیگر از عوامل مهم در حفظ عملکرد خوب سیستم ایمنی.

برخی از والدین به دلیل مشکلات سلامتی از گِل بازی کودکان خود جلوگیری می کنند، اما می توان با رعایت نکاتی شرایط امنی را برای بازی کودکان فراهم کرد:

1. مکان های تمیزی را برای بازی انتخاب کنید: مکان هایی را برای بازی کودک خود انتخاب کنید که آلوده به فضولات حیوانی یا مواد شیمیایی مضر نباشد. باغ های خانگی یا پارک ها انتخاب های عالی هستند. اگر در مورد تمیزی یک منطقه مطمئن نیستید، می توانید از کیت آزمایش خاک برای بررسی مواد مضر قبل از بازی کودکان استفاده کنید.

2. لباس مناسب را برای بازی کودکان در نظر بگیرید: لباس های ضد آب، مانند چکمه و ژاکت، به کودکان اجازه می دهد تا از مزایای بازی در فضای باز بهره ببرند و در عین حال تمیز کردن را آسان تر می کنند.

3. به بهداشت دست توجه کنید: شستن دست ها بعد از بازی در گل از ورود باکتری های مضر به بدن جلوگیری می کند. این امر خطر عفونت را کاهش می دهد و از سلامتی در هنگام قرار گرفتن در معرض میکروب ها محافظت می کند.

4. اجازه دهید کودکان اغلب با گل بازی کنند: قرار گرفتن مکرر در معرض میکروب های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما