اخبار روز

تاثیر داروهای کاهش وزن در درمان بیماری کبد چرب

به گفته MedicineNet، داروی در حال توسعه، survodutide، به 83 درصد از بیماران کمک کرد تا شاهد بهبود واقعی نشانگرهای بیماری کبد چرب، یک بیماری شایع و بالقوه کشنده مرتبط با چاقی باشند.

گزارش چیزی مهر در حال حاضر تنها یک دارو به نام Resmetirom وجود دارد که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای مبارزه با بیماری کبد چرب تایید شده است و همه بیماران نمی توانند از آن استفاده کنند.

دکتر گفت: “سورودوتاید می تواند یک اصلاح کننده مهم در برابر این بیماری باشد.” Arun Sanyal، محقق اصلی این مطالعه، از دانشگاه ویرجینیا.

به گفته محققان، از هر چهار نفر در سراسر جهان یک نفر از بیماری کبد چرب رنج می برد.

یک کبد سالم دارای محتوای چربی تنها 5 درصد یا کمتر است، اما محتوای چربی در کبد چرب می تواند به سطوح ناسالم برسد و خطر سیروز کبدی، سرطان کبد یا حتی نیاز به پیوند کبد را افزایش دهد. چاقی عامل اصلی بیماری کبد چرب است.

مطالعه survodutide شامل 282 بزرگسال از 25 کشور بود که همگی مبتلا به بیماری کبد چرب همراه با درجاتی از فیبروز (اسکار) بافت کبد بودند. تزریق هفتگی دارونما به بیماران یا یکی آنها سه دوز سورودوتاید (2.4 میلی گرم، 4.8 میلی گرم، یا 6 میلی گرم) را به مدت 24 هفته دریافت کردند.

دوز هفتگی به تدریج به 6 میلی گرم برای 24 هفته دیگر افزایش یافت.

تیم تحقیقاتی گزارش داد که پس از 48 هفته، اکثر بیماران (83٪) بهبودهایی را در تعدادی از نشانگرهای بیماری کبد چرب مشاهده کردند: کاهش سطح چربی کبد، التهاب و عدم بدتر شدن فیبروز.

در سه چهارم بیماران، بیماری کبد چرب ناپدید شد، یعنی فیبروز، التهاب و چربی کمتری در کبد وجود داشت و در 50 درصد بیماران، فیبروز و آنزیم های کبدی بهبود یافت و پیشرفت بیماری مشاهده نشد.

پژوهشگران بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا