اخبار روز

تاثیر جنگ غزه بر دلار و طلا در ایران


سقوط چشمگیر بورس، نوسان شدید قیمت ارزها و عبور دلار از کانال 51 هزار تومانی از اثرات جنگ غزه بر اقتصاد ایران بود.

قیمت دلار از دیروز در کانال 52 هزار تومان آغاز شد اما در ادامه معاملات دیروز روند صعودی دلار اندکی تعدیل شد و در نهایت دلار در قیمت 51 هزار و 800 تومان بسته شد.

حملات هوایی شدید اسرائیل به شمال غزه باعث تشدید درگیری در منطقه خلیج فارس شد که از چند هفته پیش آغاز شده بود. این مشکل علاوه بر بازارهای جهانی، روند قیمتی بازارهای مالی داخل کشور را نیز افزایش داد.

کارشناسان اقتصادی پارامترهای کلان اقتصادی را به ضرر کاهش قیمت دلار می دانند. آنها معتقدند هرچه به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم، کنترل قیمت این بلیت برای مسئولان سخت تر می شود.

در هفته‌های اخیر علاوه بر تشدید جنگ بین اسرائیل و حماس، موضوع تحریم‌های جدید برخی مقامات ایرانی به بهانه کمک‌های مالی ایران به حماس و فلسطینی‌ها به شبهه تجار دامن زده است. جهاد اسلامی. در بازار ارز

قیمت طلا و سکه در حالی روز گذشته با افزایش قیمت به پایان رسید که پارامترهای قیمتی در این بازار همواره صعودی بود.

سکه امامی دیروز در آستانه ورود به کانال 30 میلیونی بود که هر مثقال طلا با رشد چشمگیری به کانال 11 میلیونی نزدیک شد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، به نظر می رسد حمایت ایران از حماس در جنگ با اسرائیل، سرمایه گذاران در بازار و در نتیجه نوسانات بازار ارز و ارز را نگران کرده است.

حمله زمینی بورس را سرنگون کرد

شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته در حالی بیش از 50 هزار واحد کاهش یافت که کارشناسان و مسئولان بورسی از احتمال تعطیلی موقت بازار خبر می دهند.

همانطور که انتظار می رفت، بورس تهران دیروز کانال دو میلیون واحدی را از دست داد. این محدوده در اولین روز شهریور ماه از آن عبور کرد و اکنون تنها 13 هزار واحد تا رسیدن به قعر یک میلیون و 938 هزار واحدی امسال که در 31 آگوست رخ داد فاصله دارد. آخرین امیدها برای تقویت این بازار نیز با خروج بیش از 1.199 میلیارد تومان واقعی از بازار و نوسان بیش از منفی پنج درصدی 226 نماد از بین رفت.

کارشناسان بازار سرمایه مدعی هستند بازار سرمایه درگیر موضوع عملیات روانی است: تشدید درگیری باعث ترس سرمایه گذاران و برداشت پول شده است.

محمدرضا عالمی کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر تاثیر این جنگ بر بازار سرمایه سایر کشورهای منطقه و حتی کشورهای بین المللی گفت: در این درگیری و بر اساس اخباری که منتشر می شود، حمایت ایران نیز در میان است. گسترش این درگیری و ورود نیروهای مقاومت و حمایت ایران از حزب الله نیز مورد توجه قرار گرفته است، اما هیچ مدرکی دال بر حضور ایران در این جنگ یا حمایت ویژه وجود ندارد و آمریکا نیز اعلام کرده است که نمی خواهد گسترش جنگ و هیچ مدرکی دال بر دخالت مستقیم ایران در این درگیری دیده نشده است بنابراین در این شرایط باید انتظار داشت که این درگیری ها محدود شود.در جنگ روسیه و اوکراین بازار بورس روسیه منفی شد. این یک گرایش طبیعی است که در زمان جنگ، بازارها دچار افت سیستماتیک شده و روند بورس منفی می شود.

تاثیر عجیب جنگ غزه بر دلار و طلا در ایران

سعید لیلاز در همین راستا درباره تحلیل آثار مخرب جنگ غزه بر اقتصاد ایران با سایت اکنگر گفت: کشورهای عربی منطقه ظرفیت چندانی برای ورود به این مناقشه ندارند. خود آمریکایی ها نمی خواهند وارد این جنگ شوند و بیشتر حرکاتشان برای نمایش است. سناریوی جنگ زمانی خطرناک می شود که کرانه باختری درگیر شود. اگر وارد میدان نبرد شوند، برای اسرائیل بسیار سخت می شود و در نتیجه جنگ آثار زیانبار سیاسی و اقتصادی خواهد داشت.

افزایش قیمت جهانی نفت در بورس‌های انرژی پس از جنگ غزه، فعالان بازار را به این گمان می‌اندازد که ادامه جنگ در غزه بر همه بازارها تأثیر می‌گذارد و ممکن است در درازمدت علاوه بر افزایش قیمت نفت، قیمت نفت نیز افزایش یابد. ، شاخص سهام، ارز و طلا. و صادرات نفت ایران نیز با مشکل مواجه خواهد شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا