دانستنی ها

تأثیر گرما بر اثربخشی داروها

داروهایی که در شرایط عادی تجویز می شوند، با ایجاد بدتر شدن توانایی تعریق و سرعت جریان خون، حساسیت بیماران را به گرما افزایش می دهند. گرما همچنین خطر فاسد شدن تقریباً همه داروها از جمله کپسول ها، اسپری ها، قرص ها و انواع دیگر داروها را در صورت عدم نگهداری در شرایط دمایی خاص افزایش می دهد.

به گزارش ایسنا، تأثیر گرما بر داروها بسته به وضعیت سلامتی افراد، میزان مصرف و شرایط محیطی متفاوت است. متخصصان می گویند بیماران برای تنظیم دوز یا مصرف قرص ها در هوای گرم باید با پزشک مشورت کنند و همچنین باید با مرطوب کردن بدن، استفاده از پنکه، در سایه ماندن و استفاده از وسایل خنک کننده مانند کولر، خود را خنک نگه دارند.

کدام داروها در گرما مشکلات بیشتری ایجاد می کنند؟

گرما اثرات متفاوتی بر اثربخشی داروها دارد. برخی از آنها در اینجا ذکر شده است.

داروهای فشار خون و نارسایی قلبی

مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) تشنگی را سرکوب می‌کنند و تشخیص نیاز به نوشیدن آب را دشوار می‌کنند و خطر کم‌آبی بدن را افزایش می‌دهند. مسدود کننده های کانال کلسیم باعث عدم تعادل مواد معدنی می شوند و تنظیم دمای بدن را دشوار می کنند، در حالی که مسدود کننده های بتا تعریق و خنک ماندن بدن را دشوار می کنند. قرص های دیورتیک نیز باعث کم آبی بدن و عدم تعادل در مواد معدنی می شوند.

داروهای ضد حساسیت

برخی از آنتی هیستامین های بدون نسخه، تعریق را کاهش داده و تنظیم دمای بدن را مختل می کنند.

داروهای روانپزشکی

برخی از داروهای ضد روان پریشی توانایی بیماران را برای تعریق محدود می کنند. برخی از داروهای ضد افسردگی اثر معکوس دارند و باعث افزایش تعریق و سرکوب تشنگی می شوند. محرک هایی مانند آمفتامین ها و سایر داروهایی که برای اختلال کمبود توجه و بیش فعالی تجویز می شوند، می توانند با سیستم عصبی مرکزی بدن تعامل داشته باشند و دمای بدن را افزایش دهند.

داروهای تیروئید

قرص های تیروئید همچنین دمای بدن را افزایش داده و تنظیم دمای بدن را مختل کرده و باعث تعریق بیش از حد می شود.

محدوده دمای ایمن برای داروها

گرمای شدید و سرمای شدید به طور قابل توجهی اثربخشی داروهای تجویزی و بدون نسخه را کاهش می دهد. برخی از داروها تا 30 درجه سانتیگراد مقاومت می کنند، اما به طور کلی باید در دمای 15 تا 25 درجه سانتیگراد، در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری شوند. دستورالعمل های دما را می توان در وب سایت سازنده دارو پیدا کرد.

ایمی باچریچ، یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه نیومکزیکو، می‌گوید پیش‌بینی اینکه چه تعداد از داروها در دماهای شدید خراب می‌شوند، دشوار است، زیرا هر دارو متفاوت است. به طور کلی، اگر داروها را از طریق پست سفارش می‌دهید، نباید آنها را ساعت‌ها در ماشین‌های داغ یا صندوق‌های پستی بنشینید. یکی سخنگوی داروخانه آمازون گفت که این شرکت از تدابیر امنیتی سختگیرانه ذخیره سازی و تحویل برای محافظت از داروها در طول فرآیند حمل و نقل استفاده می کند. سایر شرکت های داروسازی نیز تاکید می کنند که در حمل و نقل دارو نهایت دقت و محافظت را از خود نشان می دهند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا