دانستنی ها

تأثیر مهم شعرهای کودکان بر مغز کودک

براساس یک مطالعه جدید صحبت کردن با نوزادان با گفتاری آوازگونه مانند شعرهای کودکانه، موثرترین روش برای آموزش صحبت کردن به آنهاست.

به طور سنتی، زبان شناسان آوایی کوچکترین عناصر صوتی گفتار را که اغلب با حروف الفبا نشان داده می شوند، به عنوان سنگ بنای یادگیری زبان در نظر می گیرند. اعتقاد بر این بود که نوزادان این عناصر آوایی را یاد گرفته و با ترکیب آنها کلماتی را تشکیل می دهند.

اما به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه کمبریج و ترینیتی کالج دوبلین نشان داده اند که نوزادان تا حدود هفت ماهگی اطلاعات آوایی را پردازش نمی کنند و حتی در حدود 11 ماهگی همچنان در پردازش با مشکل مواجه هستند. تقریباً سنی است که کودکان معمولاً اولین کلمات خود را بیان می کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که در ماه‌های اول، نوزادان زبان را عمدتاً از روی گفتار و الگوهای ریتمیک، با تأکید بر آهنگ‌هایی که به آنها کمک می‌کند شروع و پایان کلمات را تشخیص دهند، یاد می‌گیرند.

پروفسور Usha Goswami، متخصص علوم اعصاب در دانشگاه کمبریج، گفت: «تحقیقات ما نشان می دهد که اگرچه اکثر نوزادان کلمات آشنا را در این مرحله تشخیص می دهند، صداهای تک گفتاری تا حدود هفت ماهگی پردازش نمی شوند.

بنابراین ، ما معتقدیم که راز توسعه یک سیستم زبانی با عملکرد مناسب ، ارائه اطلاعات متعادل است.

نوزادان می توانند از اطلاعات ریتمیک مانند ساختار برای افزودن اطلاعات آوایی استفاده کنند.
آنها می توانند از این الگوی ریتمیک استفاده کنند تا پیش بینی کنند چه زمانی یک کلمه هنگام گوش دادن به گفتار طبیعی پایان می یابد یا شروع می شود.

در این مطالعه، محققان الگوهای فعالیت مغزی 50 نوزاد چهار، هفت و 11 ماهه را هنگام تماشای ویدئویی از یک معلم در حال خواندن قافیه های مهد کودک ثبت کردند. آنها سپس امواج مغزی نوزادان را با استفاده از یک الگوریتم خاص تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص کنند چه اطلاعاتی در مغز آنها پردازش می شود.

محققان خاطرنشان می‌کنند که اگرچه مدت‌ها تصور می‌شد که مشکلات واج‌شناختی نارساخوانی و اختلالات زبان رشدی را توضیح می‌دهند، اما شواهد به طور کامل این نظریه را تایید نمی‌کنند.

پروفسور گوسوامی می گوید: «والدین باید تا حد امکان برای نوزادان خود صحبت کنند، آواز بخوانند یا از قافیه های مهد کودک استفاده کنند، زیرا این باعث ایجاد تفاوت در گفتار در کودکان می شود.

این یافته ها در مجله Nature Communications منتشر شد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا