دانستنی ها

بی خوابی چه تاثیری بر مغز دارد؟

بعد- در سال های اخیر، کم خوابی و نخوابیدن به بخشی طبیعی از زندگی ما تبدیل شده است. در حالی که کمتر خوابیدن بر ظاهر، رفتار و احساسات ما تأثیر می گذارد. نخوابیدن برای ساعات طولانی خطرات مختلفی برای سلامتی دارد.

یک روز بی خوابی

بر اساس گزارش تلگراف، اگر تمام روز بیدار بمانید، اولین پدیده ای که توجه شما را به خود جلب می کند، خواب کوچک است. ریزخواب دوره ای چند ثانیه ای است که در طی آن بدن ناخودآگاه به خواب می رود. اگرچه بیدار ماندن 24 ساعته تاثیر جدی بر سلامت ما ندارد، اما کاهش میزان توجه و سرعت حرکت بدن می تواند جان افراد را به خطر بیندازد.

بررسی ها نشان می دهد که حتی پس از 16 یا 17 ساعت بیداری، سرعت واکنش افراد به شدت کاهش می یابد که می تواند منجر به تصادفات رانندگی یا رویدادهای مختلف روزانه شود.

ظرف 24 ساعت پس از بیداری، توانایی پردازش افکار و احساسات به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و سطح اضطراب به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

سی و شش ساعت بدون خواب

وقتی به مدت 36 ساعت بیدار بمانید، توانایی پردازش افکار، توانایی عملکرد و سلامت جسمانی شما به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

توانایی واکنش به شدت مختل شده و درک بسیاری از اطلاعات بسیار دشوار می شود. حتی بینایی شما تحت تاثیر قرار می گیرد و تشخیص افراد اطراف شما دشوار می شود.

تحقیقات نشان می دهد که 36 ساعت بیدار ماندن می تواند باعث افزایش فشار خون شود. افزایش فشار خون باعث افزایش اشتها و میل شما به شیرینی جات می شود. در این مرحله اضطراب به بی تفاوتی تبدیل می شود و انگیزه فرد به شدت کاهش می یابد.

دو روز بدون خواب

اگر دو روز بدون خواب بمانید، نه تنها بیدار ماندن، بلکه انجام بیشتر کارهای روزانه نیز دشوار خواهد شد. با احساس اضطراب و کسالت، فرد بی پروا و غیرقابل پیش بینی می شود. با افزایش تعداد خواب های ریز، هر کار روزانه می تواند زندگی شما یا اطرافیانتان را به خطر بیندازد.

در این مرحله سلامت جسمی و سیستم دفاعی بدن نیز تحت تاثیر جدی قرار می گیرد.

کم خوابی شدید پس از بیدار شدن برای بیش از سه روز شروع می شود. اکنون ادراک به خطر افتاده است و ممکن است دچار هذیان و توهم شوید.

با توجه به خطرات کم خوابی طولانی مدت، مطالعات کمی در مورد اثرات آن انجام شده است. با این حال، مطالعه ای که بر روی گروهی از فضانوردان انجام شد که به مدت 72 ساعت بیدار ماندند، افزایش ضربان قلب، نوسانات شدید خلق و خو و کاهش توانایی پردازش اطلاعات را گزارش کردند.

توهمات دیداری و شنیداری، روان پریشی، هذیان، خواب آلودگی، و اختلالات تفکر و درون نگری از پیامدهای شناخته شده محرومیت طولانی مدت از خواب هستند. این علائم پس از یک دوره خواب و استراحت طبیعی ناپدید می شوند.

واکنش افراد به کمبود خواب بسیار متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین عامل تنوع ژنتیکی افراد است.

همچنین مطالعات نشان می دهد که بی خوابی با افزایش سن به دلیل تغییرات طبیعی در بدن شایع تر می شود و افراد مسن بیشتر در به خواب رفتن یا زود بیدار شدن با مشکل مواجه می شوند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری نیاز دارند و در به خواب رفتن مشکل بیشتری دارند. یکی با توجه به این یکی یکی از دلایل مطرح شده این است که زنان در طول روز همزمان کار بیشتری انجام می دهند، بنابراین به زمان بیشتری برای استراحت نیاز دارند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا