بی توجهی دولت به کیفیت پایین بنزین ؛ چرا کسی پاسخگو نیست؟

کیفیت بنزین یکی مورد انتقاد مردم و کارشناسان صنعت خودرو قرار گرفته است. موضوعی که دولت فعلی و گذشته به آن توجه ویژه ای داشته اند.

کیفیت بنزین یکی یکی از عوامل مهم موثر بر عملکرد فنی خودرو، آلودگی هوا و مصرف سوخت است. اما مسئولان دولت های مختلف توجه ویژه ای به این جایگاه داشته اند. با یک پرس و جو ساده از مردم یا تعمیرگاه های خودرو می توان فهمید که کیفیت سوخت در کشور بسیار پایین است. همانطور که شنیده ام استاندارد بنزین توزیع شده در شهرهای اصلی و پرجمعیت کشور کمتر از یورو 5 است و در جاده ها و شهرهای کوچکتر کیفیت کمتر از یورو 4 به نظر می رسد. البته جزئیاتی در این مورد وجود ندارد. اطلاعات و مستندات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در خصوص کیفیت های مختلف و همچنین تحقیق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. اما به گفته کارشناسان و تعمیرکاران خودرو، کیفیت بنزین در ایران نسبت به استانداردهای روز دنیا بسیار پایین است. اما نتیجه این بنزین بی کیفیت در شرایط فعلی صنعت خودرو، عدم تعادل بنزین و کیفیت هوا چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

عامل موثر در مصرف سوخت.

تحقیقات نشان می دهد که کیفیت بنزین می تواند تا 20 درصد بر مصرف سوخت خودرو تأثیر مستقیم داشته باشد. به عبارت ساده تر، خودرویی که باک آن پر از بنزین بی کیفیت باشد، حدود 20 درصد بیشتر مصرف می کند. در روزهایی که مسئولان و حتی رئیس جمهور از نارضایتی های زیادی از بنزین می گویند و بحث افزایش قیمت بنزین دوباره داغ شده است، باید یادآور شد که با عرضه بنزین با کیفیت می توان مصرف بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش داد . . 20 درصد کاهش یافته است. کاهش 20 درصدی مصرف سوخت رقم بسیار قابل توجهی است و شاید هیچ عامل دیگری در کاهش مصرف بنزین موثر نباشد.

مراقب باشید مردم هزینه مصرف بالا را به دلیل سوخت بی کیفیت می پردازند. همچنین باید توجه داشت که اثربخشی مصرف به طور مستقیم مورد توجه قرار می گیرد و در دراز مدت سهم کیفیت سوخت در کمیت مصرف بیشتر است. مثلاً با سوخت گیری مداوم خودرو با بنزین بی کیفیت، طبیعتاً خرابی قطعات خواهیم داشت و خرابی قطعات یا خرابی آن ها نیز به شکل دیگری بر مصرف سوخت تأثیر می گذارد.

کیفیت بنزین و هزینه های غیرمستقیم برای مردم

این روزها که بسیاری از مسئولان دولت جدید تلاش می کنند ثابت کنند قیمت بنزین در کشور بی دلیل است، بهتر است به این نکته توجه کنیم که مردم برای کیفیت پایین این بنزین ارزان قیمت بالایی می پردازند. . تحقیقات نشان می دهد که بی کیفیتی طولانی مدت بنزین باعث خرابی قسمت های مختلف خودرو می شود و مالک خودرو باید هزینه ای را بپردازد که تنها دلیل این بی کیفیتی بنزین است.

از سوی دیگر روز به روز شاهد حضور خودروهای توربوشارژ جدید در بازار کشور هستیم. موتورهای توربو به ویژه در مجموعه اسمبلرها در حال توسعه هستند. همانطور که احتمالا می دانید، موتورهای توربو به کیفیت بنزین حساس تر هستند. در دراز مدت، بنزین بی کیفیت به موتور توربو آسیب می رساند و هزینه های هنگفتی را به مردم تحمیل می کند. البته بسیاری از دارندگان خودروهای توربو سعی می کنند با خرید مکمل های سوخت از موتور خود محافظت کنند، اما خرید مکمل ها نیز هزینه ای است که بی کیفیت بنزین و نبود بنزین فوق العاده بر روی مالکان تحمیل می کند.

بنابراین ادعای پایین بودن قیمت بنزین در ایران با هر استانداردی درست است اما مردم به دلیل عرضه بنزین بی کیفیت هزینه های قابل توجهی را متحمل می شوند. در نتیجه در صورت افزایش کیفیت بنزین در کشور، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه ها و مالیات اضافی برای نگهداری خودرو خواهیم داشت. علاوه بر این، منطق حکم می کند که اگر روزی افزایش قیمت بنزین داشتیم، حداقل کیفیت بنزین افزایش یافته و مردم برای بنزین بهتر هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

کیفیت بنزین و آلودگی هوا.

آمار نشان می دهد که کیفیت پایین سوخت تاثیر مستقیمی بر آلایندگی خودرو دارد. به عنوان مثال اگر در خودرویی با استاندارد بالاتر از بنزین استاندارد یورو 4 استفاده کنیم، فرآیند احتراق تا حدودی ناقص می شود و آلودگی ناشی از خودرو افزایش می یابد. یعنی اگر عرضه بنزین باکیفیت در کشور داشته باشیم، آلودگی ناشی از مصرف سوخت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. البته باید در نظر داشت که آلودگی هوا معضلی است که دلایل آن بسیار گسترده است و خود خودرو نمی تواند عامل اصلی باشد، اما در هر صورت کیفیت بنزین می تواند به کیفیت هوای خودرو کمک زیادی کند شهرها

نگاهی منطقی به سرمایه گذاری

در سال های اخیر و به ویژه در وزارت امنیت قبلی، نگاه ویژه و جدی به برق رسانی وجود داشت که عمدتاً اهدافی مانند کاهش آلودگی هوا، تعدیل عدم تعادل بنزین و همسو شدن با روندهای جهانی را دنبال می کرد. در این یادداشت بررسی شد که افزایش کیفیت بنزین می تواند در دستیابی به این اهداف بسیار موثر باشد. اگرچه برقی‌سازی یک روند جهانی است و دولت‌ها باید از آن پیروی کنند، اما در نظر داشته باشید که منطقی‌ترین رویکرد این است که ابتدا روی بنزین سرمایه‌گذاری کنید، کیفیت آن را تا حد امکان بالا ببرید و سپس به سمت سرمایه‌گذاری بروید. از کل برق رسانی به عنوان یک قاعده کلی، بهبود کیفیت بنزین با سرمایه گذاری بسیار کمتر امکان پذیر است و باید در اولویت دولت قرار گیرد.

منبع:آخرخودرو

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :