اخبار روز

بیگدلی: با پیروزی ترامپ اوضاع بدتر می شود/ پیروزی راست افراطی در اروپا خطرناک است

مهسا مژدهی: روح راست افراطی بر فراز اروپا موج می زند. جناح راست توانستند نسل زد را متقاعد کنند که در انتخابات پارلمان اروپا به آنها رای دهند. چپ نتوانست در میان نسل جدید محبوبیت پیدا کند. از آلمان و فرانسه گرفته تا لهستان و اسپانیا، راست افراطی در انتخابات پارلمانی اخیر اتحادیه اروپا به پیروزی قاطع دست یافته است. در پایان قرن بیستم، چنین مقرراتی در اروپا بسیار بعید به نظر می رسید. اما اکنون هشدارها در مورد افزایش افراط گرایی در اروپا که مملو از مهاجران از خاورمیانه و آفریقا است، زنگ خطری برای جهان است.

در همین حال، اقدامات مکرون در انحلال پارلمان فرانسه و برنامه ریزی برای انتخابات زودهنگام، سرنوشت اروپا را وارد مرحله نامعلومی کرده است. در بازتاب آنلاین با علی بیگدالی کارشناس مسائل اروپا درباره اتفاقات اخیر و پیروزی راست افراطی گفت وگو کرده ایم.

علی بیگدالی کارشناس مسائل اروپا درباره آرای انتخابات پارلمان اروپا و جدیت بازگشت راست افراطی در اروپا توضیح داد: مکرون برای اولین بار در حضور ترامپ در حضور ترامپ سخنرانی کرد و گفت کسانی که به دنبال گسترش راست افراطی در اروپا هستند؛ آتش خواهند زد. ترامپ سپس جلسه را ترک کرد. بنابراین برای مقامات اروپایی، این رویدادها قابل پیش بینی بود. در دو انتخاباتی که مکرون رئیس جمهور شد، لوپن ۱۵ درصد از دوره اول و ۳۵ درصد از دوره دوم را به دست آورد. او یک وینگر راست افراطی است. در کشورهای دیگر مانند ایتالیا، هلند، اتریش، مجارستان، یونان و … موج راست افراطی اروپا را فرا گرفته است. این موضوع حاوی یک پیام خطرناک است. اگر ترامپ در آمریکا رئیس جمهور شود، اوضاع بدتر می شود. به عنوان مثال، مارین لوپن روابط نزدیکی با ترامپ و پوتین دارد. او از بانک های روسیه وام گرفت و ملاقات شخصی با پوتین داشت. در چنین شرایطی، جنگ در اوکراین به نفع روسیه تمام می شود و بیگانه هراسی و حتی یهودی ستیزی در اروپا به وجود می آید.

او ادامه داد: شش میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می کنند و برخورد با آنها باعث ناآرامی های اجتماعی گسترده در فرانسه می شود. روابط پاریس با کشورهای مسلمان نیز مختل خواهد شد و بازار کشورهای اسلامی را از دست خواهد داد. الان کمتر به این چیزها فکر می کنی. نسل جوان اروپایی ها ادعا می کنند که با ورود مهاجران، بازار کار کاهش یافته است. در فرانسه 9 درصد کاهش اشتغال و تورم تقریباً 4 درصد داریم. حضور مهاجران هزینه های کشورهای اروپایی را افزایش داده است. علاوه بر این، یک تضاد فرهنگ و هویت در اروپا وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است. راست افراطی بر این باور است که درهایی که برای استقبال از مهاجران باز گذاشته‌ایم، هویت اروپایی را زیر پا گذاشته و فرهنگ نامتعارفی را وارد اروپا خواهد کرد.

اگرچه در اروپا، راست افراطی پس از راست میانه پیروز شده است، اما این پیام خطرناکی است که می تواند برای آینده اروپا مشکلاتی ایجاد کند.

کارشناس مسائل اروپا توضیح داد که مکرون از انحلال مجلس ملی چه خواسته است اینکه ماکرون مجلس ملی را منحل کرد کار جالبی بود و باید این کار را می کرد. برای دهان کجی، او انتخابات جدیدی را با لوپن آغاز کرد تا شکستی را که از لوپن در مجلس ملی فرانسه متحمل شد، جبران کند. با توجه به حضور چپ های افراطی و چپ میانه در فرانسه، این احتمال وجود دارد که ماکرون در انتخابات پیروز شود.

مارین لوپن نقش مهمی در آینده ایفا می کند. اما می تواند زودگذر باشد. این رفتار خشونت آمیز که می تواند در منطقه اروپا رخ دهد. نمی تواند دوام بیاورد. کشورهای مبدأ مهاجران می توانند روابط اقتصادی و سیاسی خود را با پاریس کاهش دهند. اکنون وضعیت اقتصادی اروپا مساعد نیست و چنین اتفاقی می تواند به اقتصاد آنها آسیب برساند. اگر ترامپ در آمریکا به قدرت برسد، البته اوضاع برای اروپایی ها سخت تر خواهد شد. راست افراطی مخالف هر نوع اتحاد است. اگر مارین لوپن به قدرت برسد، به احتمال زیاد فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

بیگدلی وضعیت سایر کشورهای اروپایی را اینگونه توصیف کرد: خانم جورجیا ملونی نیز یک افراطی محسوب می شود، اما لوپن بسیار خشن است و به راست افراطی بسیار نزدیک است. ملونی قبلاً در ایتالیا موفق بود و در چندین کشور دیگر مانند مجارستان که کمک اتحادیه اروپا به اوکراین را مسدود کرد، جناح راست افراطی دست بالا را دارد.

بیگدلی توضیح داد که آیا شبح فاشیسم همانطور که در قرن بیستم دیده بودیم در اروپا ظاهر می شود: فضایی که بعد از جنگ جهانی اول دیدیم وجود ندارد و هنوز به این سطح نرسیده است. با این حال، برخی از این واکنش های بیگانه هراسی ممکن است عود کنند. فرانسه نسبت به این موضوع بسیار حساس واکنش نشان می دهد. جمعیت مسلمانان در این کشور بیشتر از سایر نقاط اروپاست و رفتار با مهاجران در این کشور می تواند خشن تر باشد.

311312

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا