سریال طنز «نود شب» به کارگردانی مهران مدیری را همه به خاطر داریم. ساناز سماواتی در این سریال در نقش همسر مهران مدیری ظاهر شد و در کنار بازیگران چیره دستی چون مرحوم ابراهیم آبادی و تانیا جوهری به اوج شهرت و محبوبیت رسید. در این مطلب به معرفی بیوگرافی و فعالیت های ساناز سماواتی می پردازیم.

بیوگرافی ساناز سماواتی

ساناز سماواتی بازیگر سینما و تلویزیون فروردین وی در سال 1350 از دانشگاه آزاد اسلامی تهران در رشته مترجمی انگلیسی فارغ التحصیل شد.

شروع فعالیت

ساناز سماواتی گفت از کودکی به بازیگری علاقه داشته و دوست دارد فضانورد یا بازیگر شود! پس از ورود به دانشگاه در حالی که 4 ترم دانشجوی زبان بود در کلاس های بازیگری استاد سااریگیان ثبت نام کرد و از بین 72 نفر از بین 200 دانشجو انتخاب شد. وی پس از گذراندن دوره های آزاد بازیگری از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد و با فیلم حامی به کارگردانی «قدرت الله صالح میرزایی» وارد سینما شد.

97

ازدواج و خانواده

ساناز سماواتی متاهل، همسرش هومان حسین نژاد نام دارد. این زوج یک پسر به نام برسا (به معنای شجاع و برتر) دارند. هومان حسین نژاد تدوینگر، مدیر تولید و هماهنگی سینما و تلویزیون در دنیای سینما و تلویزیون است. خانم سماواتی نحوه آشنایی با همسرش را اینگونه توضیح داد: «در محل کار با هم آشنا شدیم، شبکه جام جم برنامه ای داشت به نام لحظه دیدار که درباره سنت های ایرانی و سبک زندگی ایرانیان خارج از کشور بود و من به این برنامه دعوت شدم. من مهمان برنامه بودم، تهیه کنندگی و هماهنگی برنامه را به عهده داشت، چون با هم آشنا شدیم و از نظر فکری با هم صمیمی بودیم، او عکس زیر را از این سه نفر در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد نامه ای به همسر و فرزندش:

“امیدوارم همه شما یک دوست، یک عشق، یک همسر و یک فرزند داشته باشید که از نظر فکری با شما سازگاری داشته باشد. من از هومان و برسا که واقعاً من را حمایت کردند و با آنها همدلی کردند سپاسگزارم…

98

از ساناز فرزند او می گوید

ساناز سماواتی آرزوی خود را برای پسرش برسا اینگونه توصیف می کند: می خواهم برسا در ایران مشهور شود، در هنر، ورزش، علم، در هر رشته ای که کار می کند اول باشد و مدال بیاورد.

علایق و دیگر فعالیت ها

خانم سماواتی به ورزش علاقه مند است و در زمینه سازمان های مردم نهاد حامی حیوانات خانگی مطالعه و فعالیت می کند.

99

در سوئدی

بیان سماواتی در سال ۱۳۷۹ که به اوج شهرت رسید تصمیم به مهاجرت به سوئد گرفت و تا سال ۱۳۸۹ در سوئد زندگی کرد. او در اینجا به فعالیت های هنری خود ادامه داد و نمایشی را که نوشته بود با نام «مردان مورچه کوچک» روی صحنه برد که بسیار مورد توجه همشهریانش قرار گرفت. موضوع این نمایش درباره افرادی بود که در یک کشور خارجی با فرهنگ عاطفی زندگی می کنند و اتفاقاتی که برای آنها افتاده است.

او گفت که من آنجا درس می خواندم اما زندگی در آنجا به این دلیل بود که با روحیه من سازگار بود. نبود تصمیم گرفتم برگردم و خوشبختانه بعد از بازگشت با استقبال بسیار خوبی مواجه شدم و به لطف همکارانم در تئاترهای زیادی مثل مرد بالشی و همچنین سریال ها و فیلم های تلویزیونی زیادی شرکت کردم.

پخت و پز خوب ساناز سماواتی

طی صحبتی که با خانم سماواتی داشتیم، ایشان گفتند که من آشپز بسیار خوبی هستم و بسیار باهوش و در یک ساعت می توانم سه غذا بپزم. من آبگوشت، دلمه و آلبالوپلو خوشمزه درست می کنم و همسرم عاشق این غذاهاست.

100

برای گذشتن بارها اوقات فراغت

ساناز سماواتی نیز که در اوقات فراغت خود به ورزش هایی مانند شنا، اسکی و بدنسازی می پردازد، از سفر لذت می برد. می گفت تاریخ، فلسفه و روانشناسی خوانده ام، بارداری فرصت خوبی برای من بود تا کتاب های زیادی را دوباره بخوانم و چیزهای جدیدی یاد بگیرم، اما رمان هم می خواندم.

دلیل کمی کار کردن

در گفت و گو با خانم سماواتی در پاسخ به سوالی درباره علت ناتوانی ایشان، گفت: قبلاً در تلویزیون کدهایی داشتیم که کارگردان می گفت من ساناز سماواتی را برای این نقش می خواهم؛ قراردادها را طبق آن قاعده بسته ایم. آن زمان مهم نبود، اما مهم این بود که چه کسی این نقش را بازی می کرد “به شرطی که خودم چند نفر را بیاورم.

ولی الان به نظرم جالب میاد اول میپرسن بدون هیچ اطلاعاتی چقدر میگیری. بعد مثلا میگم: او می گوید ما جستجو می کنیم. با همکار دیگری تماس می گیرد و قیمتش کمتر است. آنها کار را به او می دهند. درست مثل یک مسابقه دسته جدیدی که اخیرا دیده ام این است که مردم زنگ می زنند و می گویند این نقش برای شما مناسب است و ما هم شما را می خواهیم. پس چند درصد به ما می دهید؟ اگر با شما قرارداد ببندیم سهم ما چقدر می شود؟ مثلا عوامل تولید به من زنگ می زنند و این حرف ها را می زنند.

حالا یا یکی مثل من را پیدا می کند و تنش را صابون می زند یا به خواسته هایش تعظیم می کند. البته عددی که بازیکنان گفته اند باید عادی و صحیح باشد. آنها سه برابر پول ما را از جاده صعب العبور ارائه می دهند. من به اینها دیه می گویم و من نبودم که در این سال ها دیه بدهم. من از نسلی آمده ام که هیچ چیز دیگری از من خواسته نشده است. بنابراین ساناز سماواتی کت که می گوید آرایشش را پاک نکرده است، سوار ماشینش می شود و به خانه می رود. ما زمانی برای پشت صحنه نداشتیم و فقط کار کردن را یاد گرفتیم. الان متأسفانه به دلیل بدشانسی مدت هاست که دیگر نمی توانم با چنین گروه هایی همکاری کنم. امیدوارم دوباره با گروه هایی که کارشان را می دانند همکاری کنم. “

101

بازیگر عنصر علاقه

خانم سماواتی گفت که همه بازیگرها را دوست دارم و به هیچ عنوان نمی توانم آنها را دسته بندی کنم. به نظر من از هر بازیکنی باید چیزی یاد گرفت.

نقش دعوا علاقه

خانم سماواتی گفتند خیلی دلم می خواهد در فیلم «ربه کا» نقش رب کا را بازی کنم. در کودکی همیشه فکر می‌کردم که آیا بالاخره «رت باتلر» را در زندگی واقعی‌ام پیدا خواهم کرد یا خیر! وقتی کوچک بودم عاشق این مرد شش میلیون دلاری بودم و با خودم فکر می کردم وقتی بزرگ شدم این مرد را خواهم دید.

102

نمونه کار هنری ساناز سماواتی

کار می کند سینمایی

حامی (1373)

زن امروز (1375)

متهم (1375)

کلید ازدواج (1376)

فراتر از شک (1377)

جوانان (1377)

منشی خصوصی من (2013)

این مکان کجاست؟ (1396)

کار می کند تلویزیون

1374; لحظات آشنا به کارگردانی مجتبی یاسینی; در ماه مبارک رمضان از شبکه یک پخش می شود

1374; داستان زندگی تحت حاکمیت کامبیس دری. در 20 قسمت از شبکه یک پخش می شود

1375; روزهای ماجراجویی به کارگردانی مجتبی یاسینی; در ماه مبارک رمضان از شبکه یک پخش می شود

1375; همتاسه به کارگردانی کامبیز دری; پخش از شبکه 1

1375; ضیافت به کارگردانی حسین فرخی; پخش از شبکه 1

1376; شن های کف رودخانه تحت حاکمیت یوسف سیدمهدوی; در 26 قسمت از شبکه سه پخش شد. به عنوان یک ستاره مهمان

1377; محاکمه توسط حسن هدایت انجام شد. در 26 قسمت از شبکه یک پخش شد. به عنوان یک ستاره مهمان

1377; راز یک خزان به کارگردانی فرامرز بصری; پخش از شبکه 1

1377; تولدی دیگر به کارگردانی داریوش فرهنگ; پخش در 26 قسمت از شبکه تهران

1378; پشت دریاها (جنگل داران کوچک) به کارگردانی حسین سهیلی زاده. از شبکه 1 در 7 قسمت پخش می شود

1378; دو پنجره به کارگردانی جواد ارشاد

1379; مسافر به رهبری سیروس مقدم; پخش در 32 قسمت از شبکه تهران

1379; شب نود به کارگردانی مهران مدیری; در 90 قسمت از شبکه سه پخش می شود.

1380; مسائل طلایی به کارگردانی شاپور قریب; در 30 قسمت از شبکه یک پخش می شود

1381; زیر آسمان شهر (سریال 3) به کارگردانی مهران غفوریان; از شبکه 3 پخش می شود. به عنوان شبنم

1381; شبکه تحت مدیریت محمود عزیزی; پخش از شبکه 2

1381 Dotchin به کارگردانی مهران مدیری; در 135 قسمت از شبکه سه پخش شد. بهنوش در نقش پهفر

1382; کامی اون ورتر به کارگردانی مسعود فروتن (تولید این سریال به پایان نرسید)

2013; شبکه سه و نیم به کارگردانی داریوش کاردان; در 20 قسمت از شبکه 3 پخش می شود. در نقش منشی شبکه

2005; طبقه دوم به کارگردانی شاهین باباپور; در 18 قسمت از شبکه تهران پخش شد

2007; امین و مینا به کارگردانی هنگام مفید; 16 قسمت 88 قسمتی در نوروز از شبکه قرآن پخش می شود

1396; محکومین به کارگردانی حسین زوانت و سید جمال سید حاتمی; در 30 قسمت از شبکه یک پخش می شود

1396; هیچ کاره به کارگردانی میلاد بنی طبا; پخش در 13 قسمت از شبکه اصفهان در ایام نوروز 1396

1397; خانه مادر به کارگردانی امین امانی; پخش در 25 قسمت از شبکه امید

1397; شش قهرمان و نیم به کارگردانی حسین زوانت; پخش در 15 قسمت از شبکه تهران

1397; زندگی شگفت انگیز به کارگردانی مجتبی چراغعلی; در 7 قسمت از شبکه دو پخش می شود.

1397; ماهرمانه به کارگردانی مسلم تهرانی; پخش در شبکه 3

2018; سریال بهترین سال های زندگی ما به کارگردانی احمد کاوری

103

منبع: ستاره

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما