اخبار روز سینما

بیوگرافی نیکی کریمی / از این بازیگر چه می دانیم؟

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام: نیکی کریمی

تاریخ تولد: 19 آبان 1350

محل تولد: تهران، ایران

ملیت: ایرانی

شغل: بازیگر، کارگردان، تهیه کننده، مترجم، عکاس

بیوگرافی نیکی کریمی
نیکی کریمی (زاده ۱۹ آبان 1350، تهران) بازیگر، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی است. نیکی کریمی داور چندین جشنواره بین المللی فیلم بوده است. کریمی برنده چهار جایزه از جشنواره های مختلف بین المللی است یکی او از نظر تعداد جوایز جهانی یکی از موفق ترین بازیگران ایرانی بوده است.

نیکی کریمی علاوه بر بازیگری به عکاسی نیز اختصاص دارد.

نیکی کریمی از دوران دبستان اجرا در گروه های کوچک تئاتر را آغاز کرد. اولین بازی سینمایی خود را در سال ۱۳۶۸ در فیلم «وسوسه» به کارگردانی جمشید حیدری به دست آورد. اما اولین حضور جدی او را می توان در فیلم «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی در سال 1369 دانست. نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب آنها را اولین ستاره های سینمای ایران پس از انقلاب می دانند. نیکی کریمی پس از آن در دو فیلم مهم داریوش مهرجویی به نام‌های سارا و پری بازی کرد. در سال ۱۳۷۱ با بازی در فیلم «سارا» (اقتباسی از «خانه عروسکی» هنریک ایبسن) جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره سن سباستین و نانت را برای او به ارمغان آورد.

در همان سال نیکی کریمی برای تحصیل در رشته طراحی لباس به آمریکا رفت و تا زمانی که در فیلم «پری» داریوش مهرجویی بازی کرد، دیگر به ایران بازنگشت. بازی نیکی کریمی در این فیلم که اقتباسی از کتاب «فرنی و زویی» سلینجر بود مورد توجه قرار گرفت و برای سومین بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد.

نیکی کریمی پس از بازی در چند فیلم از کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی کیا، بهروز افخمی و داریوش فرهنگ در سال 1377 در فیلم دو زن به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد با بازی در این فیلم نیکی کریمی بازیگر ثابت فیلم های تهمینا میلانی شد و این همکاری تا فیلم «واکنش پنجم» ادامه داشت. نیکی کریمی برای پنجمین بار برای فیلم «دو زن» نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و برای بازی در همین فیلم از جشنواره فیلم تائورمینا ایتالیا جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا