اخبار روز سینما

بیوگرافی خسرو شکیبایی/ از این بازیگر چه می دانیم؟

حرفه: بازیگر، بدلکار، قاری و فیلمنامه نویس.

خسرو شکیبایی که در فروردین وی در سال 1323 در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد. سازمان بهداشت جهانی یکی برجسته ترین هنر پیشه های کهن ایران است. تا قبل از انقلاب فقط در تئاتر ایفای نقش می کردند.

خسرو بازی در تئاتر را از 19 سالگی آغاز کرد و در بسیاری از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی بازی کرد. ماندگارترین نقش خسرو شکیبایی نقش حمید هامون بود که در فیلم هامون بازی کرد و در ادامه فیلم های زیادی با این شخصیت بازی کرد.

جالب است بدانید خسرو شکیبایی به خاطر لطفش به مردم و هنرمندان به عمو خسرو معروف بود.

خسرو شکیبایی یک هنرمند واقعی بود. در اوقات فراغت شعر می گفت و با خودکار بدون خط طراحی می کرد.

تصویری از کودکی خسرو شکیبایی.

خانواده و دوران کودکی خسرو شکیبایی

احمد شکیبایی پدر خسرو شکیبایی بود که بر اثر سرطان درگذشت. در واقع زمانی که خسرو تنها چهارده سال داشت، این حادثه تلخ برای او اتفاق افتاد.

مادرش فریده خاتمی نام داشت. دوستان و آشنایان و حتی اقوام خسرو محمود را صدا می زدند در حالی که در شناسنامه اش خسرو نام داشت. خسرو 19 ساله بود که بازیگری را آغاز کرد. او پیش از بازیگری حرفه ای به عنوان خیاط، کانال سازی و آسانسور کار می کرد و تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته بازیگری به پایان رساند.

اوج بازیگری.

مسعود کیمیایی فیلمنامه نویس و فیلمساز مشهور ایرانی از خسرو شکیبایی خواست تا در فیلم خط قرمز کار کند که باعث شد خسرو به صورت حرفه ای وارد عرصه سینما شود.

او هفت سال به طور حرفه‌ای در سینما کار کرد و فیلم‌های معروفی مانند رابطه، قطار، دزد و نویسنده را به کارنامه خود اضافه کرد. او سپس با بازی در فیلم همایون به اوج شهرت در آن زمان رسید.

وضعیت تأهل خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی در اولین ازدواج خود با تانیا جوهری صاحب یک دختر به نام پوپک شد که پس از مدتی از این بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون جدا شد.

پس از ازدواج دوم با پروین کوشیار که بازیگر تئاتر بود در سال 1361 صاحب پسری به نام پوریا شد.

بیوگرافی خسرو شکیبایی , فیلم خسرو شکیبایی , دختر خسرو شکیبایی

پسر خسرو شکیبایی و مادرش

بخشی از جوایز و افتخارات

خسرو شکیبایی در فیلم همایون آنقدر خوب بازی کرد که برنده سیمرغ بلورین هشتمین جشنواره فیلم فجر شد. همچنین نظر بسیاری از منتقدان و مردم را به خود جلب کرد.

خسرو برای بازی در فیلم کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش مجدد برنده سیمرغ بلورین نقش اول مرد شد.

علاوه بر این، دیپلم افتخار برای بازی در فیلم اتوبوس شب نیز از افتخارات وی است.

سومین سیمرغ خسرو شکیبایی برای ایفای نقش عادل مشرقی در فیلم فصل سالاد بود.

آخرین جایزه ای که خسرو شکیبایی دریافت کرد ششمین جشنواره ماهانه «دنیای تخیل» بود که برای فیلم کاغذ بدون کاغذ به او تعلق گرفت.

همچنین بهتر است صبر بند را بدانیم. یکی او 30 سال پس از انقلاب به عنوان یکی از بازیگران اصلی معرفی شد.

درگذشت خسرو شکیبایی, خسرو شکیبایی, بیوگرافی خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی در کنار جکی چان

پایان عمر این هنرمند خاطره انگیز.

خسرو شکیبایی در تیر وی در سال 1386 بر اثر سرطان کبد و دیابت در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت. او مدت ها از این بیماری ها رنج می برد و سرانجام در سن 64 سالگی درگذشت.

درگذشت خسرو شکیبایی, خسرو شکیبایی, بیوگرافی خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا