توماس آلوا ادیسون (1847-1931) مخترعی با بیش از 1000 اختراع و نوآوری است که زندگی ما را درخشان می کند. او اولین لامپ رشته ای را اختراع کرد. اختراعات او منجر به پیشرفت های اقتصادی زیادی در طول انقلاب صنعتی آمریکا شد.

ادیسون در 11 فوریه 1847 در میلان، اوهایو، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. او هفتمین و آخرین فرزند ساموئل و نانسی ادیسون بود. پدرش یک فعال سیاسی تبعیدی از کانادا و مادرش معلم مدرسه بود. این دو نفر در دوران کودکی تأثیر عمیقی بر زندگی او گذاشتند.

ادیسون در کودکی به مخملک مبتلا شد که با عفونت گوش همراه بود. این بیماری باعث شد که در کودکی دچار مشکلات شنوایی شود و در بزرگسالی تقریباً ناشنوا شود.

ادیسون بعداً اعلام کرد که علت ناشنوایی خود یک تصادف قطار و آسیب گوش او در جوانی بوده است.

در سال 1854، خانواده ادیسون به پورت هورون، میشیگان نقل مکان کردند. 4 ماه آنجا به مدرسه رفت. اما معلم گفت که او یک دانش آموز بیش فعال و حواس پرت بود که کنترلش دشوار بود. از این رو مادرش او را از مدرسه خارج کرد و در خانه به تربیت او پرداخت. ادیسون در 11 سالگی اشتیاق زیادی به علم و دانش نشان داد و کتاب های زیادی در موضوعات مختلف خواند. این روش آموزشی که برنامه درسی وسیعی داشت، در بزرگسالی سنگ بنای اختراعات او شد.

در سن 12 سالگی، ادیسون والدینش را متقاعد کرد که به او اجازه دهند روزنامه به مسافران روی ریل راه آهن بفروشد. از آنجا که او هر روز در اخبار بود، شروع به انتشار روزنامه کوچک خود به نام Grand Trunk Herald کرد. مقالات جدید و به روز او در روزنامه مورد استقبال مسافران قرار گرفت. بدین ترتیب چاپ و فروش روزنامه به اولین کار توماس ادیسون تبدیل شد.

ادیسون همچنین از دسترسی خود به راه آهن برای انجام آزمایشات شیمیایی استفاده کرد. او آزمایشگاه کوچک خود را در یک واگن باری راه اندازی کرد. در طول یکی در حین آزمایش آنها آتش سوزی رخ داد و کامیون آتش گرفت. در این حادثه سر ادیسون آسیب دید و قدرت شنوایی او بیش از پیش کاهش یافت. پس از این اتفاق، او اجازه راه اندازی آزمایشگاه در واگن قطار را نداشت و تنها می توانست در ایستگاه های قطار روزنامه بفروشد.

پدر و مادر ادیسون

ادیسون و اول اختراع

در همین حین، اتفاقی بر زندگی ادیسون تأثیر گذاشت. او پسر 3 ساله ای را که روی ریل می دوید از تصادف قطار نجات داد. به نشانه قدردانی، پدر پسر به ادیسون یاد داد که چگونه با تلگراف کار کند. در سن 15 سالگی دانش کافی برای کار به عنوان یک اپراتور تلگراف به دست آورد.

ادیسون به مدت پنج سال به عنوان اپراتور تلگراف در سراسر آمریکا سفر کرد. او در اوقات فراغت خود، مطالعات، بررسی ها و آزمایش های گسترده ای روی دستگاه تلگراف انجام داد و آن را با علم الکتریسیته آشنا کرد.

در سال 1866، در سن 19 سالگی، ادیسون به لوئیزویل، کنتاکی نقل مکان کرد و برای آسوشیتدپرس کار کرد. کار در شیفت شب به او این امکان را می داد که بیشتر وقت خود را صرف مطالعه و آزمایش کند.

او در سال 1868 به بوستون رفت و در شرکت وسترن یونیون مشغول به کار شد. مطالعات و آزمایشات او منجر به ساخت اولین اختراع او به نام دستگاه الکترونیکی شمارش آرا برای شمارش سریع آرا در مجلس شد.

همسران و بچه ها توماس ادیسون

ادیسون در سال 1871 با مری استیلول 16 ساله ازدواج کرد. در نتیجه ازدواج 13 ساله آنها، سه فرزند به نام های ماریون، توماس و ویلیام به دنیا آمدند.

مری در سال 1884 در سن 29 سالگی بر اثر تومور مغزی درگذشت. دو سال بعد ادیسون با مینا میلر که 19 سال از او کوچکتر بود ازدواج کرد.

91

همسر اول توماس ادیسون

92

مینا، همسر دوم ادیسون

93

همسر دوم آدیسون و فرزندان

94

اختراعات توماس ادیسون

ادیسون در سال 1869 در سن 22 سالگی به نیویورک نقل مکان کرد و اولین اختراع خود را اصلاح کرد و آن را برای استفاده در بازار سهام بهبود یافته آماده کرد.

این اختراع موفقیت و درآمد زیادی برای او به ارمغان آورد. در اوایل دهه 1870، ادیسون به عنوان یک مخترع به شهرت رسید. او اولین شرکت آزمایشگاهی و تولیدی خود را در نیوآرک، نیوجرسی تأسیس کرد.

در دسامبر 1877، ادیسون روشی برای ضبط صدا اختراع کرد: فونتیک توسط گرامافون. آواشناسی برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد، به ویژه زمانی که ارتش ایالات متحده در جنگ جهانی اول از آن استفاده کرد.

95

اختراع لامپ روشنایی توسط ادیسون

اگرچه ادیسون اولین لامپ را اختراع کرد، فناوری او به ارائه روشنایی الکتریکی به عموم کمک کرد. پس از اختراع اولین لامپ قوس الکتریکی در اوایل دهه 1800، ادیسون لامپ رشته ای را اختراع و تجاری کرد. در ژانویه 1880، ادیسون شرکتی را تأسیس کرد که برق را منتقل می کرد و شهرهای سراسر جهان را روشن می کرد. در همان سال، او شرکت روشنایی را که بعدها به نام جنرال الکتریک شناخته شد، تأسیس کرد.

96

اختراعات دیگر

در 23 آوریل 1896، ادیسون اولین انیمیشن تاریخ را منتشر کرد.

در سال 1912، ادیسون به دستور دوستش هنری فورد، یک باتری الکتریکی برای ذخیره انرژی در یک ماشین الکتریکی طراحی کرد. این سیستم چندین دهه است که به طور گسترده در صنعت خودرو استفاده می شود.

در طول جنگ جهانی اول، ادیسون به عنوان رئیس هیئت مشورتی نیروی دریایی ایالات متحده، اختراعات خود را مورد استفاده نظامی قرار داد. او همچنین روی پروژه های مختلفی از جمله ردیاب های زیردریایی و تکنیک های مکان یابی سلاح کار کرد.

اما او همیشه تاکید می کرد که فقط روی سلاح های دفاعی کار می کند: به این موضوع افتخار می کنم که سلاحی برای کشتن اختراع نکردم.

در اواخر دهه 1920، ادیسون در دهه 80 خود بود. او با همسر دومش در فورت مایرز فلوریدا زندگی می کرد. در این دوره، دوستی او با هنری فورد، او را بر آن داشت تا روی پروژه هایی مانند قطارهای الکتریکی، استفاده از منابع داخلی و لاستیک طبیعی کار کند.

97

رکورد رسمی اختراعات

ادیسون در طول زندگی خود 1093 اختراع را به ثبت رساند و تقریباً 600 اختراع را ناموفق یا ناقص گذاشت. اولین اختراع او در 13 اکتبر 1868 زمانی که تنها 21 سال داشت به ثبت رسید.

کشتن اشتباه

یکی یکی از روش‌های غیرعادی و بی‌رحمانه‌ای که ادیسون برای افزایش آگاهی مردم از خطرات جریان الکتریکی استفاده کرد، تظاهراتی بود که در آن حیوانات توسط جریان الکتریکی کشته می‌شدند! یکی یکی از بدنام ترین این شیرین کاری ها برق گرفتگی فیل سیرک به نام تاپسی در نیویورک در سال 1903 بود.

مرگ توماس ادیسون

ادیسون در 18 اکتبر 1931 بر اثر دیابت در خانه خود در وست اورنج، نیوجرسی درگذشت. او هنگام مرگ 84 سال داشت. بسیاری از جوامع و مشاغل در سراسر جهان به نشانه احترام چراغ های خود را کم یا خاموش کرده اند.

انتقال یک اظهارنامه معروف ادیسون

98

منبع: ستاره

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما