اخبار روز

«بیوه ساز»، پرنده مرگبار ارتش آمریکا که بیشتر آمریکایی ها را کشت!/عکس

V-22 Osprey در خدمت نیروی دریایی، نیروی هوایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده است. یکی این یکی از توانمندترین هواپیماهای برخاست و فرود عمودی در جهان است. اما این قابلیت قیمتی دارد: میزان تصادف این هواپیما بیش از سه برابر بیشتر از همتای کم قدرت خود، UH-60 Blackhawk است.

بر اساس بیانیه 6 دسامبر فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی ایالات متحده (AFSOC)، نیروی هوایی و نیروی دریایی به آخرین حادثه که در 29 نوامبر در سواحل کاگوشیما در جنوب ژاپن رخ داد و هر هشت خدمه آن کشته شدند، واکنش نشان دادند. ناوگان V-22 خود را زمین گیر کرد. در 7 دسامبر، فرماندهی سامانه‌های هوایی نیروی دریایی بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که به دلیل «اخطارهای متعدد»، تمام V-22 Osprey را متوقف می‌کند.

یک شاهد عینی محلی حادثه 29 نوامبر به خبرگزاری NHK ژاپن گفت که هواپیما در حال پرواز برعکس بود که در بال چپ آن آتش سوزی رخ داد. سپس یک انفجار رخ داد و آسپری مستقیماً بدون هیچ گونه پیشرفتی در دریا فرو رفت. NHK بعداً گزارش داد که این هواپیما از پایگاه هوایی ایواکونی نیروی دریایی ایالات متحده به سمت پایگاه هوایی کادنا در جزیره اوکیناوا در حال پرواز بوده است. این هواپیما مقصد خود را به فرودگاه یاکوشیما در جزیره یاکوشیما تغییر داد، اما در مسیر سقوط کرد.

هشت خدمه کشته شده از اعضای نیروی هوایی ایالات متحده از اسکادران عملیات ویژه 39 مستقر در پایگاه هوایی یوکوتا بودند. بقایای هر هشت نفر پیدا شد.

نیروی هوایی ایالات متحده این پرواز را یک “ماموریت آموزشی معمول” توصیف کرد. به گفته نیروی هوایی، بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که “نقص احتمالی در اجزای هواپیما باعث این سانحه شده است، اما علت واقعی نقص در حال حاضر مشخص نیست.”

V-22 Osprey در سال 1989 به عنوان اولین هواپیمای نظامی تیلتروتور عملیاتی جهان معرفی شد. زمان ساخت این هواپیما در حدود 18 سال به پایان رسید که بسیار غیرعادی بود و سرانجام در سال 2007 وارد خدمت نیروی دریایی آمریکا شد. MV-22 جایگزین هلیکوپترهای CH-46 Sea Knight دوران ویتنام به عنوان هواپیمای ترابری متوسط ​​برای تفنگداران دریایی شد و حدود 298 فروند از ناوگان برنامه ریزی شده 360 فروند در حال حاضر در خدمت هستند. نیروی هوایی 52 فروند CV-22B Osprey را به عنوان یک سیستم حمل و نقل ویژه دوربرد نگهداری می کند، در حالی که نیروی دریایی ایالات متحده قصد دارد 48 هواپیمای CMV-22B را به عنوان هواپیمای ترابری ویژه نگهداری کند. خرید روی ناوهای هواپیمابر و حمل و نقل لوازم بین ناوهای هواپیمابر در حال حرکت و پهلوگیری.

دوره تکامل ماهی‌گیری به دلیل چندین تصادف شناخته می‌شود که سه مورد از آن‌ها بین سال‌های 1992 تا 2000 اتفاق افتاد و در مجموع 30 نفر کشته شدند. این باعث شد که این پرنده “بیوه ساز” نامیده شود و به دلیل ایمنی و هزینه آن به شدت مورد انتقاد قرار گیرد.

هواپیمای تیلتروتور در زمان معرفی تا دهه 2010 با تنها هفت سانحه جدی رکورد ایمنی نسبتاً خوبی داشت، اما اخیراً تلفات بیشتری رخ داده است. در مارس 2022، چهار تفنگدار دریایی در یک سانحه به دلیل اشتباه خلبان در نروژ جان باختند. در ژوئن 2022، پنج تفنگدار دریایی در جنوب کالیفرنیا به دلیل نقص کلاچ هواپیما کشته شدند. سه نفر در یک تصادف در استرالیا در اوت 2023 کشته شدند. حادثه هنوز تحت تحقیق و بررسی است.

بیشتر بخوانید:

طبق گفته نیروی دریایی، از جولای 2022، Osprey دارای نرخ تصادف “کلاس A” 3.61 در هر 100000 ساعت پرواز بوده است. این اتفاق قبل از دو حادثه اخیر در استرالیا و ژاپن رخ داد. پنتاگون حوادث کلاس A را چنین تعریف می کند: “حادثه مستقیمی که مجموعاً 2500000 دلار یا بیشتر هزینه دارد، حادثه ای که منجر به مرگ یا ناتوانی کامل دائمی یا انهدام هواپیمای وزارت دفاع شود.”

برای مقایسه، میزان تصادف هلیکوپتر تهاجمی متوسط ​​UH-60 Black Hawk در خدمت ارتش ایالات متحده در سال 2021 فقط 0.87 بود. با این حال، این مقایسه بیشتر یک مقایسه است زیرا هر Osprey حدود 84 میلیون دلار قیمت دارد.قیمت Black Hawk 19 میلیون دلار است. به طور کلی، هواپیماهای گران‌تر معمولاً هزینه‌های خسارت بیشتری دارند، و یک تصادف کلاس A برای Osprey می‌تواند به یک تصادف کلاس B (کمتر از 2.5 میلیون دلار، شامل ناتوانی دائمی یا سه جراحت) یا حتی یک تصادف کلاس C (کمتر بیش از 600000 دلار خسارت برای بلک هاوک. با این حال، شکی نیست که میزان تصادف کلاس A آسپری تقریباً چهار برابر بیشتر از UH-60 است.

این هلیکوپتر در جنگ جهانی دوم نوع اصلی هواپیماهای برخاست و فرود عمودی بود تا اینکه نیروی دریایی ایالات متحده با خرید MV-22 Osprey در سال 1989 موافقت کرد. طراحی tiltrotor که شامل دو موتور توربوشفت با دو ملخ بزرگ است، به هواپیما اجازه می دهد مانند یک هلیکوپتر به صورت عمودی پرواز کند و سپس ملخ ها را 90 درجه بچرخاند تا مانند یک هواپیمای معمولی پرواز کند. Osprey اولین هواپیمای عملیاتی بود که قادر بود در هر پرواز در هر دو حالت پرواز کند.

Osprey با تطبیق پذیری خود بهترین های هر دو سیستم را ارائه کرد. این پرنده می تواند از کشتی های تهاجمی آبی خاکی یا سکوهای فرود نصب شده روی زمین بلند شود و فرود بیاید، در حالت عادی با سرعت 260 گره (در مقابل 152 گره برای UH-60M بلک هاوک) پرواز کند و تا 2100 مایل دریایی (1071) پرواز کند. مایل ها برای بلک هاکس). Osprey همچنین می تواند سریعتر و دورتر از هلیکوپترهای سنتی پرواز کند، در طول ماموریت انعطاف پذیرتر است و شانس بیشتری برای غافلگیری دشمن دارد.

تصادف مرگبار آسپری در آبان ماه آخرین تصادف از چهار تصادف در کمتر از دو سال گذشته است. در حالی که یک سقوط به دلیل خطای خلبان بود، حداقل یک سقوط دیگر علت مکانیکی داشت. هواپیمای Osprey ممکن است قابلیت های بیشتری را به ارتش ایالات متحده ارائه دهد، اما ممکن است کمی خطرناک تر نیز باشد.

۵۸۵۸

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا