اخبار روز

بیمه کارگران ساختمانی کجا رفتند؟


به گزارش پی ام آپ، اکبر شوکت (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی) درباره آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی گفت: همانطور که نمایندگان مجلس گفتند قرار است طرح جدید بیمه کارگران ساختمانی به صحن علنی بیاید. هفته آینده مجلس خواهد بود و امیدواریم در دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی گفت: ظاهرا رئیس جمهور به وزرای کشور، راه، شهرسازی و کار دستور داده است که موضوع بیمه کارگران ساختمانی حل شود. ما تعجب می کنیم؛ بیش از دو سال است که می گوییم سازمان تامین اجتماعی در این مدت بیمه 300 هزار کارگر ساختمانی را قطع کرده است. اما هنوز اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی محقق نشده است. رئیس جمهور باید به وزیر راه و شهرسازی تذکر جدی بدهد تا از طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس دفاع قاطع کند و از رای ممتنع و رای منفی خودداری کند.

شوکت ادامه داد: خوشبختانه شورای نگهبان با مصوبه تعلیق بیمه کارگران ساختمانی به مدت دو سال مخالفت کرد و آن را مغایر اصل 75 قانون اساسی دانست. شورای تشخیص راحتی نیز به صراحت اعلام کرد که این مصوبه کاملا مغایر با سیاست های کلی اعلام شده است. بنابراین دیگر بهانه ای وجود ندارد. مجلس دو راه ندارد؛ یا باید با اجرای قانون 1402 موافقت کنید یا مصوبه کمیسیون اجتماعی که نصف تا 6 درصد حداقل دستمزد را مبنای حق بیمه کارفرما قرار می دهد را بپذیرید.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی تاکید کرد: وزارت کشور باید تدابیری اتخاذ کند تا شهرداری ها در ارائه پروانه های ساختمانی از تامین اجتماعی تخلف نکنند. تامین اجتماعی باید بتواند به سامانه صدور مجوز آنلاین متصل شود تا این تخلف صورت نگیرد.

شوکت گفت: بیمه کارگران ساختمانی چندین بار به صحن علنی مجلس رفته و برگشته است. مدام بهانه می آورند که این طرح باعث افزایش قیمت مسکن می شود، اما حالا همه فهمیده اند که آنها بهانه های دروغین حمایت از مافیای ثروت و قدرت هستند. همانطور که مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد، این طرح بار مالی چندانی ندارد و فقط نصف قیمت ملک را شامل می شود.

وی افزود: این طرح در آستانه تخصیص است مگر اینکه شیطنت های عجیبی رخ دهد. با توجه به اینکه هیئت نظارت و کمیسیون اجتماعی نظر قطعی خود را داده اند، هیچکس نمی تواند پیشنهاد جدیدی ارائه دهد و پروژه را متوقف کند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا