دانستنی ها

بیماری که افراد را از نوجوانی به بعد درگیر می کند

متخصصان در مطالعات خود متوجه شدند که این نقطه ضعف در 95 درصد بیماران مبتلا به این بیماری وجود دارد.

به گزارش ایسنا، این عامل باعث می شود برخی سلول های ایمنی باعث التهاب بیش از حد در روده شوند.

به گفته این کارشناسان، به نظر می رسد داروهای موجود در حال حاضر در مطالعات آزمایشگاهی روند بیماری را معکوس کرده اند و اکنون آنها در حال بررسی شروع آزمایشات انسانی هستند.

بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو یکی از شایع ترین اشکال بیماری التهابی روده است. تخمین زده می شود که این بیماری ها حدود نیم میلیون نفر را در بریتانیا تحت تاثیر قرار دهند. اکنون محققان می گویند که این بیماری ها ممکن است ناشی از «دئوکسی ریبونوکلئیک اسید» (دینا) باشد.

ابتلا به این بیماری های روده ای معمولا در نوجوانی یا نوجوانی شروع می شود.

چگونه مشکل بوجود می آید؟

یکی یکی از بخش های سیستم ایمنی که به شدت در بروز بیماری التهابی روده (IBD) نقش دارد، گلبول های سفید خون به نام ماکروفاژها هستند.

در نتیجه تحقیق مشاهده شد که یک «نقطه ضعف» وجود دارد. دینا در ترشح مواد شیمیایی التهابی توسط ماکروفاژها که مسئول کشتن میکروارگانیسم ها هستند، نقش دارد.

در این موارد، ماکروفاژها پوشش داخلی روده را پر می کنند، جایی که مواد شیمیایی به نام “سیتوکین” ترشح می کنند که منجر به التهاب شدید می شود. التهاب بخشی از پاسخ طبیعی بدن به عفونت است، اما التهاب طولانی مدت می تواند عواقب مخربی برای سلامتی داشته باشد.

گروهی از محققان مؤسسه فرانسیس کریک و دانشگاه کالج لندن برای کشف علت این نوع التهاب روده، تجزیه و تحلیل ژنتیکی عمیقی انجام دادند.

آنها بخشی از کد ژنتیکی هستند، یا دیآنها NA را کشف کردند که به نظر می رسد یک “تنظیم کننده اصلی” التهاب ماکروفاژها باشد.

این ژن مجموعه ای از مواد شیمیایی التهابی ترشح شده توسط ماکروفاژها را کنترل می کند و برخی افراد با نسخه ای از این ژن متولد می شوند که بدن آنها را مستعد واکنش بیش از حد به آن می کند.

آزمایش‌های بیشتر که در مجله نیچر به تفصیل منتشر شد، نشان داد که داروهایی که قبلاً برای شرایط دیگر مانند سرطان تأیید شده بودند، می‌توانند بسیاری از این التهاب را تسکین دهند.

با وجود این یافته ها، هنوز درمان جدیدی برای این نوع بیماری التهابی روده در کوتاه مدت پیدا نشده است.

هدف این محققان این است که طی پنج سال آینده آزمایشات بالینی را آغاز کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا