اخبار روز

بیماری پوستی روزاسه، علل، علائم، تشخیص و درمان

آژانس خبری اخبار آنلاین-گروه استانی-حدیث پیروزیان: روزاسه یا آکنه نوعی التهاب پوستی است که باعث التهاب، قرمزی و خارش پوست صورت می شود و ظاهر این علائم ترسناک به نظر می رسد. با این حال، خبر خوب این است که این بیماری قابل کنترل است و علائم آن عمدتا در گونه ها، بینی، چانه یا پیشانی ظاهر می شود.

بیماری پوستی روزاسه در هر سنی رخ می دهد، اما اگر بالای 30 سال دارید، بیشتر تحت تاثیر آن قرار می گیرید. لازم به ذکر است که این بیماری پوستی با آکنه ولگاریس متفاوت است.

آکنه بولگاریس یک بیماری پوستی مزمن است که در آن فولیکول های مو و تولید سبوم مسدود می شود.

این ضایعات پوستی اغلب در صورت، قفسه سینه و پشت بدن ایجاد می شود. انواع آکنه ولگاریس عبارتند از: جوش‌های سرسیاه، سرسفید، پاپول (جوش‌های قرمز و ملتهب)، پوسچول (جوش‌های سفید متمایز با حلقه‌ای قرمز رنگ در اطراف) و ندول‌ها (برجستگی‌هایی که در عمق پوست ایجاد می‌شوند و دردناک هستند).

به نظر می رسد بیماری روزاسه مربوط به ژنتیک است و در عین حال تنها به ضایعات پوستی محدود نمی شود، بلکه چشم ها را نیز درگیر می کند، در حالی که آکنه ولگاریس چنین ویژگی هایی را ندارد.

روزاسه یک نوع بیماری مزمن پوستی است، به این معنی که در دراز مدت این بیماری در زنان شایع تر است، اما در مردان شدیدتر است و به مرور زمان قرمزی پوست ناشی از این بیماری تیره تر و به طور طبیعی پایدارتر می شود. .

گاهی اوقات می توانید رگ های خونی را نیز ببینید و اگر به فکر درمان این بیماری پوستی نباشید، به تدریج برجستگی ها و جوش های التهابی ظاهر می شوند.

این بیماری مزمن پوستی می تواند باعث تورم بینی شود و حتی می تواند سلامت چشم شما را تهدید جدی کند.

سوزش، آبریزش چشم و خونریزی از جمله خطراتی است که روزاسه برای چشم ها ایجاد می کند.

شایع ترین علائم روزاسه شامل قرمزی و التهاب پوست صورت، احساس سوزش، مشاهده رگ های عنکبوتی آکنه، بزرگ شدن بینی و روزاسه چشم است.

قرمزی و التهاب پوست صورت در ناحیه مرکزی صورت بیشتر نمایان است و اگر پوست تیره داشته باشید به سختی متوجه این علامت بیماری خواهید شد.

رگ‌های عنکبوتی رگ‌های ظریفی هستند که به‌صورت دسته‌ای روی پوست صورت، به‌ویژه در اطراف بینی و گونه‌ها ظاهر می‌شوند. البته می توانید آنها را در سایر قسمت های بدن مانند دست و پا نیز مشاهده کنید.

قرمزی پوست باعث می شود احساس کنید پوست صورتتان داغ است و همچنین احساس سوزش می کنید.

این بیماری پوستی باعث ایجاد برجستگی های آکنه مانند می شود که ممکن است حاوی چرک باشد.

بیماری پوستی روزاسه باعث ضخیم شدن پوست بینی می شود و متخصصان پوست از آن به عنوان رینوفیما یا بینی پیازی یاد می کنند. رنگ بینی تغییر می کند و گوشتی می شود که به ویژه آقایان را درگیر می کند.

روزاسه چشم همچنین می تواند باعث خشکی، سوزش و تورم چشم ها و پلک ها شود و گاهی علائم روزاسه چشمی زودتر از علائم پوستی ظاهر می شود.

علت بیماری پوستی روزاسه ناشناخته است، اما پزشکان بر این باورند که عواملی در ایجاد این بیماری پوستی موثر هستند، از جمله: فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی، وراثت و عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش خورشید.

عواملی که بیماری پوستی روزاسه را بدتر می کنند عبارتند از: تغییرات دما، سرما یا گرمای شدید، قرار گرفتن در معرض آفتاب، باد یا رطوبت، ورزش شدید، سونا و حمام گرم، استرس و اضطراب، شرایط پزشکی زمینه ای مانند سرماخوردگی یا فشار خون بالا، و استفاده از برخی موارد. داروها، به عنوان مثال، داروهای فشار خون بالا یا کورتیکواستروئیدها.

تشخیص بیماری پوستی روزاسه

برای تشخیص بیماری پوستی روزاسه نیازی به آزمایش خاصی نیست و پزشک بر اساس شرح حال و علائم بیماری را تشخیص می دهد. اگر آزمایشی را در نسخه خود مشاهده کردید، احتمالاً پزشک آن را برای تشخیص و رد سایر بیماری های پوستی مانند پسوریازیس یا لوپوس تجویز کرده است. لوپوس و پسوریازیس از انواع بیماری های پوستی خود ایمنی هستند.

چگونه بیماری پوستی روزاسه را درمان می کنید؟

بیماری پوستی روزاسه درمان قطعی ندارد و داروهای خوراکی و پمادهای موضعی موثرترین روش برای درمان این بیماری پوستی هستند.

بهترین کرم برای درمان روزاسه بسته به شدت بیماری تجویز می شود. رایج ترین آنها عبارتند از ترتینوئین، بنزوئیل پراکسید، آزلائیک اسید و مترونیدازول، نوعی آنتی بیوتیک.

داروهای خوراکی روزاسه عمدتاً آنتی بیوتیک هستند و برای درمان التهاب استفاده می شوند. اینها شامل اریترومایسین، داکسی سایکلین، تتراسایکلین و مینوسیکلین هستند.

درمان روزاسه در خانه

از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و برای این منظور بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید.

در روزهای سرد سال با پوشش هایی مانند ماسک از پوست صورت خود محافظت کنید.

الکل ننوشید

یک مرطوب کننده مناسب داشته باشید و از پاک کننده های مناسب برای شستن پوست صورت استفاده کنید.

هنگام خرید پماد و کرم روزاسه، محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی ترکیبات کندوژنیک یا آکنه‌زا روی برچسب نیستند.

بیماری پوستی روزاسه باعث التهاب پوست می شود، زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل بسیاری از بیماران از حضور در جمع اجتناب می کنند. اما باید بدانید که می توانید عوارض ناشی از این بیماری را با دارو و مراقبت های خانگی کنترل کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا