از مضرات استفاده زیاد از چای سیاه می توان به چای سبز اشاره کرد، بیشتر به این دلیل که حاوی کافئین است.

به گزارش بهداشت نیوز، نوشیدن بیش از حد چای سیاه و سبز، مانند بیش از پنج فنجان در روز، ممکن است به دلیل محتوای کافئین آن با عوارض جانبی خفیف تا شدید همراه باشد.

برخی از این عوارض جانبی ممکن است شامل سردرد، عصبی بودن، مشکلات خواب، استفراغ، اسهال، تحریک پذیری، ضربان قلب نامنظم، لرزش، سوزش سر دل، سرگیجه، وزوز گوش، تشنج و گیجی باشد. علاوه بر این، مصرف زیاد چای سیاه و سبز یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می تواند باعث وابستگی روانی شود. بنابراین لازم است در این زمینه به احتیاطات و هشدارهای خاصی توجه شود:

– بارداری و شیردهی: اگر باردار یا شیرده هستید، بیش از 2 فنجان چای سیاه و سبز در روز مصرف نکنید. این مقدار چای تقریباً 200 میلی گرم کافئین فراهم می کند. مصرف بیش از این مقدار در دوران بارداری احتمالاً ناامن است و ممکن است با افزایش خطر سقط جنین، افزایش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و وزن کم هنگام تولد همراه باشد. برای مادر شیرده، نوشیدن بیش از سه فنجان چای سیاه و سبز در روز ممکن است تحریک پذیری کودک را افزایش داده و باعث دفع بیشتر روده شود.

– کم خونی: نوشیدن چای سیاه و سبز ممکن است کم خونی را در افراد مبتلا به فقر آهن بدتر کند. یک ساعت قبل تا دو ساعت بعد از غذا به خصوص دمنوش های سیاه، سبز، گیاهی و غیره. بهتر است از مصرف چای در وعده ناهار خودداری کنید.

– اختلالات اضطرابی: کافئین موجود در چای سیاه و سبز ممکن است باعث افزایش اضطراب شود.

– اختلالات خونریزی: دلایلی وجود دارد که کافئین موجود در چای سیاه ممکن است لخته شدن خون را کاهش دهد، اما این مورد در انسان نشان داده نشده است. با این حال، اگر اختلال خونریزی دارید، با احتیاط از کافئین استفاده کنید.

– مشکلات قلبی: کافئین موجود در چای سیاه و سبز باعث نامنظم شدن ضربان قلب در برخی افراد می شود. اگر بیماری قلبی دارید، مصرف کافئین خود را محدود کنید.

– دیابت: کافئین موجود در چای سیاه ممکن است بر قند خون تأثیر بگذارد. اگر دیابت دارید، بیش از دو فنجان چای در روز ننوشید.

– اسهال: کافئین موجود در چای سیاه و سبز می تواند اسهال را بدتر کند، به خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود.

– تشنج: چای سیاه و سبز حاوی کافئین است. این نگرانی وجود دارد که مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث تشنج شود یا اثرات داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از تشنج را کاهش دهد. اگر تشنج داشته اید، از مقادیر زیاد کافئین یا مکمل های حاوی کافئین مانند چای سیاه استفاده نکنید.

– گلوکوم: کافئین موجود در چای سیاه و سبز می تواند فشار داخل چشم را افزایش دهد. این افزایش در عرض 30 دقیقه اتفاق می افتد و حداقل 90 دقیقه طول می کشد.

چای سیاه ممکن است در افرادی که سابقه سرطان های ژنتیکی مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم های رحمی دارند مانند استروژن عمل کند. هورمون استروژن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در این افراد افزایش دهد. اگر شرایطی دارید که به دلیل قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر می شود، از چای سیاه استفاده نکنید.

فشار خون بالا: کافئین موجود در چای سیاه ممکن است فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا افزایش دهد. با این حال، فشار خون بالا در افرادی که به طور منظم چای سیاه یا سایر محصولات کافئین دار می نوشند، دیده نمی شود.

– سندرم روده تحریک پذیر: کافئین موجود در چای سیاه و سبز می تواند باعث بدتر شدن اسهال و بدتر شدن علائم IBS شود، به خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود. IBS یا سندرم روده تحریک پذیر با ناراحتی، درد مزمن شکم، نفخ و تغییر در عادات روده بدون هیچ دلیل دیگری مشخص می شود. افراد مبتلا ممکن است اسهال متناوب یا یبوست را تجربه کنند. IBS یا سندرم روده تحریک پذیر در اکثر بیماران موقعیت های خطرناکی ایجاد نمی کند و آسیب دائمی به روده بزرگ وارد نمی کند، اما ممکن است به دلیل عوارض جانبی در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. افراد مبتلا به این بیماری اغلب بیشتر از سایرین از رفلاکس معده رنج می برند. IBS گروهی از علائم روده ای است که اغلب با هم همراه هستند. شدت و طول مدت علائم و نشانه ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. سندرم روده تحریک پذیر در برخی موارد می تواند باعث آسیب روده شود.

– پوکی استخوان: کافئین باعث افزایش میزان کلسیم در ادرار می شود. این می تواند استخوان ها را ضعیف کند. بنابراین، بیش از 300 میلی گرم کافئین (حدود 2 تا 3 فنجان چای سیاه) در روز مصرف نکنید. مصرف مکمل های کلسیم می تواند به جایگزینی کاهش کلسیم کمک کند.

– مثانه بیش فعال: کافئین ممکن است خطر ابتلا به مثانه بیش فعال را افزایش دهد. کافئین موجود در چای سیاه ممکن است علائم را در افراد مبتلا به مثانه بیش فعال بدتر کند.

– کم کاری تیروئید: نوشیدن سه فنجان چای سبز و سیاه در روز کل فلوراید مورد نیاز بدن بالغ را تامین می کند. در عین حال، مصرف بیش از حد فلوراید (بیش از 3 فنجان چای) می تواند باعث کم کاری تیروئید شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما