اخبار روز

بیماری های شایع در اربعین از گرمازدگی گرفته تا بیماری های گوارشی

معاون آموزشی سازمان امداد اورژانس کشور در خصوص نحوه مقابله با گرمازدگی در ایام اربعین توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: استراحت، رانندگی نکردن در هنگام خواب آلودگی و خستگی، نخوردن قرص های خواب آور در حین رانندگی، عدم انحراف به چپ، رعایت سرعت مطمئنه از نکاتی است که می تواند به کاهش تصادفات کمک کند که در بسیاری از نکات به آن اشاره شده است.

«حسن نوری» معاون آموزشی سازمان امداد اورژانس کشور درباره بیماری های شایع در اجتماعاتی مانند پیاده روی اربعین گفت: در مجالس و مراسم هایی مانند پیاده روی اربعین با سه دسته بیماری مواجه هستیم که این بیماری ها شامل بیماری های واگیردار است. بیماری ها، بیماری های غیر واگیر و حوادث.

از جمله تصادفات می توان به تصادفات رانندگی اشاره کرد که به ویژه در مسیر برگشت بسیار حائز اهمیت است، زائران باید توجه و احتیاط کنند زیرا خسته هستند و تعداد موکب ها در مسیر برگشت کمتر است و می خواهند زودتر به مقصد برسند. خطر تصادف افزایش می یابد.

معاون آموزشی سازمان اورژانس کشور در خصوص بیماری های غیرواگیر گفت: دغدغه اصلی ما در خصوص بیماری های غیرواگیر دو مشکل است.

اگر زائری به بیماری زمینه ای مانند دیابت مبتلا باشد، ابتدا باید بیماری خود را تثبیت کرده و آن را ثابت نگه دارد. همچنین در این راستا به زائران توصیه می‌کنیم دوبرابر داروی مورد نیاز خود را در دو بسته جداگانه همراه داشته باشند تا در صورت مفقود شدن از بسته دیگری که همراه دارند استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

نوری تصریح کرد: بنابراین بزرگترین دغدغه ما در بیماری های غیر عفونی تشدید بیماری های زمینه ای است و دیگری گرمازدگی است. با توجه به گرمای هوا، توصیه می کنیم زائران پس از غروب آفتاب یا صبح زود پیاده روی کنند و در طول روز استراحت کنند تا دچار گرمازدگی نشوند. گرمازدگی در مراحل مختلف پیشرفت می کند. اولین مرحله، عوارض پوستی است که در افراد شایع است، مانند تعریق. این وضعیت را می توان با شستشوی منظم و دوش گرفتن و همچنین استفاده از پمادها و ژل هایی که تعریق را کاهش می دهند، بهبود بخشید.

وی با بیان اینکه در طول مسیر برای زائران مرهم هایی مانند ضماد آلوئه ورا مصرف می شود تا از تعریق آنها جلوگیری شود، تصریح کرد: وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز گرمازدگی، بیمار دچار ضایعات پوستی می شود و همچنین ممکن است دچار اسپاسم یا گرفتگی عضلانی شود. البته مایعات نیز باید با املاح مخلوط شوند، زیرا نوشیدن آب به تنهایی می تواند برای بیمار مشکل ایجاد کند. بنابراین در چنین شرایطی بهتر است از مایعاتی مانند دوغ، شربت آبلیمو و… استفاده شود.

مسئول آموزش سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: در مراحل پیشرفته تر گرمازدگی، بیمار ممکن است دچار اختلال هوشیاری شود که به آن گرمازدگی نیز می گویند. هنگامی که بیمار به این حالت رسید، باید او را به یک مکان خنک برده و با آب پاشیده و در مقابل یک فن یا دستگاه خنک کننده قرار داد تا به حالت عادی برگردد.

البته این بیمار به طور مطلق نیاز به درمان وریدی دارد و باید با سرم درمان شود و به مرکز درمانی ارجاع شود. زائران توجه داشته باشند که بروز همزمان گرمازدگی و بیماری اسهال می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا باعث افزایش هدررفت آب می شود.

نوری درباره بیماری های دسته سوم در مراسمی مانند راهپیمایی اربعین گفت: دسته سوم بیماری های عفونی است. در ایام اربعین نگران بیماری هایی مانند کرونا، سرخک، تب دنگی و بیماری های اسهالی هستیم.

با رعایت بهداشت و شستن مرتب دست ها می توانید از بیماری های اسهالی پیشگیری کنید. هنگام خوردن و آشامیدن در سفر نیز بهتر است از وسایل شخصی مانند لیوان و قاشقی که همراه خود دارید استفاده کنید تا از ابتلا به بیماری هایی مانند اسهال جلوگیری کنید. اگر فردی علائم اسهال دارد، نباید حوصله اش سر برود و بیماری را تحمل کند، بلکه بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه کند، زیرا در کمتر از یک تا دو ساعت بیمار را بیمار می کند. متأسفانه گاهی اوقات افراد به موقع به مرکز درمانی نمی رسند و با یک بیماری جدی به آنجا مراجعه می کنند.

وی در خصوص تب دنگی گفت: در موارد ابتلا به تب دنگی، افرادی که دارای علائم هستند با آزمایش سریع در مرزها اندازه گیری می شوند و در صورت تشخیص بیماری، در صورت اتباع سایر کشورها در صورت نیاز به مرکز درمانی معرفی می شوند. و در صورت ورود به کشور ما و مشاهده علائم تب دنگی فورا مورد آزمایش قرار می گیرند و در صورت بیماری از ورود آنها خودداری می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا