دانستنی ها

بیماری های شایع بهاری آینده

آغاز فصل بهار با شیوع بیماری های خاصی همراه است و گاهی لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه شود.

گزارش مهر برخی از بیماری ها در تمام فصول سال شیوع بیشتری دارند و به همین دلیل به بیماری های فصلی نیز معروف هستند. مانند آلرژی های فصل بهار که معمولا بدتر می شود و نیازی به پزشک یا درمان ندارد. با این حال، برخی از بیماری ها هستند که باید تحت نظر پزشک درمان شوند. زیرا می تواند با عوارض طولانی مدت و خطرناکی همراه باشد.

حساسیت های بهار

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، به حساسیت های فصل بهار اشاره کرد و گفت: حساسیت های فصلی با علائمی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در ماه های بهار خود را نشان می دهد.

وی افزود: عطسه، سرفه، خارش، کهیر و… اولین علائم سرماخوردگی در بهار است. البته برای افرادی که بیماری های ریوی، سابقه برونشیت و آسم دارند، این علائم با تنگی نفس و سرفه شدید همراه است.

خسرونیا که عنوان این مقاله را دارد که در آن شاهد شایع شدن آلرژی در ماه های بهار هستیم، ادامه داد: افراد مبتلا به آلرژی بیش از دیگران نکات بهداشتی را رعایت کنند. بنابراین، اگر گل و گلدان در آپارتمان وجود دارد، آنها را در فضای باز نگهداری کنید و اگر حیوانات خانگی دارند، آنها را دور نگه دارید.

افزایش موارد آبله مرغان در فصل بهار

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به افزایش احتمال ابتلا به آبله مرغان در ماه های بهار گفت: راش ها (جوش های روی پوست) فرد را درگیر می کند.

در گذشته این بیماری فقط در کودکان دیده می شد، اما با افزایش سطح سلامت در جامعه، کودکان در سنین پایین به این بیماری مبتلا نمی شوند، اما در بزرگسالی به آبله مرغان مبتلا می شوند.

استاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه علائم آبله مرغان در بزرگسالان بسیار شدیدتر از کودکان است، خاطرنشان کرد: این بیماری ارتباط مستقیمی با سن دارد و با افزایش سن بیماری، شدت بیماری نیز افزایش می یابد. بیماری نیز افزایش می یابد. علائم به شرح زیر است.

مردانی یادآور شد: راش آبله مرغان در قسمت های مختلف بدن مانند سر، صورت، اندام ها و در مواردی در تمام بدن ظاهر می شود.

وی با بیان اینکه دوره حاد این بیماری هفت روزه است، تاکید کرد: در برخی افراد بهبودی دو تا سه هفته ادامه دارد.

این فوق تخصص عفونی و گرمسیری با بیان اینکه به مردم توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از تماس و بوسیدن با افراد مبتلا خودداری کنند، خاطرنشان کرد: این بیماری به حدی واگیردار است که با کوچکترین تماس با فرد مبتلا، این بیماری بروز می کند. او آن را پیدا می کند.

آلرژی بهاری

بهار فصلی است که آلرژن ها در محیط های بیشتری نسبت به گذشته حضور دارند. آلرژن ها محرک های اصلی بدن هستند که از گیاهان و خاک آزاد می شوند و باعث عطسه و سرفه می شوند. البته نباید آن را با سرماخوردگی اشتباه گرفت. آلرژی ها خود به خود برطرف می شوند، اما زمانی که فرد با ماده حساسیت زا تماس پیدا می کند، دوباره آلرژی ایجاد می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا