دانستنی ها

بیماری تب زرد؛ علائم را بشناسید!

دکتر متخصص در هیوستون آمریکا. به گفته جیل ودرهد، تب زرد یک بیماری ویروسی بومی مناطق استوایی است که از طریق نیش پشه های آلوده به انسان سرایت می کند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، اکثر افرادی که توسط پشه گزیده و آلوده می شوند ممکن است هیچ علامتی از خود نشان ندهند. اما برخی دیگر علائم را در عرض یک هفته پس از گازگرفتگی نشان می دهند.

ودرهد گفت: این علائم شامل تب، لرز، سردرد، کمردرد و درد عضلانی است.

وی افزود: در برخی افراد عفونت ناشی از این ویروس می تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود. تقریباً از هر هفت بیمار یک نفر به تب زرد شدید مبتلا می‌شود که شامل تب بالا یا زردی می‌شود و با التهاب کبد یا شوک هموراژیک همراه است، جایی که ممکن است خونریزی رخ دهد.

هیچ داروی ضد ویروسی شناخته شده ای در برابر این بیماری موثر نیست. بهترین کار چیزی است که متخصصان مراقبت های بهداشتی آن را «مراقبت حمایتی» می نامند.

اما دو راه مهم برای پیشگیری از تب زرد قبل از شروع آن وجود دارد: واکسیناسیون و اجتناب از نیش پشه.

ودرهد گفت که واکسن تب زرد در دسترس است و برای همه افراد 9 ماهه به بالا که به مناطقی که این بیماری بومی است سفر می کنند، به استثنای برخی موارد توصیه می شود. علاوه بر این، برخی از کشورها ممکن است از شما بخواهند که قبل از ورود واکسینه شوید، و اگر در منطقه‌ای بوده‌اید که تب زرد آندمیک است، ممکن است محدودیت‌هایی برای سفر به آن کشور وجود داشته باشد.

اما در منطقه‌ای که پشه‌ها ناقل ویروس تب زرد هستند، چند اقدام ساده می‌تواند به شما در جلوگیری از گزش کمک کند. این اقدامات احتیاطی اساسا شامل پوشیدن پیراهن های آستین بلند و شلوارهای بلند است.

اگر متوجه شدید تب زرد دارید، ودرهد گفت که مقدار زیادی آب بنوشید و دمای بدن خود را برای کمک به کاهش علائم کنترل کنید.

استامینوفن داروی انتخابی خواهد بود. از مصرف داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که می توانند بر پلاکت های شما تأثیر بگذارند خودداری کنید. همچنین در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و علائم خود را گزارش دهید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا