نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که رایحه رزماری می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد و افراد را سریع‌تر و دقیق‌تر کند.

رزماری یک گیاه بسیار محبوب در منطقه مدیترانه است که مردم غذاهای زیادی را با برگ های تازه آن طبخ می کنند. عصاره رزماری نیز از دیرباز مورد استفاده انسان ها بوده و تاریخچه آن به تمدن های مصر باستان باز می گردد.

برای این تحقیق، 20 نفر در معرض مقادیر مختلف 1،8-سینئول، جزء اصلی رزماری قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که هر چه شرکت‌کنندگان پس از استنشاق رزماری 1.8 سینئول بیشتری در جریان خون خود داشته باشند، تست‌های شناختی را سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهند.

بوییدن این گیاه شما را باهوش می کند!

محققان توضیح دادند: «در اینجا برای اولین بار نشان می‌دهیم که عملکرد در کارهای شناختی به طور قابل توجهی با غلظت 1،8 سینئول جذب شده پس از قرار گرفتن در معرض عطر رزماری مرتبط است و با غلظت‌های بالاتر بهبود می‌یابد.

علاوه بر این، این اثرات با نتایج سرعت و دقت همبستگی داشتند، که نشان می‌دهد این رابطه یک مبادله بین سرعت و دقت را توصیف نمی‌کند.

 

1، 8- سینئول فرار در بسیاری از گیاهان معطر دیگر مانند لورل، افسنطین، مریم گلی و اکالیپتوس نیز یافت می شود. گیاهان برای دفاع از خود در برابر علفخواران و شکارچیان گیاهخوار از اسانس ها استفاده می کنند.

رزماری نیز کمی حال و هوا را بدتر می کند، شاید به این دلیل که بوی آن مورد پسند همه نیست.

بوییدن این گیاه شما را باهوش می کند!

 

دکتر مارک ماس، محقق ارشد این تحقیق گفت: تنها رضایت با سطوح 1، 8- سینئول و به‌طور جالبی با برخی از نتایج عملکرد شناختی رابطه معناداری داشت که منجر به این پیشنهاد جالب شد که خلق و خوی مثبت می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *