اخبار روز

بورس تهران، سومین روز مثبت خود را پشت سر گذاشت! | روند صعودی مجدد بازار بورس!

به گفته پی ام آپ، بورس تهران در روزهای اخیر شعله های امید به آینده را به دل سهامداران تزریق کرده و سران بازار این هفته چهره سبزی را در کل بورس نشان داده اند.

بورس تهران در چند روز اخیر، باعث شعله‌ور شدن امید به روزهای آینده در دل سهامداران شده است و نمایندگان بازار سهام در هفته‌ جاری، رشد قابل توجهی را در کلیت بازار سهام نشان داده‌اند.

با توجه به نوسانات قیمت در محدوده کنونی در دو ماه گذشته، به نظر می‌رسد که کف قیمت سهام در این بازار تقریباً بسته شده و اگر اتفاق شوکه‌آوری نیفتد، بازار از محدوده‌ی کنونی عقب‌نشینی خاصی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که با تثبیت قیمت‌ها در محدوده کنونی، بازار سهام به ثبات خود ادامه خواهد داد و احتمال عقب‌نشینی خاصی وجود ندارد. در گزارشی که در روز ۱۲ تیر توسط «دنیای اقتصاد» منتشر شده بود و با عنوان «گرفتاری بورس در باتلاق تردیدها» منتشر شده بود، به این موضوع اشاره شده بود.

 در هر صورت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روزهای اخیر طی یک روند مثبت و رو به رشد توانست خود را از زنجیره کانال 2 میلیون و 100 هزار واحدی رها کند و امید به شکل گیری یک روند صعودی جدید را در قلمرو زنده نگه دارد. سهامداران تا حدودی گفتنی است پس از افت 2.84 درصدی شاخص اصلی اتاق شیشه ای در 22 خرداد در سال جاری که به معنای زیان 2 میلیون و 200 هزار واحدی این شاخص بود، نماگر مذکور 16 روز کاری متوالی را در کانال 2 میلیون و 100 هزار واحدی سپری کرد و دیروز این شاخص در نهایت از زندان 16 روزه سازمان آزاد شد. کانال ذکر شده تا اهالی بورس تهران. کورسووی امیدی برای رسیدن به ارتفاعات بالاتر را در ذهن خود تصور می کند و سپس تداعی می کند.

بازار در آینه آمار

دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 0.86 درصد افزایش برای اولین بار در اولین ماه تابستان به کانال 2.2 میلیون و 200 هزار واحد رسید. نماگر هموزن نیز با افزایش 1.30 درصدی سطح کار خود را به پایان رساند که چهارمین روز متوالی خود را در سبزپوشان پشت سر گذاشت.

لازم به ذکر است که شاخص مذکور در سه روز گذشته بیش از یک درصد رشد داشته است. در بازار فرابورس، شاخص اصلی فرابورس با جهش 0.52 درصدی به میانه کانال 28 هزار واحدی رسید. با رشدی که در روزهای اخیر در بازار سهام رخ داده است، شاخص کل و شاخص متوازن به ترتیب از پایین‌ترین سطح خود در 2.71 درصد و 3.57 درصد فاصله گرفته‌اند.

شاخص های مذکور در صورت تداوم روند به اوج های تاریخی ثبت شده نیز خواهند رسید اردیبهشت ماه سال جاری خواهند داشت. شاخص کل اکنون با قله تاریخی فتح شده در اردیبهشت ماه اختلاف 13.14 درصدی وجود دارد و باید دید اتفاقات بازار سهام شمع انتظارات سهامداران بورس تهران را در ماه های آینده به کدام سمت خواهد برد. گفتنی است شاخص متوازن نیز با سقف تاریخی خود 11.16 درصد فاصله دارد.

مشکل عدم تقارن اطلاعات

یکی از ویژگی‌های بازار سرمایه، این است که اطلاعات به سرعت و به صورت همگن در دسترس تمامی معامله‌گران قرار می‌گیرد و همه سرمایه‌گذاران دارای دسترسی آزاد به اطلاعات تاثیرگذار بر سهام شرکت‌ها هستند. همچنین، یکی دیگر از ملزومات بازارهای سرمایه، این است که تمامی سرمایه‌گذاران دارای دسترسی به اخبار و اطلاعات باشند و تقارن در دسترسی به اطلاعات برای همه آزاد باشد، تا اینکه دریافت سریع اطلاعات توسط یک گروه خاص، به نابرابری اطلاعاتی میان سرمایه‌گذاران منجر شود.

در واقع، این دو ویژگی بازار سرمایه، به دلیل اهمیت بسیاری که در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران دارند، اساسی‌ترین نیازهای بازار سرمایه را شامل می‌شوند. اطلاعات دقیق و به‌روز، به معامله‌گران کمک می‌کند تا تصمیمات درستی را در خصوص سرمایه‌گذاری‌هایشان بگیرند و باعث می‌شود که بازار سرمایه به طور کلی، به صورت بهتری عمل کند.

پس از انتشار نامه هایی که محتوای آن به افزایش نرخ خوراک اشاره داشت، گروهی از تحلیلگران آماری را ارائه کردند که نشان از افزایش حجم و ارزش معاملات در روز امضای این نامه و روزهای بعد از آن داشت. برخی از افراد به درآمد و اطلاعات سری در کل بازار سهام دسترسی دارند. تهران پس از آن اعلام کرد که هجمه اکثریت سهامداران متوجه سازمان بورس و نهادهای نظارتی بازار سرمایه است با این مضمون که چنین اتفاقاتی در دل و متن سهام در حال وقوع است. بازاری که مبارزه با فساد و عدم شفافیت را جزو شعارهای خود قرار داده است، اعتماد سرمایه گذاران به معاملات اتاق کریستال را تضعیف می کند. حتی برخی از مسئولان اعلام کردند که تمامی معاملات 17 و 18 انجام شده است اردیبهشت ماه به طور مفصل مورد بررسی و کالبد شکافی قرار خواهد گرفت. سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در تازه ترین سخنان مسئولان مرتبط با بورس اعلام کرد که جزئیات معاملات 17 و 18 فروردین ماه در حال بررسی و تحلیل است تا در صورت مشاهده تخلف و شواهدی مبنی بر دسترسی مشکوک به اجاره توسط سازمان های دولتی، باید اقدامات مناسب انجام شود. صرف نظر از دسترسی یا عدم دسترسی گروهی خاص به اطلاعات محرمانه در اواسط اردیبهشت ماه، موضوعی که از دیدگاه نگارنده حائز اهمیت است این است که عدم تقارن اطلاعات و وقوع این نوع رویدادها این اعتماد را به وجود آورده است که حلقه مفقوده بورس در دو سال اخیر از این بازار محو خواهد شد و ماه ها طول می کشد. یا شاید سالها برای بازسازی آن.

بازی سرعت رو به جلو مداوم

همچنین روز گذشته سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی از احتمال تغییراتی در تصویب مالیات بر خوراک خبر داد. سخنگوی اقتصادی دولت گفت: مسئولیت اطلاع رسانی و اخذ نظر صنعت پتروشیمی بر عهده وزارت نفت بوده که به گفته وزیر نفت این کار قبل از نهایی شدن مصوبه انجام شده است. بر اساس اظهارات وزیر نفت در جلسه هیات دولت، جلسه ای با حضور نمایندگان شرکت های پتروشیمی در سطح وزیر نفت قبل از پیشنهاد مصوبه در دولت برگزار و نظر آن مشخص شد. از شرکت ها گرفته شده است، اما با توجه به اینکه بخش‌هایی از دولت همچنان اصرار دارند که فرمول به‌جای نرخ ثابت، به‌طوری‌که وزارت اقتصاد به منظور انعطاف‌پذیری بیشتر قیمت‌ها، فرمول قیمت‌ها را به کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد داده است، در دستور کار قرار گیرد. این مناطق در صورت تصویب این پیشنهاد از سوی وزارت اقتصاد احتمالا مصوبه قبلی تغییر خواهد کرد اما تا امروز مصوبه 9 خرداد دولت پابرجاست.

خاندوزی این سخنان را در حالی بیان کرد که در روزهای اخیر پس از اعلام قیمت 7 هزار تومانی گاز برای خوراک پتروشیمی ها، اوره سازان و متانول سازان، اظهاراتی انتقادی منتشر و از مضرات این تصمیم خبر دادند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا